מה היה לנו? חופש גדול, בידודים, שנת לימודים שהתחילה, חגים, חופשים, קצת חוגים, עוד קצת חופשים - והנה הגענו לדבר המיוחל הזה שנקרא שגרה. כמו גם לכל שינוי טוב, גם אליה צריך להתרגל. מבוקר עד ערב, הנה כמה עצות שיכולות לסייע.
9 צפייה בגלריה
קושי בפרידה בכיתה א'
קושי בפרידה בכיתה א'
להחליט על השינוי, ולהכריז עליו
(צילום: Shutterstock)
"החליטו על השינוי - והכריזו עליו", מציעה הפסיכולוגית ליאת עזריה-אהרונוביץ', "בדיוק כפי שההרגלים המוכרים השתנו להם בימי החופשה, כך ניתן לשנות אותם בחזרה. חשוב להבין שביסוס ההרגל הוא החלטה חינוכית של ההורה, ולכן בחנו אם המצב הנוכחי מפריע לכם או לילדים, ובהתאם לכך החליטו על ההרגלים החדשים בבית שאתם רוצים להטמיע".
קראו עוד:
עזריה-אהרונוביץ' ממליצה ליצור בראש תסריט של ממש: "דמיינו בדיוק איך תרצו שהבוקר יראה, מי עושה מה ומהי האחריות של כל אחד. לאחר מכן, חלקו את האחריות ותאמו ציפיות עם הילדים בנושא, כל אחד בהתאם ליכולותיו וגילו. הקפידו לתווך את הרצונות ואת הציפיות שלכם באופן ברור וללא סימני שאלה בסופם, למשל: "מחר בבוקר כשנקום הדבר הראשון שנעשה הוא להתארגן, כל אחד מכם יכין כאן את בגדיו ואני אסייע למי שצריך".
9 צפייה בגלריה
להיות מורה בקורונה
להיות מורה בקורונה
חוזרים לשגרה - כך תעשו את זה נכון
(צילום: Shutterstock)

לנצח את התארגנות הבוקר

תמר כהן לביא, מומחית לבעיות התנהגות בקרב ילדים ומתבגרים, מציעה להפחית את הלחץ שאנחנו כל כך מכירים בשעת ההתארגנות בבקרים. "התארגנות הבוקר מאתגרת מאוד כשחוזרים לשגרה, היות שקצב ההתארגנות בבוקר שונה לחלוטין מהתארגנות בזמן חופש. הלחץ בבוקר הוא כפול", היא מסבירה, "הילדים צריכים להגיע בזמן למסגרות ובמקביל - אנחנו בלחץ לארגן אותם, את הציוד שלהם ואת עצמנו, ולהגיע בזמן לעבודה.
"כדי להפחית את הלחץ בבוקר, הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא להתעורר לפני הילדים ולארגן את עצמנו", היא ממשיכה, "בזמן שנותר נוכל להתמודד עם ההתנגדויות מצד הקטנים לקום מהמיטה או להתארגן. אם לילד יש קושי להתארגן עצמאית, על אף שהוא מסוגל לבצע את הפעולות בעצמו, מומלץ לשחק עם איתו במשחק 'ניצחון הטיימר' - שבו יש להפעיל טיימר של שעון למשך כ-20 דקות, ולהגדיר לילד מה מצופה ממנו לעשות בזמן זה. למשל - להתלבש, לצחצח שיניים ולנעול נעליים. אם הוא הספיק לסיים את המטלות לפני שהטיימר צלצל, הוא ניצח. ילדים אוהבים מאוד משחקים וזו דרך יצירתית לגרום להם לשתף פעולה ולתת להם מוטיבציה לקום ולהתארגן".
9 צפייה בגלריה
"דמיינו איך אתם רוצים שהבוקר ייראה". ליאת עזריה-אהרונוביץ'
"דמיינו איך אתם רוצים שהבוקר ייראה". ליאת עזריה-אהרונוביץ'
"דמיינו איך אתם רוצים שהבוקר ייראה". ליאת עזריה-אהרונוביץ'
(צילום: תום עזריה)

