חברת "וולט דיסני" ידועה בכל העולם לא רק בזכות סרטי הקאלט שלה, אלא גם בזכות פארקי השעשועים הענקיים שלה. לחברה 12 פארקים ברחבי העולם – בארצות הברית, אירופה ואסיה, בהם מבקרים כ-140 מיליון בני אדם בשנה המכניסים מיליארדים לתאגיד הענק.
כל טירוף הנדל"ן הזה אינו מובן מאליו. הוא החל ב-1955 עם הקמת הדיסנילנד הראשון באנהיים, פרבר ליד לוס אנג'לס. לאחר שהחברה כמעט הוכרזה כפושטת רגל בעקבות חובות עתק, בחן האנימטור ואיש העסקים וולט דיסני את האפשרות לפתוח פארק שעשועים לכל המשפחה - בו ילדים והוריהם יוכלו ליהנות מאטרקציות שונות. חלפו 15 שנים עד שהחלום של דיסני התגשם, ובגדול – דיסניוורלד שבאורלנדו, פארק השעשועים הגדול בעולם נפתח למבקרים והפך למודל לחיקוי עבור פארקי שעשועים בכל העולם.
כדי להמשיך ולמקסם את רווחיה, דיסני חולשת על מדינות ויבשות, ומנגד שומרת על התרבות המקומית, בעיקר במזרח הרחוק – הן באופיים של הפארקים והן במרצ'נדייס. למשל, כשחברת דיסני פותחת פארק חדש, היא מוציאה לאור גם ספר, מעין "דיסני קוד - הסבר פניך לתייר", ובו חוקים נוספים עליהם יש לשמור בתוך הפארקים. אלא שבדיסנילנד ביפן, כך מספרים, ויתרו על הטמעת הספר משום שבתרבות היפנית הלכות ונימוסים אלו מוטמעים מלכתחילה בתרבות. חוברת כללים שכזו, סביר להניח שהייתה פוגעת ברגשותיהם.
הפארקים הקלאסיים הם רק חלק מהפיכתה של דיסני לאימפריית תיירות. במחצית השנייה של המאה ה-20 פתחה דיסני עשרות פארקים, בהם פארקי מים, קו ספנות ומאות בתי מלון בדגש על חווית הלקוח. הנופש מתחיל עוד בטרמינל ייעודי עבור נופשי דיסני, היוצאים משם באוטובוסים ממותגים מלווים במוזיקה מקורית. קו הספנות של החברה כולל ארבע אוניות פאר המציעות אפילו מופע זיקוקים בלב ים. דיסני שומרת על הספינות באי פרטי שהיא חוכרת באיי בהאמה, והפך לאחת החוויות בדיסני קרוז. הכניסה לאי ללקוחות דיסני בלבד.
עו"ד אלעד נוה, המתעסק בדיני מקרקעין ביום ובדיסני בלילה, מתארח בפודקאסט "אבק פיות", וחושף את סודות הנדל"ן של תאגיד הענק. כיצד וולט דיסני הצליח לרכוש קרקעות חקלאיות בתחילת דרכו מבלי לשלם הון תועפות, ומדוע רכש אותן בפרברי ערים תעשייתיות באותה תקופה. "הוא הקים מספר מיני חברות בת, וקנה בשמן את הקרקעות", מסביר נוה, "הוא גרם לכך שאיש לא ישים לב מי המוח הגדול מאחורי הרכישה". למה אסור להכניס כיסאות מתקפלים או מקלות סלפי לפארקים? האם המרחק בין פח לפח באטרקציות השונות של דיסני תמיד זהה? מה הסיפור מאחורי צבעי דיסני, ואיך זה קשור לחברות הצילום ולמהנדסים הגדולים של המאה הקודמת. וגם: באיזה פארק סודי של דיסני מותר לשתות אלכוהול, מי יכול להיכנס לשם וכמה זה עולה?
4 צפייה בגלריה
עו"ד אלעד נוה
עו"ד אלעד נוה
עו"ד אלעד נוה
האזינו לסיפור המלא על סודות הנדל"ן של דיסני ב"אבק פיות" - פודקאסט סרטי דיסני מבית ynet. בכל פרק משי אייד לוקחת אתכם למסע קסום בין נסיכות ואבירים, יצורים קסומים וקולות בלתי נשכחים - ובעיקר זיכרונות ילדות משותפים. האזינו והירשמו כבר עכשיו לפודקאסט בלחיצה על אפליקציית הפודקאסטים העדיפה עליכם הנמצאת מתחת לנגן.