ד"ר מיכל רגב מנהלת לצד בן זוגה את מרכז Mindset for Wellbeing שמפיץ בימים אלו מיזם אונליין למען צמיחה האישית במטרה להנגיש ידע מעצים מעולם הפסיכולוגיה שיסייע לחולל שינוי משמעותי באיכות החיים במחיר השווה לכל נפש. "בעברי, הייתי יועצת חינוכית בבית ספר יסודי בארץ״, מספרת מיכל. ״החלטתי ללמוד פסיכולוגיה וטיפול משפחתי על מנת שאוכל לסייע לאנשים להתגבר על קשיים בחייהם ולייצר איכות חיים אופטימלית. התקבלתי ללימודים גבוהים בקנדה ועברתי עם משפחתי לוונקובר במערב קנדה בשנת 1993. למדתי לתואר שני בפסיכולוגיה ואז המשכתי לדוקטורט. עם סיום הלימודים עבדתי כפסיכולוגית במרפאת חוץ לבריאות הנפש של האישה בבית החולים לנשים בעיר. במקביל לימדתי באוניברסיטה של קולומביה הבריטית ויש לי גם קליניקה פרטית״.

1 צפייה בגלריה
sdbsdbsd
sdbsdbsd
(ד"ר מיכל רגב)

רגב מתמחה בשני תחומים, בריאות הנפש של האשה וטיפול זוגי. ״העניין שלי בטיפול בנשים הלוקות בדכאון וחרדה בזמן הריון ולאחר לידה החל בעקבות התנסות אישית שלי. לקיתי בדיכאון לאחר לידתה של בתי הבכורה. בזמנו פניתי לטיפול, אבל נשלחתי הביתה בבושת פנים וללא עזרה. זו היתה תקופה קשה מנשוא בחיי. בזמן שהייתה לי תינוקת מקסימה, לא יכולתי להנות ממנה ומהאמהות. חשבתי שאני היחידה בעולם שמרגישה כך ושמשהו איתי ממש לא בסדר כבת-אדם. לאחר שהחלמתי החלטתי שאעשה את כל שביכולתי כדי שאף אם לא תצטרך לסבול לבד״.
האם המעבר לקנדה השפיע עליך?
"עברתי לקנדה עם בן-זוגי דאז ושלושת ילדינו. בת 13, בן 9 ובן שנתיים. המעבר היה לא פשוט. עברנו לצורך לימודים שלי. לבן הזוג לא היתה עבודה וזה היה מאד מאתגר. כל אחד מאיתנו עבר תהליך הסתגלות שונה במהותו ואורכו. אם למדתי משהו מההגירה של משפחתי לקנדה, למדתי שלמרות שמשפחה עוברת יחד, כל אחד עובר תהליך שונה ולכן נדרשת תמיכה שונה. בתהליך ההסתגלות לתרבות הקנדית עברנו חוויות שונות. למדנו, לפעמים בדרך הקשה, שביטויים מסוימים שחשבנו שאנחנו מבינים, אומרים בקנדית משהו אחר. למשל, כשאומרים "נדבר אחר-כך", מתכוונים פשוט לסיים את השיחה ואין כל הבטחה שאכן נדבר אחר-כך. כשאומרים "נצטרך להיפגש מתישהו ללאנץ" זו לא ממש הבטחה לארוחת צהרים משותפת, אלא כוונה כללית ובלתי מחייבת. למדתי שאי אפשר פשוט לדפוק בדלת למישהו ולשאול אם הם בבית או אם יש קפה. צריך לתכנן דברים מראש. לעומת זאת, הנימוס בקנדה מפותח. אנשים עומדים בתור בשקט ובצורה מסודרת. אף אחד לא מנסה לקפוץ לראש התור בתואנה זו או אחרת. בדרך כלל הנהיגה נוחה ויש התחשבות בנהגים אחרים ובהולכי רגל. מדברים כאן בצורה פחות ישירה מאשר בארץ ולעיתים, במיוחד בהתחלה, התקשינו להבין מה המסר האמיתי שקיבלנו".
מה היו התכונות שעזרו לך להצליח?
״סקרנות. אני סקרנית ואוהבת ללמוד. מעבר ללימודים הפורמליים שלי שהסתיימו מזמן, אני לומדת כל הזמן. אני לומדת מתוך סקרנות ומתוך מחויבות אתית לתת למטופלים שלי את היעיל, המועיל והמעודכן ביותר. מעניינים אותי מאד מחקרים על המוח ובמיוחד כאלה שמשלבים הדמיית מוח כדי להראות שינויים בעקבות טיפול או איך התערבויות שונות משפיעות על המוח. למשל, במחקר שנערך לפני שנים אחדות נמצא שדחיה חברתית מורגשת במרכזי הכאב במוח. כלומר דחיה חברתית כואבת באופן פיזי ולא רק נפשי. עוד דוגמה ממחקרי הדמיה מוחית, כאשר למישהו יש כאב פיזי, מגע של אדם אהוב מפחית את הכאב כפי שנצפה במוח ולא רק בדיווח של הנבדק. עוד דוגמה, כשאנשים מוצפים ברגשות היכולת שלהם לשלוט בתגובות שלהם ולדבר לעניין, פוחתת באופן משמעותי. זה משהו שאפשר לדעת מתוך צפיה באנשים אבל היום אנחנו מבינים איך זה קורה במוח. בנוסף, דבקות במטרה, התמדה גם הן עזרו לי בדרך. ברגע שקבעתי לי מטרה, אני מתעלת את האנרגיות שלי לכיוון שיעזור לי להשיג אותה. למשל, כשכתבתי את הדוקטורט או את הספר שפירסמתי, לא איפשרתי לעצמי הרבה הסחות דעת. עבדתי כל יום על המטרה האחת שעמדה על הפרק. למרות היותי אמא והיום סבתא מסורה, המטרה עומדת לנגד עיני כל הזמן ואני מקדישה לה מחשבה ועבודה רוב הזמן.
בשנה האחרונה אני עובדת על העסק החדש שלי שעות אין-ספור. העבודה הרבה לא מעיקה עלי כיוון שאני עוסקת במשהו שמעניין ומלהיב אותי. את ההצלחה אני זוקפת גם לנאמנות שלי לעקרונות וערכים. אני מוודאת תמיד שמה שאני עושה תואם את הערכים והעקרונות שלי. אני מאמינה שלכל אדם באשר הוא מגיע הטיפול הטוב ביותר. לכן כשפונה אלי אדם לטיפול ואומר שאין לו אפשרות לשלם, אני בכל זאת אראה אותו. במהלך הקורונה מספר קליינטים שלי איבדו עבודה ולא יכלו לשלם אבל מאד נזקקו לעזרה. דבקתי בעקרון שלי ולא נטשתי איש. העקרונות שלי מנחים אותי גם בעסק החדש שלי. אני מעוניינת להגיע למספר גדול של אנשים כדי לעזור להם לחיות חיים טובים יותר. מחירי הקורסים שווים לכל נפש ומי שלא יכול לשלם מוזמן לפנות לקבלת מלגה״.

