מומחה קורנה בכיר פרופ' סיריל כהן
(צילום: סטס קופולו)
"אי אפשר להתכחש לכך שאנחנו בגל רביעי", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "מדי שבוע אנחנו רואים עלייה ממוצעת של 1.5 במספר המקרים בסך הכול. אנחנו באמצע התפרצות, והשאלה הגדולה היא אם נצליח למנוע עלייה במספר המקרים הקשים. זה האתגר היום".
קראו עוד:
לשאלה, אם ניתן לומר בוודאות מוחלטת שחיסונים יפתרו את הבעיה, השיב: "אם הם יפתרו לגמרי את הבעיה - לא. אם הם יאטו את קצב ההדבקה ויגנו על מספר אנשים - כן. כשאתה מסתכל על 250 החולים הקשים שהיו לנו, מתברר שכ-75% הם מעל גיל 60. אם אתה מתחת לגיל 60, ואתה מחוסן - רוב הסיכויים שאתה לא חולה קשה. 75% מהחולים הקשים הם לא מחוסנים.
"אצל בני ה-60 ומעלה החיסון מאבד לאט-לאט מהאפקטיביות, והגבולות בין מחוסנים ללא מחוסנים מיטשטשים, אם כי יש יתרון למחוסנים. לכן אני תומך במנה שלישית לאנשים מעל גיל 60. לפי דיווח מחו"ל, וגם לפי חלק מהנתונים מהארץ, המנה השלישית יכולה להעלות את מספר הנוגדנים. מתברר גם שלאנשים מחוסנים יש פחות סיכוי - פי 6.5 פחות - להעביר את זן דלתא לאחרים".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים במנה שלישית, בשבוע שעבר בתל אביב. "75% מהחולים הקשים הם לא מחוסנים", אומר פרופ' כהן
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' כהן אמר שלנוכח הנתונים האלו יש לשקול להוריד את הרף ולתת מנה שלישית לאנשים בני 40 ומעלה. "אבל אנחנו צריכים נתונים", הדגיש. "ברור שמנה שלישית מועילה לאוכלוסייה בסיכון, שהיא מעל גיל 60, ואני מקווה שבקרוב נקבל נתונים על מספר הנוגדנים. אשר לתופעות לוואי - אני לא חושב שיהיו. עד עכשיו אנחנו לא רואים משהו מיוחד. יהיו גם נתונים מחו"ל, כי אנחנו לא המדינה היחידה שנכנסת למהלך של מנה שלישית".
"ברור שמנה שלישית מועילה לאוכלוסייה בסיכון, שהיא מעל גיל 60, ואני מקווה שבקרוב נקבל נתונים על מספר הנוגדנים. אשר לתופעות לוואי - אני לא חושב שיהיו. עד עכשיו אנחנו לא רואים משהו מיוחד"
לשאלה אם יש הוכחה מדעית לכך שמי שלא מחוסן מסכן את הסביבה הרבה יותר, השיב: "לפי נתונים שפרסמה מפקדת אלון של פיקוד העורף, מקדם ההדבקה של אדם מחוסן הוא 0.8 - כלומר, עשרה אנשים ידביקו שמונה אנשים - ואילו מקדם ההדבקה של אדם לא מחוסן הוא סביב 5, כך שהוא יכול להעביר את הווירוס לחמישה אנשים. מבחינה מדעית, ברור שכדאי להתחסן כדי למנוע את העברת הווירוס.
"הימים הקרובים יקבעו מה הולך לקרות. הנתונים המעודדים הם שיותר מ-400 אלף איש מעל גיל 60 התחסנו בשבוע אחד. אם נמשיך בקצב הזה, נגיע למספר שיגן על האוכלוסייה הזאת. צריך לעשות הכול כדי להימנע מסגר ולעודד אנשים להתחסן, גם בשביל עצמם וגם בשביל הסביבה".