10 צפייה בגלריה
ערד
ערד
הדרמנו לערד וגילינו הרבה חדש לצד המון שלווה
(צילום: shutterstock)
בקצה רחוב נוף בערד ניצב ספסל שעליו נהג הסופר עמוס עוז לשבת במהלך טיולי הבוקר שלו. "כל בוקר, קצת לפני או קצת אחרי הזריחה, אני רגיל לצאת לבדוק מה חדש במדבר", הוא כתב בספרו "סיפור על אהבה וחושך", "המדבר מתחיל כאן בערד בקצה הרחוב שלנו". ליד "ספסל ההשראה של עמוס עוז", עומד מורה הדרך זך בן נתן, המעביר סיורים מודרכים בעקבות הסופר. "ערד זה לא לתל-אביבים", מכריז בן נתן. "היא מיועדת לאוהבי שקט ומדבר, שמתחברים לרוחניות, לנופים הפתוחים המרהיבים. מקום של התגלות שכינה. עוז אהב את המגוון האנושי של ערד, ואכן הערדים סקרנים ביחס לאחר, טובים, חמים, פתוחים, אוהבי אדם, מארחים. מחוברים אחד לשני".
בסוף השנה תחגוג ערד 60 להקמתה, והעיר בתנופת פיתוח. "יש לערד פוטנציאל אדיר שצריך לממש אותו, ואנחנו לוקחים ברצינות את חשיבות התיירות בה", אומר אלי שעשוע, מנהל תיירות ערד. "ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו, רוצה להשיב אותה לימי הזוהר של שנות ה-60 וה-70. אנחנו לא מתחרים באילת ובים המלח — אלא פונים לאנשים שמחוברים לטבע ולמדבר".
10 צפייה בגלריה
סיור בעקבות עמוס עוז
סיור בעקבות עמוס עוז
סיור ערדי בעקבות עמוס עוז
(צילום: בנגו תקשורת)
אחרי יומיים בעיר, התאהבתי בקסמיה ובקהילה החמה, בה חיים בשלווה זה לצד זה ותיקים וחדשים, עולים מרוסיה וחרדים מחסידות גור - וגיליתי חלק מהמקומות המעניינים שבה.
לסיורי זך בן נתן בעקבות עמוס עוז: 050-2713914.

מסלול מרוצים בצורת גמל

מסלול מרוצי המכוניות בערד שהוקם לפני ארבע שנים, מעוצב בצורת גמל, כולל הדבשות. "זהו מסלול מעגלי באורך 1.6 ק"מ, עם הרבה פניות ושינויי גובה. צריך לעבוד בו", מספר פיליפ רוזין, מנהל האתר, שמגיל צעיר אסף דגמי מכוניות ועשה קריירה כנהג מרוצים. לא חייבים להיות נהג מרוצים כדי לנהוג פה מהר: "אפשר לבוא גם עם אוטו רגיל לחלוטין, ולעלות על המסלול, תמורת 350-300 שקל. אין הגבלה על שעות הפעילות, ומותר לנהוג אצלנו כבר מגיל 14".
10 צפייה בגלריה
פיליפ במסלול המירוצים
פיליפ במסלול המירוצים
פיליפ במסלול המירוצים
(צילום: חיים הורנשטיין)
ציפיתי למצוא במסלול מכונית מרוץ עם גג פתוח, כמו בסרטים, אבל מצאתי אחת סגורה - סובארו כחולה. "למסלול צריך גג סגור, שיהיה בטיחותי", אומר רוזין המציע בילוי מהיר ועצבני עם היפנית הכחולה, בליווי הדרכה צמודה (1,450-990 שקל, תלוי בזמן).
מסלול מרוצי ערד, פתוח כל השבוע, מאור ראשון עד השקיעה, 054-7265575.

