אחרי שנתיים של קורונה, אירועי הגאווה חזרו השנה בכל הכוח. התיירים בדרכם, חוף הילטון נראה כמו בימיו הטובים ובקהילה הלהט"בית כבר מתכננים את יום החופש הלא מוכרז, ביום שאחרי מסיבות הסופ"ש. עם השקת אירועי הגאווה 2022 ובראשם המצעד שיתקיים בסוף שבוע זה בתל אביב, קבלו את עשרת הטיפים שלי איך להגיע אליהם וגם לצאת מהם בריאים.
קראו עוד:

1. להשלים חיסונים

ישנם חיסונים מומלצים לכל גבר המקיים יחסי מין עם גברים, כמו החיסון לווירוס הפפילומה שיכול למנוע קונדילומות ואף ממאירויות, החיסון לצהבת B, מחלה העלולה לעבור ביחסי מין מלאים ולגרום למחלת כבד כרונית, והחיסון לצהבת A (ע"ע רימינג) אלה חיסונים פשוטים שכל רופא משפחה יכול לבדוק ולתת בעת הצורך.

2. במתינות עם האלכוהול

אירועי הגאווה הם האירועים המשמחים ביותר גם לקהילה הגאה וגם מחוצה לה. בהתאם, גם תרבות המסיבות הגאות המשגשגת של ישראל מגיעה לשיאה. במהלך המסיבות ישנה לעתים צריכת יתר של אלכוהול וחומרים אחרים. בתקופה הזו, יותר מהכול, חשוב להיות חברים: לשמור האחד על השני מפני שימוש יתר, לא להפריז בשימוש באלכוהול ובעיקר להיזהר מצריכה של אלכוהול בשילוב חומרים אחרים. בנוסף, חשוב מאוד לוודא עם רופא המשפחה האם ניתן לשלב אלכוהול עם תרופות המרשם הקבועות שאתם נוטלים.
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה שנערך בשבוע שעבר בירושלים. למצולמים אין קשר לאמור בכתבה
(צילום: יאיר שגיא)

3. לבדוק מחלות המועברות ביחסי מין

רגע לפני המצעד, שווה לוודא שעשיתם בדיקות למחלות מין ושאתם במקום טוב. אם אתם כבר עושים את הבדיקות באופן קבוע - אז הכול בסדר, אבל אם לא יצא לכם להיבדק בחצי שנה האחרונה - אז זה הזמן ולא רק בשבילכם, אלא גם בשביל הפרטנר הפוטנציאלי. חשוב לזכור שרוב מחלות המין, כמו קלמידיה וזיבה, הן חסרות תסמינים ואם לא בודקים - לא מוצאים. בנוסף חשוב לכלול בבדיקה שלושה מקומות רלוונטיים – פי הטבעת, לוע ושתן. בדיקת שתן בלבד פשוט אינה מספיקה.

4. להימנע מ"שפעת העופרות"

זה מושג שהמצאתי סביב הנטייה של משתתפים רבים להיות חולים אחרי מסיבות גדולות (כאבי גרון, שיעול, מחלה דמוית שפעת וכו'). זה לרוב נובע משילוב של מסיבה צפופה מאוד, היגיינה ירודה, שימוש בסמים שלא מוסיפים למערכת החיסון של הגוף, ואנשים שמגיעים מראש קצת חולים, כי "מה נוותר על עופרה?"
השנה הצטרפה למצעד 2022 גם הקורונה (זוכרים?) שממאנת לעזוב, כאשר בישראל מדווחים על אלפי נדבקים ביום. מה המסר? אם אתם חולים, זה הזמן לגלות קצת אחריות חברתית ולהישאר בבית. ואם אתם לא בטוחים - התייעצו עם הרופא המטפל.
3 צפייה בגלריה
עופר ניסים
עופר ניסים
עופר ניסים. איך אפשר בלעדיו?
(צילום: אמיר מאירי)

5. להיזהר מאבעבועות הקוף (מאנקיפוקס)

בצדק או שלא, הכוכב של גאווה 2022. לא מדובר במחלה שמועברת רק בקהילה הגאה כמובן, ואסור לרגע להציגה ככזו, אך אנחנו עדים בעולם לצברי מקרים של אבעבועות הקוף בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (מקומות סגורים, התגפפויות, יותר פרטנרים וכו') בעיקר כי ההדבקה של המחלה נעשית במגע ארוך עם החולה, דרך נגעים עוריים שיכולים להיות בכל מקום בגוף, בדגש על איזור איבר המין.
לרוב, המחלה קלה אך הנגעים בהחלט יכולים לכאוב ובאחוזים נמוכים היא אף מסכנת חיים. בישראל ידועים עד כה שני מקרי הידבקות בלבד, אך בקרוב מגיעים תיירים מאנגליה, בלגיה וספרד - מדינות שבהן מספר מקרי המאנקיפוקס גדל מדי יום, אז שווה לשים לב. אם יש לכם נגע עורי לא ברור – זה הזמן לפנות לרופא המשפחה, לשאול ולהתייעץ.

