האם העבודה מהבית כאן כדי להישאר? אחרי שבמשך יותר משנה חברות ועובדים שאלו את עצמם מה יהיה ביום שאחרי הקורונה - נראה שהיום הזה הגיע, וכעת עומדים למבחן השינויים בעולם העבודה ש"נכפו" על המעסיקים בתקופת המשבר, כמו למשל המעבר לעבודה מהבית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"כל המועמדים שמגיעים להתמיין לחברה שואלים איך זה אצלנו, וכולם שמחים לשמוע שאנחנו עובדים במודל היברידי שמשלב עבודה מהבית ומהמשרדים של החברה", מספרת ליפז ציטרינוביץ' דאודי, מנהלת הגיוס בחברת Gloat, סטארט-אפ מתחום משאבי האנוש.
2 צפייה בגלריה
תמונה של עבודה מהבית
תמונה של עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: Shutterstock)
"יותר מזה, חלק מהמועמדים שהגיעו אלינו בתקופה האחרונה סיפרו שעזבו את מקום העבודה הקודם שלהם בגלל שהודיעו להם שהם חוזרים לחמישה ימים בשבוע מהמשרד - וזה משהו שהם סירבו לקבל, והחליטו שעדיף להם לעזוב ולחפש מקום עבודה שכן יאפשר להם לעבוד חלק מהשבוע מהבית".
במהלך הקורונה חברות רבות איפשרו בפעם הראשונה מבחינתן עבודה סדירה מהבית בצל ההגבלות, ורבות מהן גילו שלמרות שלא עשו זאת מעולם - המשימות התבצעו והיעדים הושגו. במקביל, רווחת העובדים גדלה בחלק גדול מהמקרים. לכן, אין זה מפתיע שמחפשי עבודה דורשים לדעת עוד בשלבים הראשונים של המיון מה מודל העבודה בחברה שבה הם רוצים לעבוד.
מנתוני אתר אולג'ובס (שבבעלות קבוצת ידיעות אחרונות) עולה כי בחודש מאי הביטוי "עבודה מהבית" היה המחופש ביותר באתר על ידי מחפשי עבודה, עם למעלה מ-600 חיפושים ובפער גדול מהביטוי שאחריו. במקביל, חלה עלייה גדולה בהיצע המשרות שמעסיקים הגדירו כ"מתאימות לעבודה מהבית": מ-239 משרות מדי חודש בשנת 2019, ל-848 משרות ב-2021 (עלייה של 255%).

"בשנים האחרונות צמחו לא מעט עבודות שאיפשרו לעבוד מהבית, בעיקר בעקבות הגידול במקצועות הטכנולוגיה והדיגיטל", מסבירה עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של אולג'ובס. "בתפקידים רבים כל מה שצריך כדי לבצע את העבודה הוא טלפון וחיבור לאינטרנט - וההבנה הזו הלכה וחלחלה לשוק העבודה.
עינב בוימפלד, מנהלת תוכן ומחקר ב-Alljobsעינב בוימפלד, מנהלת תוכן ומחקר באולג'ובסצילום: יח"צ
"ואז הגיע משבר הקורונה, והעולם כולו השתנה. הקורונה לא המציאה שום דבר, היא פשוט האיצה תהליכים שכבר היו קיימים. עבודה מהבית קיימת כבר שנים בשולי שוק העבודה, והעובדים תמיד רצו את ההטבה הזו אבל המעסיקים חששו ממנה. כעת הקורונה הביאה את הנושא לקדמת הבמה וזה הפך למיינסטרים".

