החיים מתחילים (גם) בגיל 80: השתלת ריאה שבוצעה לפני מספר ימים בבית החולים בילינסון ביעקב אלפייר בן ה-80 הפכה אותו למושתל הריאה המבוגר ביותר בארץ, וכן לאחד מהבודדים בעולם שבגופם הושתלה ריאה בגיל זה.
2 צפייה בגלריה
יעקב אלפייר  מושתל ריאה המבוגר בארץ
יעקב אלפייר  מושתל ריאה המבוגר בארץ
"במשך שנה וחודשיים לא יצאתי מהבית". יעקב אלפייר לאחר השתלת הריאה
(צילום: יריב כץ)
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
אלפייר, תושב ראש העין, אב וסב לנכדים, סיפר: "לפני קצת יותר משנה חליתי בפיברוזיס ומאז הייתי מחובר לבלון חמצן 24 שעות ביממה. לא יכולתי ללכת יותר משני מטרים. עד אז הייתי מתאמן כל יום במכון כושר. התאשפזתי לפני כשבועיים בגלל שפעת שהחמירה את המצב".
קראו עוד:
אלא שאז הגיע הטלפון המיוחל. לאלפייר נמצאה תרומה דרך מרכז ההשתלות. צעיר בן 30 נפטר ומשפחתו הסכימה לתרום את איבריו. "פשוט לא האמנתי", אלפייר מספר, "אני יודע שבגילי לא עושים את זה וגם כשבדקתי במקומות אחרים בעולם, לא החזירו לי שום תשובה".
"בדרך כלל בגיל הזה לוקח הרבה זמן להתאושש מניתוחים, אבל אצל יעקב הגיל לא משנה. ביולוגית הוא בן 60. זה תענוג לראות את זה. הוא קיבל הזדמנות ולקח אותה בשתי ידיים"
לפני מספר ימים עבר אלפייר את ההשתלה וכעת היא מתאושש. "בגיל 80 קיבלתי את החיים במתנה", הוא אומר. "עצם זה שאין לי צינורות באף, שאני נושם רגיל, זה לא מובן מאליו. זה ישנה לי את החיים מקצה לקצה. במשך שנה וחודשיים לא יצאתי מהבית. אני כבר מחכה לחזור להתאמן בחדר הכושר".
2 צפייה בגלריה
יעקב אלפייר  מושתל ריאה המבוגר בארץ
יעקב אלפייר  מושתל ריאה המבוגר בארץ
אלפייר במרכז עם רופאי המחלקה, פרופ' ערבות (מימין) ופרופ' קרמר. "ההשתלה הייתה מאתגרת אבל הניתוח עבר מהר וההתאוששות שלו מדהימה"
(צילום: יריב כץ)
אלפייר הוסיף שלו היה פוגש במשפחת התורם, "הייתי אומר להם תודה. תודה שהבן שלהם הציל את חיי. תרומת איברים זה דבר חשוב מאין כמוהו". פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון, הוסיף: "בזכות אותו תורם, הושתלו עוד איברים בגופם של חולים. ברגע שהם יתאוששו אני מאמין שנפגיש את המושתלים עם המשפחה. זה רגע מאוד מרגש שגם נותן נחמה למשפחה.
"השתלת ריאה בגיל הזה היא אירוע מאוד נדיר", מסביר פרופ' קרמר, "הגבלת הגיל בוטלה בישראל וההחלטה תלויה במצב החולה. זה שמור לחולים באמת מיוחדים כמו יעקב, שרק כרונולוגית הוא בן 80. אנחנו עובדים לפי שיטת ניקוד, וחוץ מהגיל שלו, שהוריד לו מעט את הניקוד, יעקב עמד ביתר הקריטריונים".
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, מציינת שהעלייה בגיל המושתלים מקבילה לעלייה גם בגיל התורמים. "זו הדרך של המרכז להשתלות למצות את פוטנציאל התורמים מן הצד האחד, ולהגדיל את האפשרות להציל חיים מן הצד השני".
פרופ' דן ערבות, מנהל מערך לב וחזה בבילינסון שניתח את אלפייר, הוסיף: "ההשתלה הייתה מאתגרת אבל הניתוח עבר מהר והתאוששות שלו מדהימה. בתוך יום אחד בלבד יעקב כבר התיישב בכיסא והחל לנשום לבד. יום למוחרת הניתוח הוא כבר הסתובב לו במחלקה. בדרך כלל בגיל הזה לוקח הרבה זמן להתאושש מניתוחים, אבל אצל יעקב הגיל לא משנה. ביולוגית הוא בן 60. זה תענוג לראות את זה. הוא קיבל הזדמנות ולקח אותה בשתי ידיים".