שירת העשבים

כשנכנסים ל"יונת מדבר", הסטודיו החדש של יונת מורדוך ברובע האמנים, ריח משכר של שמנים ארומטיים, פרחים וצמחים אופף את החלל. מורדוך, תל-אביבית מלידה, בעלת תואר שני בביולוגיה וברפואה מסורתית של הבדואים, התאהבה במדבר והפכה לצמחונית. "התחלתי להתוודע לנושא הבריאות ולהבין שרוב מה שאנחנו נוהגים למרוח על העור עוזר יותר לבעלי המפעלים מאשר לעור שלי, ועדיף שאכין אותם לבד".
10 צפייה בגלריה
ליצור סבונים בסדנת "יונת מדבר"
ליצור סבונים בסדנת "יונת מדבר"
ליצור סבונים בסדנת "יונת מדבר"
(צילום: חיים הורנשטיין)
מאז היא רוקחת סבונים מחומרים טבעיים שונים (מצמחי מדבר ועד בוץ ים המלח) ונרות שהיא מוכרת בסטודיו, במקומות שונים בארץ ודרך האתר שלה. ב"יונת מדבר" היא גם מעבירה סדנאות ומלמדת ילדים להכין מובייל מסבונים צבעוניים. טווח המחירים: 250-100 שקל לאדם. מורדוך מציעה גם סדנאות צמחי מרפא, שבמהלכן רוקחים שלושה מוצרים, שעולות 200 שקל, וסיורי ליקוט במדבר (1,000 שקל לקבוצה), בהם מכינים חליטת תה וחטיף מהעשבים ולומדים על הפולקלור הבדואי.
יונת מדבר, סדן 10, בתיאום מראש: 052-5307616.

אמנות כאן ועכשיו

בערד פועלים שני מרכזי אמנות. האחד הוא רובע האמנים, שבו נמצא גם הסטודיו של תמר רודד שבתאי, מהאמניות הבולטות שהצמיחה העיר. "במהלך הקורונה הצגתי תערוכה בתל-אביב בשם 'משוטטת'. ציירתי דברים שראיתי בשיטוטים שלי בנופי מחוזות ילדותי וגם בשכונת מעוף, שהוקמה כדי למצוא פתרון דיור מהיר לגל העלייה הגדול מברית המועצות בשנות ה-90", מספרת רודד שבתאי, שמעבירה שיעורים וסדנאות ציור ורישום (ליצירת קשר: tamarroded-shabtay.com).
המוקד השני הוא המרכז לאמנות עכשווית, השוכן במתנ"ס ערד. "הרעיון המרכזי של המקום הוא להציג תערוכות שיתכתבו עם ערד וסביבתה מבחינות שונות", אומרות דנה רביב, מנהלת מחלקת התרבות, וליהי אלון, מדריכה במקום. "פעם בשנה אנחנו עושים תערוכה של תושבי העיר".
המרכז לאמנות עכשווית, בן יאיר 28, רביעי-חמישי 13:00-09:00, 20:00-16:00, שבת 14:00-1100, 08-9551502.

היי הג'יפ - מודל 2022

אורי נצר, תושב ערד, עוסק כבר 30 שנה בהפקת אירועים בתחום האלטרנטיבי, ובראשם פסטיבל המודעות "סגול". הוא גם ג'יפאי ותיק. לפני שנה הוא פגש את מיכל פרץ, מורת דרך, גם היא מערד, וכך נולד מיזם טיולי הג'יפים "במדבר - נביעה של חוויות".
10 צפייה בגלריה
טיול ג'יפים עם ציפור מדבר
טיול ג'יפים עם ציפור מדבר
טיול ג'יפים עם ציפור מדבר
(צילום: מור ולדמן)
נצר ופרץ מתקינים בעצמם את האוכל. "בדרך כלל אלה ארוחות בסגנון בדואי, כולל מקלובה ומטפונה. לפעמים גם מתארחים בכפר בדואי", אומרת פרץ. "אפשרות נוספת היא ארוחה ישראלית או פויקות". ואילו נצר, שמתמחה בנגינה על כלים לא סטנדרטיים, שאת חלקם הוא בנה, מלווה את הסיורים "בצלילים מרפאים וברפואה של תדרים".
הסיורים יוצאים מנקודות שונות באזור ערד וים המלח. ג'יפ מכיל עד שישה אנשים, והמחיר לג'יפ הוא 1,200 שקל לשעתיים סיור שכולל הדרכה, הפסקת קפה/תה ותצפיות. מי שרוצה תוספת ארוחה: עוד 200 שקל לאדם.
טיולי במדבר, נביעה של חוויות, בהרשמה מראש: 052-5958833.

