אסתר רוט־שחמורוב מתגעגעת לרגעים שבהם רכנה על אדן הזינוק באצטדיון האולימפי במינכן. היא הייתה בת 20 וכל עתידה לפניה. "מול הזמן, 50 שנה, אין מה לעשות. רק אעודד מהבית את האישה שממשיכה אותי על המסלול", אומרת האתלטית שהופעתה באולימפיאדה ב־1972 נקטעה בעקבות הטבח האכזרי של 11 חברי המשלחת הישראלית, ובהם מאמנה עמיצור שפירא ז"ל.
היום תיפתח באותו מקום אליפות אירופה באתלטיקה ורוט־שחמורוב מדברת על המשמעויות: "זה הניצחון של עם ישראל כולו. הנה, למרות הכל, הפכנו להיות אתלטים וספורטאים לגיטימיים, עם שאיפות להישגיות. ההופעה של דיאנה ויסמן ב־100 מ', הריצה שלי, תהיה סמלית. האצטדיון עבר מאז מספר שדרוגים. חוץ מהגג לא נשאר הרבה מהמתקן ההוא. אבל כשהיא תזנק, ברור שרבים ייזכרו באולימפיאדה הארורה ההיא".
4 צפייה בגלריה
אסתר רוט שחמורוב
אסתר רוט שחמורוב
אסתר רוט שחמורוב
(צילום: עוז מועלם)
מהו הזיכרון הראשון שלך ממינכן 72'? "כשרק התחלנו להתאמן, אני זוכרת את עמיצור שפירא אומר: 'זו אתלטית להכנה לאולימפיאדה', ומאז רק עבדנו ולא דיברנו על זה. כילדה בת 20, הסתכלתי על המאות שהגיעו מהארצות האחרות וראיתי בזה משהו מופלא. ביום הראשון קראו לנו לשיחה ביטחונית, וזה מדהים שכינסו אותנו דווקא בחדר שהמחבלים תקפו. אמרו לנו, למשל, לבדוק בשבע עיניים כל מכתב ומסמך שמגיע, כי בתקופה ההיא מחבלים נהגו לשלוח מעטפות נפץ".

במטוס עם הארונות

ואז העפלת לחצי גמר ה־100. "כבר סיפרתי מיליון פעם על האלפיות שחסרו לי כדי להדהים בהגעה לגמר. הלוואי שזו הייתה הבעיה שאזכור תמיד מהאולימפיאדה הארורה הזו".
זוכרת את הבוקר של יום הרצח? "חשבתי רק על חצי גמר ב־100 מ' משוכות. עשיתי 13.22 שניות עד אז, זמן נפלא ועם התקדמות מתחרות לתחרות. כשקמתי, חשבתי איך אני מגיעה לגמר ואפילו זוכה במדליה. אני חושבת שהיא הייתה אפשרית".
מתי הגיעה הבשורה המרה? "כשהגעתי לביטחון כדי לקחת את המזוודות ולעבור לאזור אחר בכפר, יחד עם השחיינית שלומית ניר. כשנודע לנו שהמחבלים כבר רצחו שני חברים מהמשלחת, המשקולן יוסף רומנו ומאמן ההיאבקות מוני ויינברג, הייתי בחרדה אמיתית. הכי פחדנו שיחטפו אותנו. אחר־כך אספו את כל הספורטאים, וגם ישראלים שהסתובבו בכפר, וקצת נרגענו. הסיום היה נורא, במטוס שהביא את החיים והמתים בחזרה ארצה".
4 צפייה בגלריה
אסתר רוט שחמורוב במינכן 1972
אסתר רוט שחמורוב במינכן 1972
אסתר רוט שחמורוב במינכן 1972
(צילום: AP)
מהו הזכרון האחרון שלך משפירא ז"ל? "יום לפני הרצח עמיצור היה במצב רוח מרומם באופן יוצא דופן. 'אסתר, את לא יכולה לתאר לעצמך כמה אני מאושר', הוא אמר, וחזר על כך יותר מפעם אחת. הסיבה הייתה כמובן ההישגים שהגעתי אליהם בזכותו. אפשר לומר שהוא הלך לעולמו באחד הימים המאושרים בחייו".

