טויוטה היא אחת מחלוצות קטגוריית רכבי הפנאי בשנות ה-90 עם הראב4 המקורי, רכב ששילב בין בסיס של מכונית נוסעים למרכב מוגבה עם פוטנציאל ירידה לשטח. קטגוריה שהפכה חצי יובל לאחר מכן מנישה בתעשייה לליבתה. טויוטה הייתה גם ראשונה בקטגוריה להציע מנוע היברידי בראב4 הקודם. אבל רק כעת, ואחרי למעלה מ-10 מיליון יחידות שנמכרו ברחבי העולם, היא מציעה גם גרסה היברידית-נטענת.
3 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
זה קורה עם הראב4 הנוכחי, בו גם ביצעה טויוטה מיני מהפכה תוך שהיא משדרגת משמעותית את איכות הנסיעה, עד כדי כך שהזניקה אותו לצמרת הקטגוריה. האם גם גרסה כבדה במאות קילוגרם של סוללות תשאיר רושם חיובי?
סיכום: ראב4 בגרסתו ההיברידית-נטענת מרשים מאוד בביצועיו ובטווח החשמלי שהופך אותו למתאים במיוחד לנסיעות בית-עבודה ללא צורך בבנזין. יש פגיעה מסוימת בנוחות הנסיעה, אבל נקודת הביקורת המוטורית מתמקדת ביכולת הדינמית שנפגעה משמעותית עקב תוספת המשקל הדרמטית.
אבל הסיפור הגדול כאן הוא המחיר. ראב4 היברידי-נטען סובל כמו חבריו לתצורה מהקטנת ההטבה לדגמים אלה שהזניקה באופן דרמטי וכמעט חסר פרופורציה את מחירם. וזה מעמיד את מחירו - שהיה תמיד גבוה יחסית - על יותר מרבע מיליון שקלים. מצד אחד הוא אינו שונה ממתחריו, מצד שני הוא יקר בכ-40 אלף שקלים מראב4 היברידי מקביל לו באבזור שאינו נושא עימו משקל עודף של חמישיית שחקני כדורסל בכל נסיעה גם כשאין נוסעים.
בכל מקרה, ספק אם "תחזירו" את השקעת הכסף הנוסף בדלק שנחסך. שלא להזכיר את עמדת הטעינה שעליכם להתקין. בקיצור, ראב4 היברידי רגיל נראה כמו עסקה טובה בהרבה ואם אתם מתעקשים על שקט חשמלי, לטויוטה יהיה דגם חשמלי מלא כבר בשנה הבאה.
מה שונה: המנוע דומה בתצורה לראב4 ההיברידי המוכר, עם שילוב בין מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר (185 כ"ס) ומנוע חשמלי חזק יותר (182 כ"ס, 63 כ"ס יותר) המחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבה רציפה. מנוע חשמלי נוסף (54 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומאפשר כך הנעה כפולה, 306 כ"ס (88 כ"ס יותר מהגרסה ההיברידית).
למרות משקל עצמי גבוה בלא פחות מ-350 ק"ג, הביצועים כאן טובים משמעותית מההיברידי, הן בזינוק מהמקום (6 שניות ל-100 קמ"ש, 2.4 שניות פחות), והן בתאוצות ביניים חשובות, בין היתר הודות לתגובות סופר מהירות של תיבת ההילוכים. אפרופו, זו האחרונה מעלה תחת עומס את המנוע לסל"ד גבוה וקבוע עם כל הרעש שנלווה לכך, זאת בשונה מתיבות רציפות מודרניות שמדמות אופי פעולת תיבה אוטומטית רגילה (פלנטרית).
3 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
סוללות 18.1 קוט"ש מבטיחות טווח נקי מזיהום מרשים מאוד של 75 ק"מ עד למהירות של 135 קמ"ש, ובנסיעה נינוחה הוא גם קל להשגה. אבל אתם יכולים לשכוח מנתוני צריכת דלק דימיוניים שיצרניות נוהגות להצמיד לדגמים היברידיים נטענים. 15.4 ק"מ לליטר השגנו בממוצע המבחן של כ-350 ק"מ, ונתון זה דומה לנתוני הצריכה של ראב4 היברידי רגיל במסלול דומה.
