מועצת מקרקעי ישראל, הגוף שאמון על פעילות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שבראשו עומד שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, אישר מספר החלטות עם השפעה על ענף הנדל"ן. בין היתר, מדובר בעדכון של תוכנית מחיר מטרה המאפשר שיווק קרקע גם לצמודי קרקע ולא רק בנייה רוויה (דירות בבתים משותפים), הטבה לחיילי מילואים ברכישת קרקע בפריפריה ועוד שורה של החלטות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נזכיר כי חלק מההטבות מגיעות כדי לעודד את רוכשי הדירות להרחיק ולרכוש בתים או מגרשים בפריפריה, מה שעשוי להוריד את הלחץ מאיזור המרכז.
1 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת "מרעול": ״עושים הכל ללכידת המחבלים״
לוחמי יחידת "מרעול": ״עושים הכל ללכידת המחבלים״
חיילי מילואים
(צילום: דובר צה"ל)
רק היום (ג') פורסמו סקירות של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר המתייחסות לרבעון השלישי של 2021 ולחודש נובמבר 2021 לבדו, המעידות על היקפי רכישת דירות ששבר שיאים.
במקביל, מדד מחירי הדירות ממשיך להעיד על עליות מחיר ובדו"ח הכלכלנית הראשית מתחסים גם לעלייה של רכישת דירות בפריפריה, אך מוסיפים כי לא מדובר בשינוי מגמה או העדפת רוכשים, אם כי ככל הנראה באילוצים כלכליים. כאמור, חלק מהחלטות המועצה שאושרו מתייחסות אף הן להטבות באזורי פריפריה ועשויות להגביר את המגמה האמורה.
החלטה ראשונה שהתקבלה ומתייחסת לפריפריה קובעת כי חיילי מילואים בשירות פעיל שהם חסרי דיור יזכו לעדיפות בהקצאת מגרשים במסלול הרשמה והגרלה. על פי ההחלטה, עד 30% אחוז מכלל המגרשים יוקצו לחיילי מילואים פעילים ועדיפות נוספת תינתן למשפחות על פני בודדים. בנוסף, יוקצו גם עד 10% מהמגרשים לבעלי מוגבלות שהינם חסרי דיור, עם עדיפות לנכי צה"ל.
החלטה נוספת שהתקבלה במועצה מתייחסת לאפשרות לשיווק קרקעות במסלול מחיר מטרה (תוכנית הדיור שהחליפה את מחיר למשתכן ודיור במחיר מופחת) גם לבנייה נמוכה בצפון ובדרום. בהצעת ההחלטה שעלתה לאישור נכתב כי המטרה המוצהרת של צעד זה היא עידוד הגירה לצפון ולדרום מחד וגם יצירת תמהילי דיור אטרקטיביים גם במרחבי הצפון והדרום.
משמעות ההחלטה היא שמכרזי התוכנית הממשלתית שעשויים להעניק הנחה לזוכים בהיקף של עד כ-300 אלף שקל יתייחסו גם למגרשים לבניית צמודי קרקע ופרויקטים של דירות גן ושל דירות גג למשל, ולא רק בנייה רוויה סטנדרטית כפי שקובעת התוכנית המקורית. מדובר רק ביישובי הפריפריה.
עוד החלטה שהתקבלה במועצה הסמיכה את הנהלת רשות מקרקעי ישראל לקבוע כי בישובי מיעוטים שאינם באזור עדיפות לאומית א' בהם פחות מ-30 אלף תושבים ניתן יהיה להעלות את אחוז בני המקום להם תינתן עדיפות ל-75% אחוז במרכז הארץ ועד 100% באזורי הצפון וחיפה. המטרה של החלטה זו היא כדי לעודד ולקדם מכרזי קרקע ביישובים אלו בהם מכרזי הקרקע לא תמיד נסגרים בהצלחה, בין היתר בשל מתן עדיפות נמוכה מידיי לבני המקום על פני רוכשים מבחוץ.
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, אמר בעקבות אישור ההחלטות: "אני גאה לאפשר עדיפות לחיילי המילואים שמקריבים עצמם למען המדינה, להביא אוכלוסייה חזקה סוציואקונומית לפריפריה ולאפשר לתושבי מקום אפשרות להישאר עם בני משפחותיהם במקום בו גדלו. החלטות אלה יחד עם החלטות נוספות שיעלו במועצות הבאות הן נדבח נוסף להגדלת היצעי הדירות בהתאם לצרכי המשק ולא כדי לסמן וי".