ד״ר רגב מצביעה על מספר תכונות נוספות המסייעות לכל אחד בדרך להצלחה:

תשוקה: ״את הזמן שלי אני מקדישה ככל שניתן אך ורק לדברים שיש לי פאשן אליהם. דברים חשובים שמעניינים אותי ושיש לי רגש חזק לגביהם, כמו לעזור לאחרים. במיוחד לנשים בהריון ולאמהות לילדים קטנים להתגבר על קשיים, לעזור לאנשים שסובלים מחרדה ופאניקה וגם לסייע לזוגות כדי שיזכו למערכת יחסים אוהבת ומכבדת ובכך יתרמו לבריאות הנפש ואיכות החיים שלהם, במשפחה ולשגשוג של ילדיהם״.
הצבת מטרות קצרות וארוכות טווח: ״אני מציבה לעצמי מטרות לשנתיים וחמש שנים קדימה ואז פורטת אותן למטרות קצרות טווח שיובילו אותי בסופו של דבר להשגת מטרותי ארוכות הטווח. כשעבדתי על הדוקטורט שלי למשל, היה לי ברור לאן אני רוצה להגיע ואז בררתי לעצמי את השלבים הנדרשים להשגת המטרה הזו ורשמתי את המטלות בדרך להשגת כל שלב. לאחר מכן חילקתי את המטלות לתתי מטלות וערכתי תוכנית מסודרת להשגתן. יש לי תמיד רשימת מטלות עליה אני עוברת ומשנה אותה כמעט מדי יום״.
הודיה: ״אני מודה על המתנות שקיבלתי בחיי. בכל יום אני מקדישה זמן להודות על הדברים הטובים בחיי. החל מדברים שבדרך כלל לוקחים כמובנים מאליהם, כמו זה שיש לי מקום בטוח ונחמד לגור בו, אוכל למחר ומים נקיים בברז, דרך האנשים האהובים בחיי והייעוד שזכיתי לו ועד חיוך של נותן שרות או הפריחה בחצר הבנין שלי". אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומ ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות. orly@orcawomen.com