ימים קשים עוברים על אזרחי ישראל, ורבים מאיתנו לא מסירים את הידיים מהסמארטפון כדי לדעת בזמן על כל התפתחות חדשה. אבל יש מי שמנצלים את הדריכות הזאת למטרות זדוניות - אחרי לילה של מטחים כבדים על ישראל וירי נ"ט קטלני בגבול רצועת עזה, יצאה לדרך גם מתקפה של פייק ניוז. הודעות עם מידע כוזב מופצות ברשתות החברתיות במטרה לזרוע פחד ובהלה בקרב הציבור.

עוד על פייק ניוז

5 צפייה בגלריה
הודעת פייק ניוז
הודעת פייק ניוז
"הגיע גם לרמתן גן"
באחת ההודעות הכוזבות שמופצות היום נכתב: "שימו לב !!!! לא לפתוח דלתות, ערבים דופקים על הדלתות בתור מתחזים ומנסים לפתוח דלתות. אמרו בחדשות שזה הגיע גם לרמת גן. תהיו ערניים, תשלחו לחברים ומשפחה". ההודעה הזאת הופצה על-ידי אזרחים מודאגים בקבוצות וואטסאפ רבות והגיעה גם לראש העיר רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, שמיהר לפרסם הכחשה בחשבון הפייסבוק שלו. מדובר, לדבריו, בהודעות "פייק ניוז שגורמות נזקים".
"יש לנו מנכ"ל עירייה שהיה עד לא מזמן מפכ"ל (ניצב בדימוס מוטי כהן - י.מ) ומנהל אגף ביטחון תנ"צ מקצוען ומנוסה שניתן לסמוך עליהם", הרגיע ראש העיר את התושבים, "יחד עם משטרת מרחב דן והשיטור העירוני שלנו אנחנו נותנים מענה לכל אירוע אמיתי ולכל תלונה מבוססת".
5 צפייה בגלריה
הודעת פייק ניוז
הודעת פייק ניוז
פייק ניוז
בהודעת פייק נוספת שמופצת היום נטען כי ערבים-ישראלים קיבלו מחמאס הודעה על כך שמתוכנן מטח כבד על ישראל בשעה 19:00, על מנת שיוכלו להסתתר. אלא שלא ידוע על עדכון כזה שהועבר לאזרחים ערבים, ולא כתוב על מה מתבססת ההודעה. גם במקרה הזה, מדובר בפייק. במקרה אחר, מופצת ברשתות החברתיות תמונה של האצטדיון העירוני באשקלון כשעשן מיתמר מעליו. אלא שלא הייתה נפילה במקום ומדובר בהודעה שנועדה לזרוע בהלה.
5 צפייה בגלריה
הודעת פייק ניוז
הודעת פייק ניוז
"אנא העבירו בדחיפות". הודעת פייק שמופצת ברשתות
בהודעות כוזבות נוספות נכתב מתי מתוכננים לכאורה המטחים הבאים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי לעבר ישראל. "היעדים הבאים בשעה 18:00 - חיפה ואילת", נכתב באחת ההודעות האלה, שאולי נועדה לזרוע בהלה בשתי הערים שלא היו יעד למתקפות במבצע הנוכחי. אבל ארגוני הטרור לא פרסמו הודעה בנוסח הזה ומדובר כמובן בפייק.
5 צפייה בגלריה
הודעת פייק
הודעת פייק
הודעה משותפת של חמאס והג'יהאד האיסלאמי? זה פייק
ויש גם פייק ניוז מסוג אחר: בתמונה שמופצת ברשתות החברתיות נראה הבמאי ההוליוודי קוונטין טרנטינו עומד וממתין בחדר מדרגות ישראלי טיפוסי, כביכול בזמן אזעקה. אלא שבדיקה קצרה ברשת מעלה כי דמותו של הבמאי, שכידוע מתגורר חלק מהזמן בתל אביב עם זוגתו דניאלה פיק, נחתכה מתמונה ישנה שלו.
5 צפייה בגלריה
התמונה המזויפת של טרנטינו
התמונה המזויפת של טרנטינו
התמונה המזויפת של טרנטינו

כיצד מתמודדים עם פייק ניוז?

אלה העצות של חברת אבטחת המידע ESET ישראל
  • בתקופות קשות ולחוצות, כפי שראינו גם בתקופת הקורונה, יהיו מי שיפיצו הודעות מאיימות ומטרידות שזורעות בהלה. קחו זאת בחשבון כאשר אתם מקבלים הודעה ממקור שאינכם מכירים
  • קיבלתם הודעת וואטסאפ עם מידע שנראה מרעיש או מעניין? בדקו אם הוא פורסם גם על-ידי כלי התקשורת. לא מצאתם אותו שם? כנראה שמדובר בשמועה או במידע כוזב
  • למרבה הצער, אנשים נוטים להעביר הודעות הלאה מבלי לאמת את התוכן. בדיוק בגלל זה וואטסאפ מסמנת הודעות כאלה בתגית Forwarded (הועברה) או Forwarded many times (הועברה פעמים רבות). התייחסו בחשדנות להודעות שסומנו כך
  • שימו לב לניסוחים: אם קיבלתם הודעה שכתובה בשפה עילגת או רצופה בשגיאות כתיב, כנראה שהיא לא הגיעה ממקור אמין ומוסמך. צה"ל, הממשלה או כל גוף רשמי אחר לא יפיצו הודעה שאינה מנוסחת באופן רהוט וגם לא יבקשו מכם להעביר את ההודעה "בדחיפות" לחברים ולבני משפחה
  • אינכם בטוחים אם המידע שקיבלתם מהימן? פשוט מאוד: אל תעבירו אותו הלאה