צוות חוקרים איטלקי-שוויצרי מראה שניתן לשפר את כישורי הקריאה בשפה האיטלקית בקרב ילדים באמצעות משחקי וידיאו-אקשן חדשניים וידידותיים עבורם. התוצאות פורסמו בכתב העת Nature Human Behavior, וכעת עמלים החוקרים להתמודד עם האתגר בשפות נוספות, כדי להצליח ולהכניס את הדרך החדשנית לשיפור יכולות הקריאה למוסדות חינוך אחרים.
2 צפייה בגלריה
משחק הקידוד Scratch מולו נבחן משחק הווידאו של החוקרים
משחק הקידוד Scratch מולו נבחן משחק הווידאו של החוקרים
משחק הקידוד Scratch שבו השתמשו החוקרים במחקר
(צילום: יח"צ)
פענוח אותיות לצליל הוא נקודת מפתח בלימוד הקריאה, אך אינו מספיק כדי לשלוט בה. "כדי לקרוא אנחנו זקוקים לכמה מנגנונים חיוניים אחרים, שאנחנו לא בהכרח חושבים עליהם, כמו לדעת איך להזיז את העיניים לאורך הדף, או איך להשתמש בזיכרון העבודה - מנגנון קוגניטיבי המשמש לשימור מידע באופן נגיש וקל לשימוש - כדי לקשר בין מילים במשפט קוהרנטי", מסבירה דפני בוולייה, פרופסור לפסיכולוגיה בפקולטה לפסיכולוגיה ולמדעי החינוך באוניברסיטת ג'נבה בשוויץ.
קראו עוד:
"כישורים אחרים אלה, כמו ראייה, תשומת לב, זיכרון עבודה וגמישות קוגניטיבית, ידועים כמשופרים על ידי משחקי וידיאו-אקשן", מסבירה אנג'לה פסקוולוטו, מחברת ראשית של מחקר זה, המבוסס על עבודת הדוקטורט שלה במחלקה לפסיכולוגיה ולמדע קוגניטיבי באוניברסיטת טרנטו באיטליה.
במחשבה על כך, תוכנן משחק וידיאו המשלב משחקי פעולה עם משחקים המאמנים תפקודים ניהוליים שונים, כמו זיכרון עבודה, עיכוב וגמישות קוגניטיבית - פונקציות המופעלות במהלך הקריאה. "היקום של המשחק הזה הוא עולם חלופי שבו הילד, מלווה על ידי ה-Raku שלו, הוא יצור מעופף שצריך לבצע משימות שונות כדי להציל כוכבי לכת ובכך להתקדם במשחק", אומרת פסקוולוטו, ומסבירה כי הרעיון הוא לשחזר מרכיבים של משחק פעולה, ללא שילוב של אלימות, כך שיתאים לילדים צעירים. "לדוגמה, ה-Raku עף דרך מטר מטאורים, נע כדי להימנע מאלה או מכוון אליהם כדי להחליש את השפעתם, תוך איסוף משאבים שימושיים לשאר המשחק, קצת כמו שאפשר למצוא במשחקי וידיאו-אקשן כיום".
דפני בוולייהפרופ' דפני בוולייהצילום: ויקיפדיה
לאחר פיתוח המשחק, עבדו החוקרים עם 150 תלמידי בית ספר בגילי שמונה עד 12, שחולקו לשתי קבוצות: הראשונה שיחקה במשחק שפיתח הצוות, והשנייה עבדה עם Scratch, משחק שמלמד ילדים כיצד לקודד. שני המשחקים דורשים בקרת קשב ותפקודים ניהוליים, אבל באופנים שונים - היות שמשחק וידיאו-אקשן דורש מהילדים לבצע משימות במגבלת זמן, כמו לזכור רצף של סמלים או להגיב רק כאשר ה-Raku משמיע צליל ספציפי, תוך הגברת הקושי של משימות אלו בהתאם לביצועי הילד.
Scratch לעומת זאת, דורש תכנון, חשיבה ופתרון בעיות. ילדים חייבים לתמרן אובייקטים ומבנים לוגיים כדי לבסס את רצף התכנות הרצוי. "תחילה, בדקנו את יכולתם של הילדים לקרוא מילים, לא-מילים ופסקאות, וגם ערכנו מבחן קשב שמודד את בקרת הקשב שלהם, יכולת שאנחנו יודעים שמאומנות על ידי משחקי וידיאו", מסבירה פרופ' בוולייה. לאחר מכן, הילדים היו תחת מעקב שנמשך שישה שבועות, למשך שעתיים בשבוע, תחת השגחת בית הספר, שם גם נבדקו על ידי קלינאי המעבדה לאבחון תצפית וחינוך באוניברסיטת טרנטו.
2 צפייה בגלריה
ילדים משחקים במשחק וידאו
ילדים משחקים במשחק וידאו
"שיפור של פי 7 בשליטה בקשב בקרב ילדים ששיחקו"
(צילום: Shutterstock)
זמן קצר לאחר סיום התהליך, חזרו המדענים על המבחנים בשתי קבוצות הילדים. "מצאנו שיפור של פי 7 בשליטה בקשב בילדים ששיחקו במשחק וידיאו-אקשן בהשוואה לקבוצת הביקורת", אומרת פסקוולוטו. למרבה הפלא, צוות המחקר ראה שיפור ברור בקריאה - ולא רק במונחים של מהירות הקריאה, אלא גם ברמת הדיוק שלה, שהתרחש על אף שמשחק וידיאו זה כלל אינו מצריך פעילות של קריאה . בקבוצת הביקורת לא נרשם כל שיפור באוריינות. "מה שמעניין במיוחד במחקר הזה הוא שביצענו שלושה מבחני הערכה נוספים לאחר שישה חודשים, 12 חודשים ו-18 חודשים מאז הפעם הראשונה. בכל תקופה שכזו, הילדים ששיחקו במשחק הווידיאו הציגו ביצועים טובים יותר מקבוצת הביקורת, מה שמוכיח שהשיפורים הללו נשמרו", היא מוסיפה.
אנג'לה פסקוולוטואנג'לה פסקוולוטוצילום: University of Geneva
יתרה מכך, הציונים באיטלקית של אותם ילדים השתפרו משמעותית עם הזמן, והם הראו שיפור מתמיד ביכולת הלמידה. "ההשפעות הן אפוא ארוכות-טווח, בהתאם למשחק הווידיאו שחיזק את יכולות הלמידה של הילדים", מוסיפה פרופ' בוולייה.
כעת, נראה שהתוצאות המרשימות של המחקר יביאו לפיתוח של המשחק כך שיותאם לשפות גרמנית, צרפתית ואנגלית. "בקריאה, רמת קושי הפענוח תלויה בשפה", מציינת אירן אלטרלי מאוניברסיטת פריז, שהשתתפה בכתיבת וביצוע המחקר. "האיטלקית, למשל, שקופה מאוד כי כל אות מבוטאת, בעוד שצרפתית ואנגלית די אטומות, מה שמביא לאתגרי למידה שונים למדי. קריאה בשפות 'אטומות' דורשת את היכולת ללמוד דקויות, ללמוד כיצד מגוון הקשרים משפיעים על ההגייה, גם ודורשת הסתמכות רבה יותר על שינון".
האם היתרונות של משחקי וידיאו-פעולה על רכישה ושיפור של מיומנות קריאה יתרחבו לסביבות למידה מורכבות כמו קריאה בצרפתית או באנגלית? זו השאלה שהמחקר הבא ינסה לענות עליה.