שוק של מועמדים

נועה גזית, מגייסת מחברת מאנדיי, מספרת ש"לפני הקורונה זה בכלל לא היה על הפרק לעבוד מהבית, וכעת התוכנית של החברה היא לעבור למודל היברידי של שלושה ימים מהמשרד ויומיים מהבית.
"אנחנו מחכים לעבור למשרדים חדשים, כי התרחבנו משמעותית בתקופת הקורונה, כדי שנוכל לראות אחד את השני ולעבוד ביחד. עבודת הצוות היא חלק מהדי-אן-איי של מאנדיי ואנחנו ממש מתרגשים לחזור לראות את כולם במשרד".
נועה גזיתנועה גזית
עוד מספרת גזית, כי "בעולם הגיוס של חברות הסטארט-אפ, השוק הפך להיות שוק של מועמדים. זה אומר שיש המון חברות ישראליות שגייסו כספים ורוצות להגדיל את כוח האדם שלהן. מעבר לכך שאנחנו תחרותיים בכל הנוגע לתנאים, אנחנו מציעים גם משהו מאוד ייחודי מבחינת התרבות שלנו שמקדמת שקיפות טוטאלית כך שלצוותים יהיה את החופש לקבל החלטות באופן עצמאי ולרוץ קדימה. הנושא של עבודה מהבית הפך להיות חשוב מאוד לעובדים. כל מועמד רוצה לדעת איך מאנדיי מתכננת לעבוד ביום שאחרי הקורונה, ולתחושתי אם הייתי אומרת לאנשים שאנחנו עובדים רק מהמשרד זה יכול היה להוות בעיה".
חוץ מחברות ההייטק שאימצו ברובן את האפשרות לעבוד מהבית, גם לא מעט חברות מתחומים שונים מאפשרות כיום לעבוד מרחוק. לפי נתוני אולג'ובס, התחום שחווה את הגידול המשמעותי ביותר במספר המשרות מהבית הוא התוכנה כאמור, עם עלייה של יותר מ-700% והרחק מעל שאר התחומים. "אף אחד כבר לא מרים גבה כשהוא שומע על איש תוכן, מעצב גרפי או מתכנת שעובד מהבית. אבל השנה נצפתה עלייה בעבודה מהבית גם בתחומים כמו מכירות, אדמינסטרציה, משאבי אנוש וגם שירות לקוחות", מסבירה בוימפלד מאולג'ובס.
חברת פרטנר למשל, אימצה את העבודה מהבית גם בחלק ממוקדי השירות שלה. "לפני הקורונה לא חשבנו בכלל על עבודה מרחוק של מוקדי השירות והמכירה", מספרת ליטל פריינה, מנהלת מחלקת הגיוס של פרטנר. "כיום מוקד אחד שבסיסו בירושלים עבר לעבודה מהבית באופן מלא, והוא המוקד החלוץ שלנו. כתבנו ספר שהוא התורה שלנו בכל מה שקשור לעבודה מהבית שכולל את כל תסריטי השיחה, וגם את הפן הלוגיסטי, התפעולי והאנושי שבעבודה מרחוק".
ליטל פריינה, מנהלת גיוס בפרטנרליטל פריינה, מנהלת גיוס בפרטנר
מעבר למוקד "החלוץ" שעובד מהבית באופן מלא, כל מוקדי המכירות עובדים בימי שישי מהבית, ומוקד שבסיסו בחיפה מציע לעובדים מודל היברדי, שחלק מהשבוע עובדים מהמשרד וחלק מהבית. בנוסף, פרטנר מאפשרת לעובדי מוקדי התמיכה שפועלים 24/7 לעבוד משמרות ערב, לילה וסופ"ש מהבית. "בקורונה יכולנו להפעיל את המוקדים מהמשרדים של החברה, אבל עברנו לעבוד מהבית כי העדפנו להימנע מבידודים וכדי לעזור לעובדים בתקופה הזאת", מספרת פריינה.
"עשינו הרבה בדיקות וביקורות בעיקר בתחילת הדרך, וגילינו שהעובדים מאוד שמחים על הגמישות, ומצד שני המנהלים מצליחים לנהל את זה בצורה מאוד אפקטיבית, שמבוססת בעיקרה על מערכות אמון בין העובדים שלנו וגם על ייעול המעקב של המנהלים על העבודה מרחוק - שזה משהו שבכלל לא התנסנו בו לפני הקורונה".

"אנשים לא רוצים לעבוד רק מהבית"

