6 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
אסון מרון
(צילום: גיל נחושתן)
חצי שנה לאחר אסון מירון, האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל שבו נספו 45 גברים וילדים - במשטרה מציבים תנאים לקיום ההילולה הבאה, ובכך חושפים עוד ליקויים שמהם העלימו עין עד היום. בין הדרישות: מינוי מנהל אירוע, גורם מדיני שיאשר את תוכנית הבטיחות, הסדרת התשתיות וחקיקה שתגביל את מספר המשתתפים. כך עולה ממסמך שהוציאה ראש אגף מבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון.
מדי שנה נערכת הילולת מירון בל"ג בעומר בצפיפות ובדוחק במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי - שאליו כבישי גישה צרים. במשטרה, שידעה כי בשנה שעברה צפויים היו המונים רבים להגיע למתחם כפיצוי על החג הקודם שבו רבים נעדרו מההילולה בשל הגבלות הקורונה - בחרו להתעלם מכל סימני האזהרה ואישרו את קיום האירוע ללא הגבלות.

אסון מירון - כתבות נוספות

ב-19 באפריל - כשבוע וחצי לפני האסון, נערך דיון מקדים בלשכת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. בין המשתתפים נמנו עם כל צמרת המשטרה הרלוונטית, לרבות מפקדי המחוז הצפוני, אגף התנועה, אגף המבצעים (אג"ם), משאבי אנוש והיועצת המשפטית של המשטרה. על הפרק עמדו כל סוגיות האבטחה השונות והמורכבות, כולל מגפת הקורונה, ונדונו נושאים רבים, ובהם: פיקוד ושליטה, חלוקת אחריות, פינוי וטיפול ואפילו שמירה על הבטיחות בצירי הגישה העמוסים לקבר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
דרישות המשטרה לקראת ההילולה הבאה בהר מירון
דרישות המשטרה לקראת ההילולה הבאה בהר מירון
מסמך הדרישות של המשטרה
פרוטוקול הישיבה הזו, שנחשף ב"ידיעות אחרונות" בסוף ספטמבר, גילה כי כבר אז סומנו הסכנות והועלו האזהרות לקראת קיום האירוע ההמוני. הקצינים הבכירים עודכנו לגבי הצפיפות במתחם, חוסר היכולת להבטיח את בטיחות המשתתפים והעומס הצפוי. הכתובת אמנם הייתה על הקיר, אבל מפכ"ל המשטרה ובכירי הארגון נתנו אור ירוק לקיום ההילולה. 11 ימים לאחר מכן, בליל 30 באפריל, אירע האסון הנורא.
בוועדת החקירה הממלכתית, שצפויה לעבוד עוד תקופה ארוכה, נתנו את דעתם לעובדה שבזמן הקרוב אמורה המשטרה להיערך לקראת הילולה נוספת. יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, אמרה כי דוח ביניים להיערכות הנדרשת לקראת החגיגות במאי 2022 יתפרסם מטעם הוועדה. על כן, ביקשה מכל הגופים הנוגעים בדבר להתייחס להיערכות - ובהם משרדי הממשלה השונים, משטרת ישראל, כבאות והצלה, מרכז המקומות הקדושים וועדת החמישה. במכתב ביקשה הוועדה לקבל הודעות עדכון, כולל מסמכים, לגבי ההכנות הנעשות על ידם בטווח המיידי עד להילולת ל"ג בעומר תשפ"ב.
6 צפייה בגלריה
המוני מתפללים בהר מירון
המוני מתפללים בהר מירון
מתפללים בהר מירון
(צילום: AFP)
אירוע ההילולה האחרון לא תוחקר על ידי המשטרה, אבל בצמרת הארגון מבינים היטב את המשמעויות של היערכות מוקדמת לקראת ההילולה הבאה הקרבה - וגיבשו מסמך תנאים לקיומה. "בעקבות האירוע הטרגי והקשה במירון השנה ובהמשך לעמדתה של משטרת ישראל לאורך השנים, היערכותה של משטרת ישראל להילולת מירון הקרובה מותנית בהסדרת תחומים קריטיים – אשר אינם לפתחה של משטרת ישראל", נכתב לוועדה.
"בין תחומים אלה, המחייבים הסדרה כתנאי לקיום ההילולה וכבסיס הכרחי להיערכות המשטרתית, ניתן למנות את החובה למנות מנהל או מארגן לאירוע", נכתב במסמך מטעם המשטרה. מדרישה זו עולה כי עד כה התנהלה המשטרה בהילולות מירון ללא ניהול מוסדר ומוסמך.
לפי המשטרה, עוד תחומים המחייבים הסדרה הם "סוגיית הבטיחות על נגזרותיה, אישור תוכנית הבטיחות שתועבר על ידי גורם מדינתי מוסמך וכן הסדרת התשתיות באתר בהתאמה למתכונת שתיקבע".
6 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות המשטרה)
מידע קריטי שמעבירה המשטרה לוועדה במסמך מעלה כי אתר הקבר בהר מירון עבר שינויים בחודשים שחלפו מאז האסון. "במקום נערכו שינויים, פורקו תשתיות, וכן ניתן להתרשם כי חוסר שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים במקום החריף - על רקע האירוע והתהליכים שהתפתחו לאחר מכן", נכתב.
דרישה מהותית נוספת של המשטרה מהוועדה, אם זו תחליט על הגבלה כלשהי של מספר החוגגים המשתתפים בהילולה, היא חקיקה תואמת. "ככל שהמלצות הוועדה יכללו קביעת מנגנון של הגבלת קהל מוקדמת, עמדת המשטרה שמנגנון זה – שיש בו כדי שינוי המצב שנהג בהילולה מזה עשרות שנים, ואף פגיעה בחופש הפולחן וחופש התנועה של אלפי אנשים המבקשים להשתתף באירוע – צריך להיות מוסדר בחקיקה", נכתב במסמך המשטרתי.
במשטרה, למעשה, מבקשים מוועדת החקירה להנחות את הדרג הפוליטי לחוקק חוקים מתאימים שיאפשרו את ההגבלות, "דוגמת התקנות שהותקנו בשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה, צריכה להיות מבוססת על קריטריונים שוויוניים לקביעת זהות המשתתפים שיוכלו ליטול חלק בהילולה (הן מהחסידויות והן מכלל ישראל)... הדבר טעון גם שיתוף פעולה מצד משרדי הממשלה הרלוונטיים ונראה כי על הוועדה ליתן דעתה לכך".

כדי למנוע מנשיאה באחריות בעתיד, במידה שהדברים ישתבשו, כתבו גורמי המשטרה בסוף הדברים כי "למועד פרסום המלצות הוועדה בסוגיות האמורות, ובפרט למועד אישורן ויישומן, עשויה להיות השלכה ישירה על יכולתה של משטרת ישראל להיערך במועד לקיומה של ההילולה, לרבות לעניין עצם האפשרות לקיים את ההילולה בכל מתכונת שלא תהיה".
על המכתב שנשלח לוועדה לפני כשבועיים חתומה ראש אגף המבצעים החדשה של המשטרה, ניצב סיגל בר צבי, שעבורה זאת תהיה הפעם הראשונה בהכנות לאירוע ההמוני.