איפה ישנים

מלון יהלים: מלון בוטיק משפחתי (12 יחידות אירוח) בפאתי ערד, בקו הראשון למדבר, שצופה אל דרום ים המלח, מדבר יהודה ועבר הירדן. המלון מעוצב, מרווח ונוח, והאירוח חם. ארוחת הבוקר מושקעת וטעימה במיוחד, ויש מגוון עיסויים וטיפולים. מואב 72, 077-5632806, yehelim.com.
אוליבס ערד: אוליבס ערד: מלון בוטיק אינטימי בעל מודעות אקולוגית-סביבתית, היושב על רכס הררי וטובל בגן ירוק ועצי זית. אודם 68, 050-2222118.
קצה המדבר: מתחם אירוח (שלושה חדרים) המשקיף אל נופי מדבר יהודה וכן אוהל, שאליו צמודים מקלחת, מטבח ושירותי שדה. לפרטים והזמנות: גילי סופר, 052-2314137.
10 צפייה בגלריה
אוהל לוט
אוהל לוט
אוהל לוט
(באדיבות אוהל לוט)
10 צפייה בגלריה
מלון אוליבס ערד
מלון אוליבס ערד
מלון אוליבס ערד
(צילום: רענן פלץ)
כפר הנוקדים: אפשרויות לינה באתר הקסום מגוונות: מאזור קמפינג מוסדר, דרך חניון מוסדר לקרוואנים, חדרי אירוח מפנקים, ועד לאוהלים ולסוכות. למשפחות יש חבילות חצי פנסיון. יש גם פינות מטבח לארוחות באופן עצמאי. לפרטים: kfarhanokdim.co.il ,08-9950097.
אוהל לוט: מאהל אירוח לזוגות, משפחות וקבוצות. במתחם מטבח מאובזר, ומחוץ למאהל יש שכשוכית מרעננת. ניתן להזמין ארוחות בוקר, ארוחות ערב וסדנאות שף. תמיר, 052-6336565.
זמן מדבר: אתר אקולוגי רוחני לשלום, בגבעות המזרחיות הסמוכות לערד, המציע פעילויות רוחניות וסדנאות. לצד מבנה ייחודי מאדמה, יש כאן גם מאהל אירוח גדול המכונה "בית התה". האוכל צמחוני וטבעוני. מאיה, 054-5459194.

פרופסורית לקפה

לפני ארבע שנים החליטה אנה ליין, פרופסורית לאנטומיה ולפיזיולוגיה מסינסינטי, אוהיו, לעשות עלייה: "מעיר גדולה עם הרבה אוכל ואמנות, שהכול בה ירוק ושופע מים, הגעתי למדבר, ובהתחלה הייתי בהלם", היא צוחקת. "עלינו לארץ כי רציתי שבני עדן, שהיה אז בן שלוש וחצי, ילמד עברית. בערד גרים אחי ואחותי. אחרי מספר חודשים ראיתי שאין באזור בית קפה שאפשר לשבת בו הרבה שעות ולהרגיש בבית, וחשבתי שאולי אני צריכה לפתוח אחד".
ליין הרחיקה עד למומחה לקליית קפה בדרום-קוריאה. "הוא לימד אותי איך לקלות ואיך לשלב בצורה מאוזנת כמה סוגי קפה. למשל, אני משלבת קפה אתיופי וקולומביאני". לפני שלוש שנים היא פתחה את STUDIO COFFEE ברובע האמנים. "אנחנו מגישים קפה נקי - מוציאים לפני הקלייה כל מה שרע בפולים, כמו עובש, וזה נותן טעם חזק ועשיר".
לא רק הקפה משובח. גם הלחמים הטבעוניים (12 טעמים מתחלפים, מזעתר ועד תאנים), הפאיים, הבראוניז, הפשטידות, הכריכים והסלטים. "הכול עבודת יד", היא מדגישה. "הכנסתי לתפריט מאפים שנהוג לאכול בארה"ב, כמו סינבון — שבלולי שמרים עם קינמון שאני מגישה בחורף, וסירופים מיוחדים להמתיק את הקפה". המחירים הוגנים: משקאות חמים בעשרה עד 16 שקלים, שייקים 28 שקל, ארוחות בוקר 65-25 שקל. במקום פועלת גם גלריה, וכרגע מוצגים בה ציורים של האמן צבי ליאונרד.
STUDIO COFFEE, סדן 7, שני עד שישי 15:00-08:30, 058-6275976.