6. לשים אטמי אוזניים

מי מכם שהשתמש באטמים במסיבות בעבר מבין כמה המוזיקה במועדונים (במיוחד בארץ) חזקה ברגע שהוא מוריד את האטמים ולו לרגע אחד. כשמגיעים למסיבה ללא אטמים האוזן אומנם עוברת הסתגלות מהירה לעוצמת השמע, אך בכל חשיפה כזו נוצר נזק הולך ומצטבר, שעלול להוביל לירידה משמעותית בשמיעה.
רק כדי לסבר את האוזן, נציין שעוצמת הקול הנחשבת למזיקה היא 85 דציבלים, כאשר עוצמת המוזיקה במסיבה מגיעה לפחות ל-120 דציבלים. מה אתם יכולים לעשות? מי שכבר רגיל להגיע עם אטמי אוזניים למסיבות מבין שהשד לא כזה נורא. אטמי סיליקון שקופים או לבנים שניתן לקנות בכל הפארמים מורידים את עוצמת השמע בכ-30 דציבלים, כך שעדיין ניתן ליהנות מהמוזיקה בלי להסתכן בנזק בלתי הפיך לשמיעה.

7. האם אני צריך להתחיל פרפ לאירועי הגאווה?

פרפ הוא טיפול המונע HIV ביעילות של עד 99% אם לוקחים אותו בצורה נכונה. ישנם מי שלוקחים אותו באופן קבוע, אך יש כאלה שאירועי הגאווה עבורם הם הזמן הזה בשנה שבו שווה לשקול "לעלות על פרפ". כאן חשוב לזכור שדרושים שבעה ימים של לקיחה יומית של פרפ כדי להיות מוגן לגמרי.
ישנה אופציה נוספת המיועדת לאירועים יוצאי דופן שנקראת "פרפ לפי הצורך", אך היא עדיין אינה רשומה בצורה מסודרת במשרד הבריאות. אם מחליטים בכל זאת להשתמש בפרפ בצורה זו, יש ליטול שני כדורים בבת אחת שעתיים עד יממה לפני מגע מיני, ולהמשיך ליטול כדור בכל יום למשך יומיים נוספים אחרי המגע המיני האחרון
ועוד תזכורת – אם אתם לא נוטלים פרפ, וקרתה תקלה שגרמה למין לא מוגן, יש לכם 72 שעות להגיע למיון ולקבל טיפול מונע לאחר חשיפה (PEP).

8. הגנה מהשמש ומהתייבשות

עוד נושא שלא שמים לב אליו מספיק. באירועי הגאווה, כמו בכל אירוע קיצי, החשיפה שלנו לשמש משמעותית מאוד - במצעד עצמו, בחוף הים ובמסיבות באוויר הפתוח. אל תשכחו משקפי שמש וקרם הגנה. קרם הגנה מומלץ הוא כזה שרמת ההגנה שלו (SPF) היא 30 לפחות. יש למרוח אותו כ-15 דקות לפני החשיפה לשמש ולחזור על הפעולה כל שעתיים.
סביב הכיף הגדול של מצעד הגאווה והמסיבות הגדולות אנחנו שוכחים לפעמים כמה חשוב לשתות מים. הכלל הבסיסי הוא שבאירועים חמים ובשטח פתוח יש להקפיד לשתות שתי כוסות בכל שעה, ולזכור שאלכוהול אינו נכלל בספירה זו (למעשה יש לו השפעה הפוכה). בנוסף, חשוב לזכור כי גם שתיית יתר בסיטואציות מסוימות יכולה להיות מסוכנת, ולכן כמו כל דבר בחיים – הכול במידה.
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב. שתו מים
(צילום: גיא יחיאלי)

9. כדאי לקחת סייקלים לקראת הפרייד?

לקראת אירועי הגאווה לא מעט אנשים מתחילים במחזורים (סייקלים) של תוספי סטרואידים אנאבוליים וטסטוסטרון. לרוב התכשירים נקנים דרך הרשתות או בטלגרם, ללא בקרה אמיתית, ולכן גם פה, עדיף להימנע או לכל הפחות לשתף את הרופא המטפל בשימוש, ולערוך בדיקות בסיסיות במטרה לוודא שלא נגרם נזק, שעלול להיות בלתי הפיך. אם בכל זאת החלטתם להשתמש, ודאו שאתם מקשיבים לאנשים הנכונים ועורכים את בדיקות הדם הנחוצות (אנזימי כבד, שומנים בדם, תפקודי כליות, הורמונים וכו').

10. לשמור על מרחב בטוח

אחרי שנים שבהן לקבל צביטה אלמונית במסיבה או ידיים שמגיעות למקומות שאמורים להיות חלק מהגוף הפרטי שלנו, הפכו כמעט לעניין שבנורמה בחלק מהמקומות, השנה עלה לכותרות נושא המרחב הבטוח גם במסיבות ובאירועים, וטוב שכך. במצעד הזה שווה שכל אחד יקבע עם עצמו מראש מה הקו האדום שלו, וילמד לכבד את הקווים האדומים של החוגגים האחרים. לשאול, לבקש, להתעניין ולדבר לפני שעושים – זו יכולה להיות התחלה מצוינת.
שמירה על החוקים הבסיסיים הללו תאפשר לכולנו ליהנות מאירועי הגאווה השנה ולזכור אותם כבלתי נשכחים והכי בריאים שיש.
ד"ר רועי צוקר מנהל תחום רפואת להט"ב בשירותי בריאות כללית ובמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)