שוטרים שהגיעו ביום שישי לפנות בוקר למתחם אנשי השמירה בכפר קאסם, האחראים מטעם העירייה על סיורים בעיר ועל מיגור האלימות בה, ביקשו לערוך חיפוש במקום - ונתקלו בהתנגדות קשה, שהידרדרה לאלימות. חלק מהעימות תועד - בסרטון שבפתח הכתבה. התיעוד עורר סערה ברשתות החברתיות ובתוך המשטרה.
המקרה החמור החל בלילה שבין חמישי לשישי כאשר שוטרים ביקשו לערוך חיפוש בעקבות דיווח על החזקת אדם באלימות במקום. אנשי השמירה התנגדו לחיפוש, התווכחו עם השוטרים ולא אפשרו להם להיכנס. בתיעוד נראה אחד השוטרים מחשמל אחד מהחשודים בטייזר - וזה תקף אותו בתגובה באגרופים והפילו לרצפה. בעקבות זאת התפתח עימות שבמהלכו תקפו אנשים נוספים את השוטרים שהגיעו למקום.
3 צפייה בגלריה
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
טייזר ואגרופים. תיעוד מתקיפת השוטרים בכפר קאסם
3 צפייה בגלריה
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
אחד מתוקפי השוטרים
עד עתה נעצרו ארבעה חשודים מכפר קאסם בחשד לתקיפת השוטרים. בעקבות התקיפה, שני שוטרים ומתנדב קיבלו טיפול רפואי במקום. המשטרה פתחה בחקירה ונמסר כי צפויים גם מעצרים נוספים.

המשטרה ביקשה שבוע, המעצר הוארך עד מחר

אתמול נעצרו בתחילה רק שני חשודים. נציג המשטרה אמר בדיון בבית המשפט אתמול ציין כי האירוע צולם, אך בניגוד למקרים אחרים - המשטרה לא הפיצה את התיעוד.
בדיון על מעצרם של אסלם טאהא (38) מכפר קאסם וחמאדה עאסי בן ה-24 מכפר ברא, נמסר כי השניים חשודים בתקיפה על רקע מעצר, תקיפת שוטר ע"י שלוש או יותר, תקיפה בצוותא כדי למנוע מעצר, הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות ותקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו.
"כל האירוע החל מהחשוד שנמצא כאן באולם", אמר נציג המשטרה בבית משפט השלום בפתח תקווה, כשהוא מתכוון לטאהא. "הוא החליט שמשטרת ישראל לא צריכה לבדוק לגבי דברים מסוימים, בטח לגבי הודעה שקיבלה משטרת ישראל לגבי חשש לחיי אדם. סוג של 'משטרה פרטית' שנמצאת בכפר קאסם. נודע לי היום על הדברים האלה".
"השוטרים קיבלו דיווח על אדם שנלקח לתוך המבנה והתנהגו אליו באלימות, ואני עדין", אמר נציג המשטרה. "אזרח פנה אל השוטר וסיפר לו על הסיפור. לקחו אותו בפנים בצורה לא עדינה נקרא לזה... הם גרמו להסלמת האירוע ברמה גבוהה. קוראים להם 'השמירה'. אותו בן אדם לא התנהג כיאות אז הם לקחו אותו אליהם בצורה לא עדינה".