יש שלושה מצבי שילוב בין מנוע בנזין לחשמל: חשמלי מלא, היברידי המשלב בין המנועים על פי דרישה ומצב "טעינה" המשמר את אנרגיית הסוללה לטובת נסיעה במרכזי ערים, בנוסף למצבים המוכרים מהגרסה ההיברידית (חיסכון, רגיל וספורט). עוד נוסף מצב "טרייל" המשנה את פעולת מערכת ההנעה ובקרת המשיכה ומאפשר להתמודד עם הצלבות צירים קלות לטובת נסיעת שטח רך.
העלייה במשקל דרשה הקשחה של מערך המיתלים, הרצון בפוזה העביר את הרכב לחישוקי "19 ונוחות הנסיעה נפגמה בהתאם, הגם שהיא עדיין טובה ביחס למקובל. מחוץ לעיר הוא מרשים עם בידוד רעשי רוח ודרך עדיפים הודות לשמשות כפולות ותוספת חומרי בידוד.
נקודה חשובה של ביקורת היא היכולת הדינמית. כל עוד נדרש הראב4 ההיברידי-נטען לנסיעה רגועה, הכל טוב ויפה. גם תחת עומס סביר בואכה נהיגה נמרצת, הוא מניח את הדעת לפחות. הבעיה מתגלה בעת ניסיונות התחמקות ממכשול תחת פרובוקציה מכוונת, מסוג המקרים שתתקלו בהם פעם בשנה, הפתעת דרך מסוכנת. תמרון חריף עם הפניית ההגה ובלימה גרם פעם אחר פעם לאובדן אחיזה מוקדם מהמצופה של הגלגלים האחוריים, באופן שהקשה על השליטה ברכב.
בעניין בלימה, לגרסה ההיברידית-נטענת הכבדה יותר יש גם דיסקים גדולים יותר מלפנים (340 מ"מ לעומת 328 מ"מ), בעוד האחוריים זהים בגודלם (317 מ"מ) אך מאווררים. המערכת מרשימה ועמידה באופן מעורר הערכה בפני דעיכה, אבל סובלת ממעבר לא חלק מבחינת התחושה בין בלימה רגנרטיבית לבלימה מכאנית רגילה.
מה דומה: העיצוב החיצוני זהה וזה דבר טוב. למרות הזמן שחלף מאז הוצג לראשונה, הראב4 עדיין נראה טוב, עדכני ורענן, למעט קצה צינורות המפלט שנראה כאילו הורכב במוסך מדרכה באזור התעשייה חולון.
3 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים זהה למעט מסך מגע גדול יותר ("9 לעומת "8) ואפשרות להפעלת מערכת המיזוג מהשלט לפני כניסה לרכב. זהות תא הנוסעים אומרת כי גם כאן הוא מרגיש פשוט מדי, חסר מעוף ולבטח לא מתאים ברכב שמחירו רבע מיליון שקלים. לוח המחוונים פשוט למראה, יש יותר מדי פלסטיק שחור ופחות מדי שאר רוח. מושב הנהג נוח ותומך היטב בגוף, תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת הודות לשטחי חלונות גדולים אבל שוב, כמו בגרסה ההיברידית, גם כאן מושב הנוסע נעדר כיוון לגובה.
מרחב המחיה מאחור זהה וטוב למדי, גם עבור מבוגרים גבוהים. הנוסעים שם זוכים גם לצמד שקעי USB ופתחי מיזוג נפרדים. אך תא המטען קטן ב-80 ליטר (490 ליטר) והוא חסר גלגל חלופי, אם כי נוסף לו שקע חשמל אמיתי (220V).
רשימת האבזור דומה לגרסה הבכירה של ראב4, עם ריפודי עור, כיוון חשמלי למושב הנהג, חימום למושבים קדמיים ואחוריים, מפתח חכם ודלת תא מטען חשמלית. גם מערכות הבטיחות זהות לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 185 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 23.1 קג"מ ב-3,200 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 182 כ"ס, 27.5 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 54 כ"ס, 12.3 קג"מ
  • הספק משולב: 306 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 460 ס"מ
  • רוחב: 185.5 ס"מ
  • גובה: 169 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 269 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,930 ק"ג
  • נפח תא מטען: 490 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 100 ק"מ לליטר, 22 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 75 ק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 255 אלף שקל