ג'ושוע אנגריסט (61), פרופסור ישראלי-אמריקני שהיה מועמד לזכייה גם בשנה שעברה, זכה היום (שני) בפרס נובל בכלכלה יחד עם פרופ' דיוויד קארד הקנדי וגידו אימבנס (58) מארה"ב. ynet העביר את הכרזה בשידור חי.
אנגריסט, פרופסור ב-MIT, זכה בחצי מהפרס יחד עם אימבנס מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב "על תרומתם המתודולוגית לניתוח יחסים של גורם ותוצאה". פרופ' קארד מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ארה"ב, קיבל את הפרס על "תרומתו האמפירית לכלכלת עבודה". "השלושה סיפקו לנו תובנות חדשות על שוק העבודה והראו אילו מסקנות לגבי סיבה ותוצאה ניתן להסיק מניסויים טבעיים. גישתם התפשטה לתחומים אחרים וחוללה מהפכה במחקר האמפירי", נאמר בטקס.
אנגריסט הרצה במחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית בין 1991 ל-1996. בנוסף הוא היה פרופסור חבר במחלקה בשנים 1995 ו-1996. נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, בירך. "אנחנו מברכים את פרופ' אינגריסט בזכייתו בפרס היוקרתי ביותר בעולם המדע בתחום הכלכלה. במשך מספר שנים היה חבר סגל במחלקה לכלכלה. גם זכייה זאת היא עדות להיותנו אוניברסיטה מובילה אקדמית בארץ ובעולם. זהו כבוד לאוניברסיטה העברית בפרט, לאקדמיה הישראלית בכלל וזכות גדולה לסטודנטים שזכו ללמוד אצלו".
פרופ' ויקטור לביא, קולגה של פרופ' אינגריסט מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית וחבר אישי קרוב, בירך גם הוא: "ג'ושוע אינגריסט הוא ידיד נאמן למדינת ישראל ולאוניברסיטה העברית. הוא משקיע חלק נכבד מזמנו למחקר בנושאים הנוגעים לחינוך וכלכלה בישראל. ג'וש הוא שותף אישי שלי למחקר כבר עשרות שנים וחבר אישי קרוב. אני מאוד שמח בשבילו וגאה בו על ההישג המדהים".
גובה הפרס שיתחלק בין הזוכים: 10 מיליון קרונות שבדיות (1.1 מיליון דולר). בניגוד לפרסים אחרים, פרס נובל לכלכלה, או בשמו הרשמי: פרס נובל למדעי הכלכלה מטעם הבנק השבדי לזכרו של אלפרד נובל - לא נוצר על ידי מייסדי הפרס. הוא נוצר על ידי ריקסבנקן, הבנק השבדי המרכזי הראשון, בשנת 1968, והזוכה הראשון בו הוכרז שנה לאחר מכן.

2 צפייה בגלריה
ג'ושוע אנגריסט זוכה ישראלי בנובל בכלכלה
ג'ושוע אנגריסט זוכה ישראלי בנובל בכלכלה
ג'ושוע אנגריסט, דיוויד קארד וגידו אימבנס
(צילום: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach)

בשנה שעברה (2020) זכו בפרס לכלכלה האמריקנים פול מילגרום ורוברט ווילסון. השניים קיבלו את הפרס עבור תרומתם לשיפור תורת המכרזים (auction theory) והמצאת פורמטים חדשים למכרזים שהטיבו עם המוכרים, הקונים ומשלמי המיסים ברחבי העולם, כך לפי הכרזת ועדת הנובל. "שיטת המכרזים החדשה שפיתחו השניים היא דוגמה יפה לאופן שבו מחקר יכול לייצר המצאות שמשפרות את החברה", נאמר בהצהרת האקדמיה.

מי עוד זכה

בפרס נובל לכימיה לשנת 2021 זכו הגרמני פרופ' בנימין ליסט והאמריקני פרופ' דיוויד מקמילן על פיתוח כלים לזירוז תהליכים בכימיה אורגנית, למעשה לבניית מולקולות. שני מקבלי הנובל יזכו במדליית זהב וב-10 מיליון קרונות שבדיות (יותר מ-1.14 מיליון דולר), שיתחלקו ביניהם.
שלושה מדענים זכו בפרס נובל לפיזיקה על "חקר מערכות מורכבות", כולל חקר שינויי האקלים. מחצית הפרס תוענק לפרופ' סיוקורו (סוקי) מנאבה מיפן ולפרופ' קלאוס הסלמן מגרמניה על פיתוח מודלים לחיזוי שינויי אקלים שיכולים לנבא באופן מהימן את התחממות כדור הארץ. החצי השני, בסך 5 מיליון קרונות שבדיות, תוענק לפרופ' ג'ורג'יו פריזי מאיטליה על פיתוח מודלים לחקר מערכות תנודתיות בסדרי גודל רבים. פריזי, בן 73, זכה לפני חצי שנה בלבד בפרס וולף - פרס המוענק בישראל לאנשי ומדע ואמנים ונחשב לשני ביוקרתו אחרי פרס נובל.
בפרס נובל לרפואה לשנת 2021 זכו ד"ר דיוויד ג'וליוס, פיזיולוג אמריקני, וד"ר ארדם פטפוטיאן, נוירוביולוג, על תגליתם בגילוי קולטני טמפרטורה ומגע.
פרס נובל לשלום לשנת 2021 הוענק לעיתונאית הפיליפינית מריה רסה ולעיתונאי הרוסי דמיטרי מורטוב. הפרס היוקרתי הוענק לשני העיתונאים על "מאבקם האמיץ למען חופש הביטוי" ברוסיה ובפיליפינים.
הסופר הטנזני-בריטי עבדולראזק גורנה זכה בפרס נובל לספרות לשנת 2021. גורנה זכה בפרס על "עיסוקו הבלתי מתפשר והרחום בהשפעות הקולוניאליזם על גורלם של הפליטים במפגש שבין תרבויות ויבשות".
פורסם לראשונה: 12:30, 11.10.21