על גיוס עובדים חדשים למוקדי השירות של פרטנר בעידן שאחרי הקורונה, אומרת פריינה כי "עולם הגיוס הפך להיות מאוד מאתגר בעקבות המשבר. ראשית יש בחודשים האחרונים היצע עצום של משרות, כמות בלתי מוגבלת ממש, כך שלמועמדים יש הרבה אפשרויות לבחור מהן. מעבר לזה, התחושה היא שאנשים חישבו מסלול מחדש בקורונה, והם מחפשים עבודה שתאפשר להם גמישות ותשתלב בנוחות בחיים שלהם. זה מתבטא באופן מובהק ברצון של עובדים לשלב עבודה מהבית.
"עם זאת, חשוב לסייג ולהגיד שאנשים לא רוצים לעבוד רק מהבית. עובדים משתעממים מזה, ומעבר לכך הם מחפשים את תחושת השייכות, את ההוואי עם החבר'ה, הדיבורים על 'מה נזמין לאכול היום' מעשר בבוקר. יש משהו בביחד הזה ובאווירה הצעירה והדינמית שהעובדים מחפשים, ובגלל זה הם רוצים גם וגם - קצת מהמשרד וקצת מהבית".
גם ציטרינוביץ' דאודי מ-Gloat מספרת כי "במהלך הקורונה ערכנו סקרים וניסינו להבין מה העובדים רוצים. הצורך להגיע למשרד מדי פעם עלה מכל העובדים לדעתי, כי במהלך הסגרים היה לכולנו קשה שעבדנו אך ורק מהבית.
"לכולנו יש את אותה מטרה וכשאתה עובד עם אנשים באותו חלל עבודה זה משפיע לטובה על האנרגיה והמוטיבציה. עם זאת יש המון יתרונות לעבודה מהבית, והמטרה של החברה היא שלעובדים יהיה את הגמישות לנהל את הזמן שלהם. מעבר לכך החברה רוצה להראות לעובדים שהיא סומכת עליהם שהמשימות יתבצעו, לא משנה מאיפה הם עובדים, וזה אכן קורה".

בארה"ב: אמזון הודיעה שחוזרים למשרדים - והתחרטה

גם ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב, שהן המעסיקות הגדולות ביותר במדינות השונות, החליטו ברובן לאמץ את המודל שמשלב עבודה מהמשרד ומהבית. לאחרונה הודיעה אפל כי העובדים יחזרו למשרדים לשלושה ימים בשבוע החל מספטמבר, ובמאי הודיעה גוגל כי 60% מעובדיה יחזרו למשרדים גם כן לשלושה ימים בשבוע, כאשר 20% ימשיכו לעבוד מהבית באופן קבוע. עוד הודיעה גוגל כי תאפשר לכל העובדים לעבוד מרחוק באופן מלא במשך ארבעה שבועות בשנה. פייסבוק ומיקרוסופט אמרו כי רוב העובדים יוכלו לבחור להמשיך לעבוד רק מהבית.
בתוך כך בולטת אמזון, שהודיעה בסוף מרץ השנה כי מטרתה "לחזור לתרבות ממוקדת משרד כבסיס העבודה", שבמסגרתה מרבית העובדים היו אמורים לחזור למשרדים באופן מלא עד סתיו 2021. העובדים זעמו, ואף דווח כי ענקיות טכנולוגיה אחרות החלו לחזר אחר העובדים הממורמרים. התוצאה הייתה שבסוף השבוע שעבר הודיעה אמזון כי היא חוזרת בה, וכי תאפשר לעובדיה להמשיך לעבוד מהבית באופן חלקי גם בהמשך.
מוקדם יותר השבוע, התייחס מנכ"ל מורגן סטנלי, אחד מבנקי ההשקעות המובילים בעולם, למודל העבודה מהבית ואמר כי לאור חיסוני הקורונה ועל רקע החזרה ההדרגתית לשגרה, הוא מצפה מעובדי המטה בניו-יורק לחזור למשרדים בסתיו הקרוב. עם זאת, ציין כי תהיה מידה של גמישות והעובדים עדיין יוכלו לחלק את העבודה בין הבית והמשרד.
במגזר הציבורי בישראל, שהוא המעסיק הגדול ביותר בארץ, אימצו גם כן, אם כי באופן די מצומצם, את העבודה מהבית. כחצי מיליון עובדים החלו לעבוד יום אחד בשבוע מהבית, כחלק מפיילוט בגופים הציבוריים שהונהג מאז ימי הקורונה. בשלב זה, המתכונת תקפה עד אוקטובר אולם הכוונה היא להמשיכה באופן קבוע.
בתוך כך, השבוע פורסם כי ב-1 ביולי ייכנסו לתוקף הנחיות התומכות בשילוב בית-עבודה לעובדים המוגדרים ב"משרת הורה" במגזר הציבורי, שביניהן יתאפשר לעובדים אלה לבצע שעות נוספות בעבודה מהבית. עוד סממן לאימוץ מסויים של גישת הגמישות בעבודה, גם במגזר הציבורי בארץ.
"מודל העבודה המסורתית משתנה לנגד עינינו ואנחנו נמצאים בעיצומו של מעבר לעבודה יותר דיגיטלית, יותר מרחוק, ויותר מהבית", אומרת בוימפלד. "המצב החדש הכריח חברות רבות לאמץ שילוב בין עבודה במשרד ועבודה מהבית, והמודל הזה כאן כדי להישאר".