מהדיון עולה כי אותו אדם נלקח לבניין העירייה, שם נמצאים המשרדים של "השמירה". טאהא חסם את השוטרים בגופו. "הם הסבירו לו בצורה מאוד יפה שמטרתם לבוא לבדוק שהכול בסדר ושאין פה אירוע אלים ולסיים את האירוע. הם גם דיברו אליו בצורה מכובדת וגם קצין תורן דיבר אליו בצורה מכובדת - והוא היה אלים כלפיהם", אמר נציג המשטרה.
לאחר מכן השוטרים חשמלו את החשוד בטייזר אחרי שתקף אותם. "הוא תקף את השוטרים, נתן סטירות, דחף. השוטר קרא לעזרה לא סתם. השוטר האחראי של הניידת קרא לעזרה לקצין תורן בעקבות כך שהוא ראה שיש פה איבוד שליטה באירוע עצמו. האירוע מתחיל להיות אלים, אנשים מתחילים להתקהל".
נציג המשטרה ביקש מבית המשפט להיעתר לבקשתם ולהאריך את מעצרם של השניים בשבוע. "אני מבקש מבית המשפט לראות את חומרת האירוע עצמו. מדובר באנשים שלקחו את החוק לעצמם, החליטו שרשויות החוק לא יכולים להיכנס למקום למרות שעל פי חוק הם כן. התנגדותם הייתה אלימה מאוד וגרמה לפציעתם של שוטרים". בסופו של דבר השופט גלעד לובינסקי זיו מבית משפט השלום בפתח תקווה האריך את המעצר רק עד מחר.
אחרי שתיעוד המקרה פורסם ברשתות החברתיות ועורר סערה, סגן מפקד תחנת משטרת כפר קאסם, רפ"ק יורם כהן, מסר בשבת לפנות ערב: "מדובר באירוע חמור מאוד, שבו שוטרים שבאים במטרה לבצע את תפקידם נאמנה, מותקפים ובסופו של דבר גם נזקקים לטיפול רפואי".
לדבריו, "ביום שישי בשעה שלוש לפנות בוקר, צוות בפיקוד של קצין הגיע במטרה לאתר חשוד בתקיפה. הצוות נתקל בהתנגדות של מספר צעירים שמנעו מהם להגיע אל החשוד ובסופו של דבר גם תקפו אותם. באירוע יש כרגע ארבעה עצורים, אנחנו נמשיך ונאתר אנשים נוספים ונפעל למצות את הדין עם כלל החשודים".
3 צפייה בגלריה
רב ניצב יעקב שבתאי
רב ניצב יעקב שבתאי
רב ניצב יעקב שבתאי. המפכ"ל שוחח עם השוטרים שהותקפו: "לא נרפה עד שנביא את כל העבריינים לדין"
(צילום: אלעד גרשגורן)
ראש הממשלה נפתלי בנט מסר כי "אני עומד לצד השוטרים שהותקפו באלימות קשה בכפר קאסם. האלימות בחברה הערבית הגיעה לנקודה בלתי נסבלת. נילחם בה בכל הכח. אני מצפה מהחברה הערבית, שמבקשת מהמדינה להתערב, לתת לשוטרים את כל התמיכה והגב. נגיע לתוקפים ונמצה עמם את הדין".
גם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, פרסם הערב הודעת גינוי חריפה: "לא נעבור לסדר היום אירועי אלימות כלפי שוטרים כפי שקרה בכפר קאסם. הנחתי את פיקוד המחוז והמרחב לפעול בנחרצות ובתקיפות ולשים את היד על כל מי שלקח חלק באירוע ואנו נעמיד לרשותם את כל האמצעים והכוחות שידרשו".
המפכ"ל הוסיף כי גם לאחר מעצר ארבעת החשודים, בהם שני החשודים המרכזיים לדבריו, "לא נרפה עד שנביא את כל העבריינים לדין". הוא הוסיף כי שוחח עם השוטרים שהותקפו וחיזק אותם: "אני מגבה באופן מלא את השוטרים לפעול על פי חוק עם האמצעים שעומדים לרשותם אל מול כל מי שינסה להרים עליהם את ידו. לא נקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם".

"רגע לפני אנרכיה"

בתוך המשטרה השמיעו גורמים שביקשו להישאר בעילום שם ביקורת חריפה על ההתנהלות. "אחרי אירוע כזה היה צריך להפוך את העיר", אמר קצין בכיר במשטרה. "זה אירוע מביש שבו בכלל מישהו חושב על האפשרות להרים יד על שוטר. במדינות אחרות זה היה נגמר אחרת לגמרי".
אותו קצין הדגיש ש"יש מה לעשות - להגיש כתבי אישום מהירים נגד המעורבים ולא להסכים לשום עסקת טיעון אלא לדרוש את העונש המרבי. אנשים צריכים לדעת ששוטרים, תפקידם לשמור על הסדר. זה רגע לפני אנרכיה. גם כל המעורבים בסיפור היו צריכים להיעצר ולהיחקר כדי שאירועים שכאלה לא יחזרו על עצמם".
עיריית כפר קאסם פרסמה הודעת גינוי לתוקפים. "ההתקפה על אנשי הסיור במשטרה בזמן שעשו את עבודתם היא מעשה בלתי מתקבל על הדעת. המשטרה מייצגת את החוק, וכל תקיפה על אנשיה נדחית ובלתי מתקבלת ואינה מייצגת את המוסר שלנו ואת תורת הדת הסובלנית שלנו".
לגבי ארגון האבטחה שאנשיו תקפו מסרה העירייה כי היא "פוסלת כל ניסיון לערב את השמירה בעימות עם המשטרה. שרבוב השמירה באלימות שאירעה אינה מקובלת בהחלט, שכן הנהלת השמירה וכל מתנדביה מגנים את התקיפה על השוטרים".
מוחמד סרסור, אחד מתושבי כפר קאסם, סיפר כי לארגון השמירה יש "ערך רב בעיר". לדבריו אנשיו "נלחמים באלימות, בפרוטקשן ובמעשי בריונות, ופועלים יומם ולילה בניסיון לספק ביטחון לתושבים".