מסדרים יום עם טבלת סדר יום

"סדר יום כשמו כן הוא, עושה המון סדר", מוסיפה כהן לביא, "לכן מומלץ לתכנן מראש את השבוע. קבעו לכם עוגנים, כמו זמני איכות, זמן זוגי וזמן אישי לתחביב, וגם עוגנים קבועים לילדים שחוזרים בכל יום: זמן להכנת שעורי בית, זמן מסך, זמן לסידור מערכת. הגדירו את הזמנים יחד עם הילדים וכתבו אותם על טבלה, שאותה תתלו במקום מרכזי בבית. כאשר עושים זאת בשיתוף, הילדים הרבה יותר מגויסים לדבר".
9 צפייה בגלריה
תמר כהן לביא
תמר כהן לביא
לנצח את התארגנות הבוקר. תמר כהן לביא
(צילום: Q elite beauty)

אחר הצהריים - חוג אחד לפחות

ומה לגבי שעות אחר הצהריים? תומר קמיל, מטפל בספורט רכז לימודי ספורט טיפולי בקריה האקדמית אונו, מומלץ שהילדים ישתתפו לפחות בחוג אחד של פעילות גופנית אהובה קבועה בשבוע. "לא רק כדי לשמור על גוף בריא, אלא גם על 'מיינד' צלול ונפש נקיה יותר", הוא מסביר, "חשוב לדעת שפעילות גופנית קבועה משפיעה באופן ישיר על הריכוז, על מצב הרוח, על יכולת ההבנה וההקשבה, על המוטיבציה ללמידה ולשיתוף פעולה.
9 צפייה בגלריה
ספורט
ספורט
חוגים, ל"מיינד" צלול
(צילום: shutterstock)
"בנוסף, שגרת בוקר נעימה ונינוחה יכולה לכלול פעילות גופנית קלילה, כמו הליכה בפארק, בים או בשכונה, או מספר תרגילים פשוטים שאפשר לבצע על הבוקר", הוא מוסיף, "הם יאירו את היום שלכם באור אחר, אנרגטי וחיובי הרבה יותר. גם אם הילדים לא ייטלו חלק פעיל בכך, הם ייהנו מדוגמה אישית חשובה. אם הם יראו שאתם נהנים ומרוויחים מזה, סביר להניח שהם יביעו עניין בהמשך ואולי ירצו ללוות אתכם, וזו מתנה משמעותית מאוד שאפשר להעניק לילדיכם - הרגלים בריאים, מיטיבים ומהנים".
עוד מציע קמיל: "חזרו והדגישו בפני הילדים שאתם פה כדי לעזור להם, שאתם מאמינים בהם ושתעברו את התקופה המאתגרת הזו יחד. מומלץ להעצים את הילדים ולציין בפניהם את הכישורים ואת החוזקות אשר יסייעו להם בתהליך החזרה לשגרה - 'אתה חברותי', 'את ספורטאית טובה', 'אתה חזק', 'אתה אוהב ללמוד', 'את סקרנית' וכדומה.