"חשבתי שגמרתי עם הספורט"

היו לך מחשבות פרישה בעקבות האירוע? "ברור, באותם רגעים חשבתי שגמרתי עם הספורט, שניהל את חיי".
אז איך נשארת? "כששרידי המשלחת הוזמנו לתחרות בדרום־אפריקה, וקיבלנו שם כל כך הרבה אהבה, הבנתי את החשיבות של הספורט מבחינת המודעות העולמית. בתחרות עצמה גם ראיתי שהיכולת שלי לא נפגעה".
4 צפייה בגלריה
אסתר רוט שחמורוב ודיאנה ויסמן
אסתר רוט שחמורוב ודיאנה ויסמן
אסתר רוט שחמורוב ודיאנה ויסמן
(צילום: אורן אהרוני)
ואיך זה השפיע על חייך האישיים?
"עוד לפני האולימפיאדה חשבתי להתחתן תוך ארבעה חודשים עם פטר רוט, שהפך למאמן שלי ועזר לי להתמודד עם האובדן של עמיצור. גם הקדמנו את החתונה בחודשיים".
ומה קרה באולימפיאדת מונטריאול ב־1976? "כשהגעתי היו לי הרבה אינדיקציות שאני בכושר טוב מאוד. חודש לפני האולימפיאדה התחריתי בשיאנית העולם ב־100 משוכות, האוסטרלית פאם קילבורן, והייתי מהירה ממנה. ידעתי שאני מסוגלת להגיע עד הסוף. לפני הזינוק הקהל גם קרא בשמי. כשסיימתי שישית בגמר התאכזבתי. יוהנה שאלר ממזרח־גרמניה, שזכתה בתואר, ניגשה אליי ואמרה: 'גברת רוט, הקהל רוצה אותך'".
והפעם תראי את התחרויות בטלוויזיה, כולל המטאור החדש בלסינג אפריפה. "אני לא רואה סיבה שלא יתמודד על מדליה. אני תמיד מנסה לחשוב על מדליות ישראליות".
4 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה. יביא מדליה?
(צילום: עוז מועלם)

ועכשיו לאליפות: ישראל חולמת בגדול

כאמור, אליפות אירופה באתלטיקה תיפתח היום במינכן, כשכבר ביום הראשון תנסה ישראל להשיג מדליה – ואולי אפילו שתיים. היעד: תחרות המרתון הקבוצתית (12.30), בה הגברים בכחול־לבן ינסו להמשיך את המומנטום של לונה צ'מטאי סלפטר מאליפות העולם, ולונה עצמה שתתחרה הפעם בריצת 10,000 (21.50), בה הוכתרה כאלופת אירופה ב־2018.
במרתון, השיטה אומרת שכל מדינה שרשמה לפחות שלושה רצים תיכלל בדירוג, והמיקום ייקבע לפי ממוצע התוצאות של השלושה שיסיימו ראשונים בכל נבחרת – ולישראל יש לא פחות משישה רצים. לשיאן הלאומי מארו טפרי, שבאופן נדיר ירוץ מרתון שני תוך חודש בניסיון לשפר את הסיכויים (דורג 11 באליפות העולם), יצטרפו גירמה אמרה, איילה גשאו, ימר גטהון, בוקאיו מלדה ועומר רמון. במרתון הנשים תתחרה מאור טיורי, שדורגה 23 באליפות העולם.
למספר אתלטים בכירים נוספים תהיה זו עוד תחרות גדולה תוך זמן קצר, ואם יגיעו מאוששים אחרי המאמץ הגדול, יוכלו להיאבק על מדליות. מדובר בבלסינג אפריפה, אלוף העולם עד גיל 20 בריצת 200 מ', הקופץ לגובה יונתן קפיטולניק וקופצת המשולשת חנה מיננקו. דיאנה ויסמן תנסה לשפר שוב את השיא הישראלי ב־100 מ', ובנוסף יתחרו אדוה כהן (3,000 מכשולים), סלאמוויט באיולין־טפרי (5,000 ו־10,000) וטדסה גטהון (10,000 מ').