יין ייצרו כאן מאז ומעולם, אבל ורמוט, וויסקי וג'ין זה לגמרי עולם אחר. אחת התופעות המסקרנות והמשמחות ביותר העוברות על עולם האלכוהול הישראלי בשנים האחרונות היא הופעתן של מזקקות מקומיות ויצרני משקאות ארטיזנליים, משקאות מלאי אופי וייחוד. הדבר הזה לא קרה מעולם בארץ, ורק בשנים האחרונות הולכים וצצים עוד ועוד מזקקים עם תוצרת בגוון מיוחד ומקורי.
אז אחרי שהתרגלנו לשתות בגאווה יינות ובירות תוצרת הארץ, הגיע הזמן להכיר את יצרני האו-דה-וי, וויסקי, וורמוטים, ג'ין וגם יצרנית של תמציות טוניק טבעיות מחומרי גלם מקומיים.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

מולי משקאות משכרים

אייל דרורי הוא יינן ומלקט, והוא אחד מאלה שהובילו בארץ את גל ההתחדשות הבינלאומי של הורמוט. דרורי למד ייננות בצפון איטליה, מולדת הוורמוט, במקביל לעבודתו כיינן ביקב סוסון ים (מושב בר גיורא, מטה יהודה), והחל לייצר במיזם עצמאי את מותג VEDETTA (וודטה 52 - הכתובת שלו באיטליה), ותחתיו ארבע גרסאות ישראליות למשקה המתוק-מריר. את נבחרת הוורמוטים של דרורי משלימים שני ביטר אפריטיף - מהדורת קיץ ואביב, מעין קמפרי עם נקודות חיזוק ישראליות כגון הדרים ורימונים.
6 צפייה בגלריה
אייל דרורי ונדטה
אייל דרורי ונדטה
(צילום: יח"צ)
הערך המוסף של הורמוט של דרורי הוא הביטוי שהוא נותן לתרבות הישראלית ולחומרי הגלם המקומיים - תבלינים, צמחים, פרחים ופירות המזוהים עם התוצרת הארצישראלית. את הליקוטים עורך דרורי בעיקר במדבר.

מזקקת יוליוס

בקיבוץ חניתה בצפון הארץ פועלת מזקקת יוליוס, המזקקה הגלילית של יובל (ג'וב) הר גיל. יוליוס היא אחת מהמזקקות הבודדות בעולם המופעלות באנרגיה סולארית, ובה מזקק ג'וב שנאפס, ג'ין, עראק, גראפה ענבים וגם ורמוט מקומי ייחודי.
6 צפייה בגלריה
יובל (ג'וב) הרגיל
יובל (ג'וב) הרגיל
יובל (ג'וב) הרגיל
(צילום: יח"צ)
ג'וב הוא איש תקשורת ומבקר מסעדות ואלכוהול בעברו, שעבר מהתיאוריה לעשייה. יחד עם חברו דן יואלי, מומחה אלכוהול ובעלים של מזקקה בהולנד, הוא הקים בשנת 2008 את מזקקת הבוטיק הראשונה בישראל. לאחר מות יואלי קרא יובל למזקקה על שמו - יוליוס.
כמה שנים לאחר מכן ד"ר הרברט רוש, מומחה גרמני לזיקוק, תיכנן עבור ג'וב מזקקה חדשה המתאימה במיוחד לייצור אלכוהול מפרי הארץ. יוליוס נחשבת למזקקה מהמתקדמות בעולם וקנתה לעצמה שם עולמי ותו תקן של איכות למוצריה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יחסי ציבור)
את התוצרת האלכוהולית המשובחת שלו, מייצר ג'וב לפי עקרונות ייצור קפדניים, טבעיים וידניים. כל זה, יחד עם מחזורי זיקוק קטנים, הופכים כל בקבוק של יוליוס ליצירת מופת חד פעמית, חתומה בחתימתו של היצרן.

מילק אנד האני M&H

זאת מזקקת הוויסקי הראשונה בישראל, שאותה הקימו קבוצת חברים, יזמי הייטק וחובבי וויסקי, שחלמו והגשימו את החלום. הרעיון נולד כבר בשנת 2012 והזיקוק ראשון כבר היה מוכן ב-2015. מאז הספיק להיפתח במקום, השוכן במרכז תל אביב, מרכז מבקרים וחלל לאירועים. ב-2017 הושק הסינגל מאלט הישראלי הראשון - זאת הייתה מהדורה מוגבלת של 391 בקבוקים בלבד, אשר אזלו במהרה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מוצרי המזקקה זכו בפרסים בתחרויות בינלאומיות, והם זוכים להערכה רבה בעולם (ובהם מזקקת הקראפט הטובה בעולם לשנת 2021 בתחרות Icons of Whisky של המגזין "וויסקי מגזין"). המזקקה הזאת היא חלק מגל הוויסקי של העולם החדש, שהחל לפני 100 שנים ביפן, לפיו החלו לייצר וויסקי במדינות שאין בהן מסורת וויסקי עתיקת שנים כמו סקוטלנד ואירלנד. גאווה ישראלית.

