המאבק על על עתיד חופי ישראל: ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה צפויה לקיים מחר (יום ג') דיון בנוגע לתוכנית להקמת מרינות חדשות לאורך חופי הארץ. ארגוני הסביבה הגדולים מתנגדים בתוקף לתוכנית, שצפויה לגרוע עוד מהחופים הציבוריים ולהפקיע אותם לטובת ציבור קטן של בעלי ספינות ויאכטות.
על פי התוכנית, שאותה מקדמת רשות הספנות הכפופה למשרד התחבורה, יוקמו שש מרינות חדשות, לכ-3,500 יאכטות, לאורך אזורים שכיום הם חופים ציבוריים. זאת, בנוסף להרחבה של מרינות קיימות. על פי התוכנית בנהריה תוקם מרינה ל-500 יאכטות, בשכונת בת גלים בחיפה תוקם מרינה ל-700 יאכטות, בחדרה ובנתניה יוקמו מרינות שבהן יהיו מקום עגינה ל-700 יאכטות בכל עיר, באזור תחומי העיר תל אביב תוקם מרינה נוספת וכך גם בבת ים
3 צפייה בגלריה
אזור הרצליה
אזור הרצליה
אזור הרצליה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע, המובילה את ההתנגדות המקצועית והציבורית להקמת המרינות החדשות, אומרים כי מדובר בהפקעה של משאב טבע ציבורי, השייך לכולם, שמילא הולך ומצטמצם, לטובת בודדים וכי בהחלט ניתן לתת מענה לצרכי העגינה העתידיים, באמצעות ייעול והרחבת המרינות הקיימות, ללא צורך בהקמת מרינות חדשות, צעד שיש לו הרבה יותר חסרונות, מיתרונות.
"המרינה מכחידה את המערכת האקולוגית ברצועת החוף שבה היא נבנית, כולל פגיעה קשה באתרי הטלה של צבי ים", אומר אסף זנזורי רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע. "זאת ועוד, הקמת מרינה כרוכה גם בהקמת שוברי גלים, מצפון, או מדרום לה, כדי להגן על חופים אלה מפני בלייה והרס, שהם תופעת הלוואי של הקמת המרינה. שוברי גלים אלה, גורמים לכיסוי מאסיבי ונרחב בחול, של רצועת הים הסמוכה לחוף, אשר בחלק נכבד מחופי ישראל, מכילה סלעי חוף, שהם בית גידול ימי עשיר במיוחד.
3 צפייה בגלריה
התוכנית לבניית המרינות החדשות
התוכנית לבניית המרינות החדשות
התוכנית לבניית המרינות החדשות
בארגון "אדם טבע ודין" מתנגדים אף הם לתוכנית. "התוכנית היא ארכאית, אבסורדית ומנוגדת לכל מדיניות הנדרשת בנושא הערכות למשבר האקלים ושמירה על החופים עבור הציבור הרחב", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון וחופים בארגון. "לתוכנית עלולה להיות גם השפעה הרסנית על חופי הים עד כדי הרס רצועת החוף ואובדן חופים. זאת מבלי לדבר על פגיעה בערכים אקולוגיים בים. מצד אחד המדינה מוציאה מאות מיליונים על הגנה על מצוקי החוף , ומצד שני עלולה להביא לקריסתם על ידי בניית המרינות. זה חסר היגיון לחלוטין".
בנוסף לארגונים הירוקים, גם אזרחים רבים חובבי ים וספורט ימי מבקשים לעצור את התוכנית. "קיימת מצוקה לעגינת יאכטות כמו שקיימת מצוקה של חניות", אומר אמיר אבינועם מראשי ספורט הקייטסרפינג בישראל ובעלי מועדון לגונה בבת ים. "הפתרון הוא לא עוד חניות. חניה ליאכטות לא יכולה לבוא על חשבון כלל האוכלוסייה. כלכלית, מרינה לא תורמת כלום מבחינה הכנסות וכלכלה לעיר. להיפך זה רק הוצאה על תחזוקה ומעמסה כלכלית. תיירים לא מחפשים רציפים סגורים עם שערי ברזל מכוערים. כמה מהתיירים באים למרינה תל אביב או אשקלון? תיירים רוצים מלונות ליד חוף רחב יפה, טיילת מטופחת, מגרשי כדורעף, אווירה, גישה נוחה לים, גלישה. מוכרים חלומות כאילו זה יוון פה. זה לא. זה רחוק מזה. לא דומה במבנה הקרקע ובמפרצים הטבעיים שכמו שניתן לראות, אין פה. המרינות בישראל הן נזק עצום לחופים. הן הורסות את החופים. המדינה הוציאה מאות מיליונים והחופים שליד המרינות נהרסו. בשום מקום היום בעולם לא היו מעיזים לבנות מרינות בחופים כמו של בת ים או נתניה. זה כמו לבנות חניון באמצע פארק הירקון".
3 צפייה בגלריה
החופים יפגעו. חוף בהרצליה
החופים יפגעו. חוף בהרצליה
החופים יפגעו. חוף בצפון תל אביב
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הביעה את התנגדותה לתוכנית. "צצות היום תכניות שמבקשות להפקיע שטחי חוף ערכיים ורגישים לטובת הקמת מרינות", אמרה בשבוע שעבר בכנס במרכז פרס לשלום. "אסור לנו לאפשר זאת. המחירים הסביבתיים והכלכליים גבוהים מדי. אין בזה צורך. אפשר וצריך להרחיב את המעגנות הקיימות".