משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה פלילית נגד טסלה בארה"ב, בחשד כי הטעתה צרכנים כשהבטיחה שמערכת אוטו-פיילוט לסיוע בנהיגה מאפשרת יכולת אוטונומית מלאה, בה לא נדרש נהג. כך נודע לאוטומטיב ניוז מפי מקורבים לנושא. חקירה הנוגעת למערכת הנהיגה האוטונומית למחצה של טסלה נפתחה כבר אשתקד, אך נגעה בין היתר לכשלים אפשריים בזיהוי עצמים שונים ורכבי הצלה אשר גרמו לתאונות, חלקן קטלניות.
1 צפייה בגלריה
ביג דאטה ורכב
ביג דאטה ורכב
ביג דאטה ורכב
(צילום: shutterstock)
באוטומטיב ניוז מזכירים כי כבר ב-2016 טענו בטסלה, לרבות העומד בראשה, אלון מאסק, כי מערכת אוטו-פיילוט מסוגלת לנהוג עצמאית. מאסק עצמו צוטט כטוען שהיא "כנראה טובה יותר מנהג אנושי". זאת למרות שאוטו-פיילוט או כל מערכת אחרת מסוגה שמיוצרת כיום, דורשת נהג מאחורי ההגה עם יכולת התערבות מיידית.
לדברי האוטומטיב, גם לפני כשבוע ימים טען מאסק כי בקרוב תשחרר החברה גרסת תוכנה משודרגת, שתאפשר לבעלי טסלה לנהוג "לעבודה, לביתו של חבר ולקניות מבלי לגעת בהגה". במקביל, וידאו באתר החברה מבהיר כי "האדם במושב הנהג (של טסלה) נמצא שם רק מכיוון שהחוק דורש זאת".
כל זאת במקביל להבהרות - המחויבות בחוק - כי נהג טסלה חייב להשאיר את ידיו בכל עת על ההגה ולשלוט ברכב באופן מלא, (גם) בעת הפעלת אוטו-פיילוט. כמו כן מזכירה החברה כי הטכנולוגיה (האוטונומית) שמשולבת בדגמיה נועדו לסייע בהיגוי, בלימה, שמירה על מהירות ומעבר בין נתיבים, אך כל זאת לא הופך את הרכב לאוטונומי.
במסגרת החקירה המתנהלת, אנשי התובע הכללי במשרד המשפטים בוושינגטון וסן פרנסיסקו בודקים האם טסלה הטעתה צרכנים, משקיעים ואנשי ממשל, עם טענות מוגזמות ליכולת מערכת הסיוע בנהיגה.
יש להזכיר כי בדיקות וחקירות מסוג זה מתנהלות כנגד טסלה כבר מספר שנים בין היתר על-ידי מדינת קליפורניה והרשות לבטיחות בדרכים (NHTSA), אך חקירה המתנהלת על ידי משרד המשפטים מהווה עליית מדרגה. אם טסלה אכן תמצא אשמה בהטעיית צרכנים, היא צפויה לסנקציות חמורות וכמובן לפגיעה תדמיתית קשה.