"מאפייני מבט משתנים באופן מובהק כאשר מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה מופעלת. במצב פעיל, עיניו של נהג הרכב מופנות פחות לכביש ומתמקדות בפעילות שאינה קשורה לנהיגה. כאשר מערכת אוטו פיילוט מנותקת, הנהג מתמקד יותר בכביש שלפניו. יש לציין כי הנהג אינו מפצה על הסטת המבט מהכביש עם מבטים לפרקי זמן ארוכים יותר על האספלט (כאשר הוא מפנה לשם את מבטו)". כך עולה ממחקר ראשון מסוגו שערך המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בהשתתפות נהגי טסלה.
2 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 - המסך הענק מושך תשומת לב
(צילום: ניר בן זקן)
"זו פעם ראשונה בה הצלחנו לבחון כמותית את השפעתן של מערכות נהיגה אוטונומיות, במקרה זה של אוטו פיילוט בה מצוידות מכוניות טסלה", כך ציינה בפני האוטומוטיב ניוז פנינה גרשון, חוקרת ב-MIT ואחת מעורכות המחקר. "המחקר מאשר בעיקר את ההחה לפיה בזמן שמערכת נהיגה אוטונומית מופעלת, מתארכים פרקי הזמן בהם הנהג אינו מביט לכיוון הכביש", הוסיפה גרשון. החוקרת הישראלית עוסקת שנים ארוכות בחקר בטיחות בדרכים, לרבות הסחת דעת בזמן נהיגה באוניברסיטת בן גוריון לפני למעלה מעשור.
2 צפייה בגלריה
רכב הטסלה מבפנים
רכב הטסלה מבפנים
טסלה S המעודכנת - הכביש פחות מעניין
(צילום: אודי עציון)
פרסום ממצאי המחקר מתבצע בתזמון לא אידיאלי עבור יצרנית הרכב החשמלי האמריקאי. שכן הרשות לבטיחות בדרכים במדינה הודיעה לאחרונה כי פתחה בחקירה רשמית בנוגע לסיבות שהביאו ל-11 תאונות דרכים עם רכבי הצלה נייחים במעורבות טסלה, בעת שזו ננהגה באופן אוטונומי. על יצרנית הרכב להגיש עד ה-22.10 תגובה ונתונים הנדרשים לחקירה.
וזו אינה החקירה היחידה בה מעורבת טסלה ומערכת אוטו פיילוט לנהיגה עצמאית. הרשות לבטיחות בתחבורה בוחנת מספר תאונות קטלניות בהן עשויה להיות מעורבת מערכת הנהיגה העצמאית. כבר עתה עולות טענות כנגד המערכת שאינה מנטרת את התנהגות (עיני) הנהג בזמן הנסיעה, ולכן אינה מתריעה בפניו על הסחת דעת. במערכות אחרות בהן יצרניות רכב שונות עושות שימוש, קיימת התרעה שכזו.
יש להזכיר כי למרות שמה המייחס לה יכולת של "טייס אוטומטי"' ואשר החברה נדרשה בעבר להבהיר כי לא כך הדבר, מערכת אוטו פיילוט אינה מייתרת נהג בשר ודם מאחורי ההגה שאחראי לפעילות הרכב בכל רגע נתון. זאת ועוד, ספר ההדרכה לנהיגה ברכב מציין כי על הנהג לאחוז בהגה במהלך כל הנסיעה. כל אלה לא מונעים מבעלי טסלה לפרסם ברשתות החברתיות תיעוד של נהיגה לא חוקית, לרבות נהג במושב האחורי או כשהוא מבצע פעילות אחרת שאינה קשורה כלל לנהיגה, מבלי להביט על הכביש.
על רקע זה, לצד קביעת החוק בכל מדינות העולם לפיו על נהג ברכב אוטונומי להיות עירני ודרוך בכל רגע נתון, גם כאשר מערכת נהיגה אוטונומית מסוג כלשהו מופעלת, יש לתוצאות המחקר שנערך על ידי ה-MIT חשיבות גדולה. שכן הוא מאשר כי נהגים ברכב בו מופעלת מערכת נהיגה עצמאית נוטים לאבד קשר עם הנעשה על הכביש לפרקי זמן ארוכים מדי.
כך למשל, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים ממליצה ליצרניות רכב למנוע שילוב מערכות האחראיות לאובדן קשר עם הכביש למשך יותר משתי שניות לצורך השימוש בהן. במחקר של ה-MIT התגלה כי הסחת הדעת בכלי רכב שננהגים בידי אוטו פיילוט אורכת לעיתים חמש שניות, יותר מכפליים מהזמן המומלץ.