ערב: מקדימים הכנות, מורידים הילוך

לדברי עזריה-אהרונוביץ', כדאי גם לערוך את ההכנות בשעות הערב: "בבוקר כולנו לחוצים להגיע לעבודה ולמסגרות בזמן, לכן הקדימו את ההכנות האפשריות לערב. מומלץ שתשתפו את ילדיכם בהכנות, מה שיאפשר להם לחוש שהם לוקחים חלק בתוכנית, וגם יגביר את שיתוף הפעולה שלהם. למשל, עבור ילד בן שלוש אפשרו בחירה בן שתי חליפות גן, ולאחר מכן הכינו יחד את קופסת האוכל.
9 צפייה בגלריה
מתקרבים לערב, מורידים עומסים ומסכים
מתקרבים לערב, מורידים עומסים ומסכים
מתקרבים לערב, מורידים עומסים ומסכים
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
תומר קמיל
תומר קמיל
"לא לשכוח לומר לילדים שאתם מאמינים בהם". תומר קמיל
(צילום ביתי)
"שמרו על שגרת שינה והשכבת ערב מוקדמת", היא מוסיפה, "אחד המשתנים המשמעותיים ביותר שישפיעו על מידת שיתוף הפעולה של הילדים הוא עייפות. ילד עייף יתקשה לשתף פעולה, להתארגן באופן עצמאי ולתרום לאווירת בוקר רגועה בבית. דבר זה נכון במיוחד עבור הילדים שהתחילו השנה גן עירוני ונאלצים להתמודד עם היעדר השינה ביום. אם אתם מעירים את ילדיכם בבוקר, כנראה שהם הולכים לישון בשעה מאוחרת מדי עבורם - בבוקר הם לא מתפקדים בשיאם ושגרת הבוקר נפגעת. הקדימו את שעת ההשכבה בערב על מנת שהילדים יהיו רעננים, שמחים ופנויים ללמידה בבוקר.
כהן לביא מוסיפה: "לקראת הערב כדאי להתחיל ולהוריד עומסים. אור מעמיס על המוח ומשדר לו מסר שכעת יום, ולכן מומלץ לעמעם את האורות על מנת שהמוח יבין שהלילה מתקרב. לא מדובר בחושך של ממש ,אלא בכיבוי אורות שלא בשימוש. כך מומלץ לעשות גם עם המסכים, שאת השימוש בהם כדאי להפחית לפני השינה.
"על מנת שהילד יירדם בקלות, מומלץ להקפיד על טקס שינה שיכלול מספר פעולות קבועות שחוזרות על עצמן בכל ערב, כמו הקראת סיפור לילדים או זמן קריאה במידה שהם כבר קוראים עצמאית", היא ממשיכה, "כדאי מאוד גם לומר לילד כמה מילים טובות לפני השינה, להעצים אותו על מעשים טובים שעשה או הצליח במהלך היום, ולשלוח אותו לשינה עם שק מחמאות שיעלה לו את הערך העצמי".

כבר לילה: "חזרו לישון בשעה נורמלית!"

אבינועם הרש - חנך, חבר מערכת "הגיע זמן חינוך", יזם חינוכי ואב לשלושה ילדים, קורא לילדים "לחזור לישון בשעה נורמלית", ומסביר: "הפסקתי לספור את כמות התלמידים שלי, שעבורם הימים התהפכו ללילות. תלמידים שהיו רגילים לישון בשעה 22:00, פתאום מצאו את עצמם 'מושכים' עד השעות הקטנות של הלילה, בגלל צפיית בינג' לילית, שיחות עם חברים או אחר, מתעוררים ב-12:00 בצהריים ומתחילים לטגן כל דבר שזז - צ'יפס, נקניקיות ואת מה שנשאר מהחיים המסודרים שלהם.
9 צפייה בגלריה
מתבגרת עם סמארטפון
מתבגרת עם סמארטפון
בינג' לילי? פחות
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
אבינועם הרש
אבינועם הרש
אבינועם הרש. "עשו טובה, לכו לישון מוקדם"
(צילום: אלבום משפחתי)
"בניגוד לזום, שאותו הייתם יכולים לכבות, או להשאיר את המצלמה בקלוז אפ על השמיכה והכרית שלכם, בבית הספר זה לא יעבור - ואתם צריכים את המוח שלכם חד בשביל להבין את החומר. עשו לעצמכם טובה ותתחילו להקפיד על שינה בזמן, בשביל לתת לגוף שלכם סיכוי לחזור לצלילות המחשבה שהוא כל כך צריך".
הרש מציע גם לפתח תחביבים ולהתנדב, כחלק מהדרך לחזור לשגרה. "רק לפני כמה חודשים היינו תקועים בבית, והתחביב היחיד שיכולנו לפתח היה כיבוי והדלקת מצלמת הזום לא כולל הרמקול", הוא אומר, "הקורונה אמנם כאן, אבל אפשר כבר לחזור ולנשום ולפתח שוב את התחביבים האמיתיים שלנו - נגרות, מוזיקה, צפרות, ספורט, טיסנאות, כתיבה, קריאה, ומגוון סדנאות הידע שהיו סגורות זמן רב ורק עכשיו נפתחו מחדש. נצלו את האירוע - הירשמו. נשמו את האוויר שיאפשר לכם קצת התפתחות אישית, ומוטב שתעשו את זה שעה קודם. אם יש דבר אחד שהקורונה לימדה אותנו, זה שאף אחד לא יודע מתי זה ייגמר".