בצל המשך שיחות הגרעין בווינה, שהחלו אתמול (שני), שר החוץ יאיר לפיד ערך הערב בפריז פגישה ארוכה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. במהלך הפגישה נידון בהרחבה חידוש השיחות עם איראן. לפיד חזר והדגיש את העמדה הישראלית שאיראן מנסה למשוך זמן על מנת להתקדם עם תוכנית הגרעין שלה ועל הצורך המיידי של החזרת הסנקציות בידי המעצמות.
"אני מסיים עכשיו שלושה ימים של שיחות בלונדון ופריז עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, עם שרת החוץ אליזבת טראס ונשיא צרפת עמנואל מקרון - על הגרעין האיראני, במקביל לשיחות הגרעין בווינה", אמר שר החוץ לפיד. "אחרי הרבה מאוד שנים עמדתה של ישראל נשמעת ועמדתה של ישראל נחרצת. אסור להסיר את הסנקציות מאיראן. צריך להדק את הסנקציות, צריך לשים על איראן איום צבאי אמיתי כי רק זה ימנע ממנה להמשיך במרוץ שלה לגרעין. המרוץ לא נעצר כאן והמרוץ לא נעצר בשיחות בווינה".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
"נמשיך לעבוד כדי שהעולם יבין את האיום האיראני. שר החוץ לפיד בפגישה עם נשיא צרפת מקרון
(צילום: Quentin Crestinu)
3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
לפיד במפגש עם מקרון
(צילום: Quentin Crestinu)
"יחד עם ראש הממשלה בנט ועם שר הביטחון גנץ, שנוסע לוושינגטון בשבוע הבא, אנחנו נמשיך לעבוד כדי שהעולם יבין את האיום האיראני במלואו", הוא הוסיף.

שיחות הגרעין - כתבות נוספות

בהמשך שוחחו שר החוץ ונשיא צרפת על היחסים הבילטראליים בין המדינות ועל האפשרויות להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בנושאים בטחוניים, כלכליים ועוד.
כאמור, השיחות חודשו אתמול כחמישה חודשים לאחר שהופסקו. מאז עלה לשלטון באיראן נשיא חדש, איברהים ראיסי, שנחשב לשמרן וקיצוני מקודמו חסן רוחאני. לאור הקשיים בסבבים הקודמים, וזהות הנשיא החדש של איראן, רבים במערב לא מאמינים שהסבב השביעי של השיחות יובילו לתוצאות משמעותיות.
3 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP)
לפיד, כמו גם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ שיחררו כבר אתמול הצהרות עם מסר אחיד - אל תיכנעו לסחטנות של איראן. ראשון היה ראש הממשלה, שאמר כי "איראן תגיע למשא ומתן עם מטרה ברורה: להסיר את הסנקציות, בתמורה לכלום כמעט. לא רק שהיא תשמור על תוכנית הגרעין שלה - היא תקבל עליה תשלום".
בטהרן, טען בנט, לא מסתירים את הכוונות שלהם. "לפני ימים אחדים, הפיקוד הבכיר של הכוחות המזוינים של איראן הכריז, ואני מצטט: 'לא נסוג מהשמדת ישראל. אפילו לא מילימטר אחד'".
"לאיראן לא מגיע לקבל שום מענקים, שום עסקאות במחיר מציאה ושום הסרת סנקציות בתמורה לאכזריות שלהם. אני קורא לבעלות בריתנו ברחבי העולם: אל תיכנעו לסחטנות הגרעינית של איראן".
אחריו, היה זה השר גנץ, שהתייחס לנושא במסגרת טקס מעבר אמ"ן לנגב. "בימים אלו, צוותים ישראלים חולקים עם ידידותנו בעולם מידע מודיעיני המצביע על המשך הדהירה של איראן לגרעין תוך הפרת ההסכם שבתוקף עם מדינות אירופה".

"לזמן שעובר חייב להיות מחיר שיתבטא בסנקציות כלכליות ופעולות צבאיות, בכדי שהאיראנים יעצרו את המירוץ הגרעיני ואת התוקפנות האזורית", הוסיף גנץ, והבהיר: "איננו מתנגדים לשיחות - אך אסור לתת יד למריחות. איננו מתעלמים מהצורך הבינלאומי והאזורי להגיע לפתרון מול האיראנים, אך איננו פותרים את עצמנו כמדינת ישראל חזקה ועצמאית מלהעמיד את הפתרונות שלנו להגן על עצמנו במו ידינו כשנחליט שכך צריך לעשות".
במהלך תדרוך לעיתונאים על ידי מספר דיפלומטים אירופים, הם אמרו שהם מצפים להיכנס לעומק הדברים מול איראן ונכון לעכשיו יותר מ-70 אחוז מההסכם קיים, כשבמקביל מנוסחת טיוטה שלו. עוד נאמר כי הם שואפים לסגור את כל העניינים מהר ככל האפשר, אך לא רוצים להציב לעצמם דדליין מלאכותי. "אם איראן לא תראה רצינות בשיחות הגרעין, זו תהיה בעיה", אמר אחד מהנוכחים בשיחות.