טוניק שטרנליכט

נעמה שטרנליכט היא רוקחת של תמציות טוניק. בעבר היא הייתה מבעלי מסעדת "החלוצים 3" בתל אביב, ועם סגירת המסעדה במרץ 2018 היא עזבה את תל אביב לטובת בית במושב והחלה להתרכז בייצור טוניק. שטרנליכט נחשבת היום ליצרנית הטוניק הטובה בישראל, ואת התוצרת שלה אפשר לפגוש במסעדות שף נחשבות. שטרנליכט התעניינה מאז ומתמיד בתחום הביטרים - הביטר הוא לא עוד משקה אלכוהולי, אלא תוצר של אמנות הרוקחות והמחקר, הניסוי והתהייה של חומרי גלם מן הטבע. ההשקעה ניכרת בטעם ובתרומת הביטר לתהליך העיכול שלנו.
6 צפייה בגלריה
נעמה שטרנליכט
נעמה שטרנליכט
(צילום: יח"צ)
שטרנליכט מלקטת ענפים, פירות עונתיים, עלים וגרגירים, שממלאים את הטוניק שלה בארומות טבעיות נהדרות. המשקה של שטרנליכט הולך מצוין עם סודה וקרח וגם בקוקטיילים אלכוהוליים.

מזקקת פלטר

מזקקת בוטיק של יקב פלטר שנמצאת בתוך היקב בעין זיוון. הכל התחיל כשהאחים ניר וטל פלטר חזרו מטיול בחבל קוניאק שבצרפת עם דוד זיקוק והחלו לזקק וויסקי. את החביות שלהם הם אחסנו בבונקר סורי משנות ה-50 שנמצא מעל היקב, והפך לבונקר הוויסקי של המזקקה. השניים המשיכו בהרפתקה עם חביות שהביאו מסקוטלנד, ששימשו בעבר בתעשיית הברבן האמריקאית. המזקקה מייצרת בנוסף לוויסקי גם ג'ין, ערק וקלבדוס.
6 צפייה בגלריה
יקב פלטר, עין זיוון
יקב פלטר, עין זיוון
(צילום: יעל אילן)
האחים פלטר טוענים כי הייחוד שלהם הוא שהוויסקי מיושן בנקודה גבוהה בארץ, ובנקודות גבוהות יש פחות התנדפות. הנושא לא מוכח מדעי אבל מומחי הוויסקי טוענים כי לוויסקי של פלטר טעם בוגר יותר מגילו האמיתי.

מזקקת הולנדר

רני הולנדר מואטי, ממזקקת הולנדר הממוקמת ביישוב בית מאיר בפאתי ירושלים, היא הגברת הראשונה של השנאפס. רני היא האישה היחידה בארץ שמפעילה מזקקה, שומרת שבת, והיא גם מעריצה שרופה של כדורגל ובעיקר של באיירן מינכן, והיא מקדישה עצמה לעשייה.
סבתא רבתא שלה, רוזה, הייתה ייננית שהקימה מזקקה ויקב בצ'כוסלובקיה בשנות ה-30. העסק שנסגר במהלך השואה, הולאם בתום המלחמה וחזר לחיים בישראל בשנת 2017 על ידי רני. את טעם שנאפס התפוחים שסבא הגיש לה בגיל חמש היא לעולם לא תשכח. וכך, כשהיא מצוידת בידע עצום - ביוכימיה, מדעי המזון, התמחות בזיקוק ומאסטר בזיקוק - היא החלה לחקור את הנושא ולזקק שנאפסים וליקרים ממגוון פירות הארץ, כממשיכה אמיתי של המורשת המשפחתית.

מפגש מזקקים - הכניסה חינם

נפתח לכם החשק לטעום את תוצרת המזקקות הישראליות? במסגרת אירועי פסטיבל המטבח הישראלי בחסות אמריקן אקספרס יתקיים ב-24/11 במסעדת הבסטה בתל אביב אירוע שיאגד מספר מזקקות ישראליות בהובלתו של הסומלייה אבירם כץ (גילוי נאות: אבירם כץ הוא בעל טור יין ואלכוהול ב-ynet).
במהלך שעות הצהריים יוקדש החדר הפרטי של מסעדת הבסטה (השנדליר) לחגיגה של גאוות התזקיקים המקומית, ולראשונה יתארחו תחת קורת גג אחת שישה יצרנים ארטיזנליים של תזקיקים משובחים. הכניסה חינם.