שקשוקה מול הנוף

הפוד טראק הגיע גם לערד: במצפה מואב הסמוך לעיר הקים אלי לוי, נהג מונית שעשה לפני חצי שנה הסבה מקצועית מתוך "אהבה לבישול ומצפייה בתוכניות אוכל", את "השף המעופף". לוי לקח מכונית רנו ששימשה גזלן צבאי והפך אותה לפוד טראק.
"בחרתי במצפה מואב בגלל הנוף. זה המקום הכי יפה בארץ", הוא אומר. הוא הציב במקום שמשיות ושולחנות, וכך אפשר לשלב צפייה בנוף המדברי ובים המלח, ובפסל של יגאל תומרקין, יחד עם בליסת המאכלים שלוי מכין.
10 צפייה בגלריה
פסל של תומרקין במצפה יואב
פסל של תומרקין במצפה יואב
פסל של תומרקין במצפה יואב
(צילום: חיים הורנשטיין)
בתפריט: בריק בפיתה, שניצל עוף בטעמים שונים, חמוצים ושקשוקה ("בוא נגיד, בלי להשתחצן, שאם ביפו יש דוקטור לשקשוקה, אני פרופסור לשקשוקה. אני משלב עגבניות, גמבות ותבלינים מיוחדים שהבאתי מהונגריה"). לילדים הוא מגיש נקניקיות. לוי מפעיל באותו מקום פוד טראק נוסף המתמחה בפיתות עם לאבנה. המחירים: 25-15 שקל למנה.
פוד טראק "השף המעופף", מצפור מואב, ראשון, שלישי-חמישי 18:00-10:00, שישי 15:00-10:00, 052-2889579.

הקוסקוס של עליזה

בערד פועלות מספר בשלניות מצטיינות, המארחות בבתים ומבשלות ממאכלים פרסיים ועד בצקים תימניים. אחת המפורסמות שבהן היא עליזה בן נר, אמנית, מורה לאמנות וכימאית בדימוס, בת 78, המגישה ארוחה מרוקאית טעימה וכשרה (בלי תעודה): סלטים, קוסקוס, עוף וקינוח. הארוחה נערכת בביתה עתיר הקשתות ויצירות האמנות ובגינתה הפורחת. בן נר מבשלת כמו שלמדה מאמא. "היום מכינים קוסקוס בשתי דקות. אצלי הקוסקוס אותנטי. שעתיים של אידוי. כמו פעם.
10 צפייה בגלריה
קוסקוס אצל עליזה בן נר
קוסקוס אצל עליזה בן נר
קוסקוס אצל עליזה בן נר
(צילום: מור ולדמן)
"נולדתי לתוך חוט ומחט - בגיל שש אמא שלחה אותי לשכנה ללמוד לתפור. ביצירות אני עושה שימוש בטקסטיל ובסיבים טבעיים ורוקמת. צובעת כל מה שלא זז", אומרת בן נר. לשיחה מצטרף ג'רי, בעלה החביב, שעלה מלוס-אנג'לס, מעצב תכשיטים שעבד במפעלי ים המלח. מחיר הארוחה: 150 שקל לאדם.
עליזה בן נר, אירוח בבית מרוקאי, הפלמ"ח 54, 055-43150526.

מפרום חלומי ודגים משובחים

לנבחרת הבשלניות-המארחות המקומית מצטרפת עכשיו חגית ארביב, שעבדה 32 שנה בעיריית ערד. אחרי שיצאה לפנסיה החליטה לשדרג את תחביב הבישול שלה עם כלתה יולי. "לימדתי את יולי לבשל והיא כדור ההרגעה שלי", מספרת חגית. ויולי מוסיפה: "הנושא העיקרי בשיחה עם האורחים זה איך כלה וחמות עובדות יחד. אנחנו מסתדרות מצוין, אף אחת היא לא הדומיננטית והשולטת".
10 צפייה בגלריה
מאכלים של חגיתה. חגית ארביב וכלתה יוליה
מאכלים של חגיתה. חגית ארביב וכלתה יוליה
מאכלים של חגיתה. חגית ארביב וכלתה יוליה
(צילום: חיים הורנשטיין)
תחת השם "חגיתה" הן מציעות במשכן המרווח של המשפחה מספר אופציות, כמו הארוחה הטריפוליטאית המצוינת: סלטים, חריימה, בסטילה (פירה ממולא בבשר טחון), קוסקוס, טבחה בסלק, עוגת סולת וכמובן מפרום, מהטובים שאכלתי. גם ארוחת הדגים בתנור עם ירקות שורש מומלצת (150 שקל לאדם. ארוחה חלבית או טבעונית עולה בין 90 ל-120 שקל). האב מאיר, חקלאי ויזם, מכין את החמוצים, המטבלים והחריפים הנהדרים.
חגיתה, ניגונים 10, כשר בלי תעודה, 054-5638886, 054-9299160.