רעידות האדמה שהורגשו ביממה האחרונה והתראות חוזרות ונשנות של הסייסמולוגים בנוגע לרעידה קשה אחת למאה שנים - מחייבות את המדינה להיערך למצב, ולא בטוח שהיא עושה זאת באופן מספק. אולם, גם כאשר מדובר ברעידות אדמה קלות יחסית, לעתים נגרם נזק רב למבנים, לכלי רכב, לרכוש מסוגים שונים וחלילה גם לנפגעים.
בעזרת שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, בדקנו איך ניתן להיערך למקרה של נזקים לרכוש או חלילה פגיעה כתוצאה מרעידת אדמה, ואילו ביטוחים מכסים נזקים מסוג זה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עובדי עיריית בית שאן יוצאים מהבניין לאחר רעידת האדמה
עובדי עיריית בית שאן יוצאים מהבניין לאחר רעידת האדמה
עובדי עיריית בית שאן יוצאים מהבניין לאחר רעידת האדמה
(צילום: עיריית בית שאן)
האם ביטוח הרכב מכסה נזקים הנגרמים כתוצאה מרעידת אדמה? נזק מרעידת אדמה אינו כיסוי בסיסי בביטוח מקיף, ויש להרחיבו מבעוד מועד כדי שיכסה נזקים מרעידת אדמה.
האם תאונת דרכים שנגרמה כתוצאה מרעידת אדמה מכוסה בפוליסה? לעניין נזקי הגוף בתאונה כזאת, פוליסת ביטוח החובה של הרכב תשלם את הנזקים שייגרמו. אבל במקרה של נזקי רכוש לרכב או לצד ג' - יינתן פיצוי רק אם הפוליסה הורחבה לנזקי רעידת אדמה.
האם הדירה שלי מבוטחת נגד נזקי רעידת אדמה? כיסוי רעידת אדמה נכלל אוטמטית בפוליסת הדירה התקנית. על מנת לבטל כיסוי זה, על המבוטח לחתום כי הוא מצהיר שאין ברצונו לבטח סיכון זה. ככל שלא חתמתם על מסמך כזה, ביטוח הדירה שלכם כולל נזקי רעידת אדמה. ברור שייגבה גם תשלום עבור סעיף זה בביטוח.
שי שדה, יו"ר  הועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח שי שדה, יו"ר הועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח צילום: יח"צ
האם יש כיסוי לטלוויזיה שנפלה מהקיר או פרטי תכולה אחרים שניזקו כתוצאה מרעידת אדמה? חשוב לזכור שהשתתפות עצמית בכיסוי רעידת אדמה, הן במבנה והן בתכולה, נעה בין 5%-10% מסכום הביטוח למבנה ולתכולה בהתאמה. לדוגמא, אם ביטוח התכולה שלי על סך 250 אלף שקל, ההשתתפות העצמית בפוליסה לנזקי רעידת אדמה הינה 25 אלף שקל.
אם הנזק בפועל לא עלה על ההשתפות העצמית, אזי אין טעם לתבוע את הפוליסה. מכאן אנו למדים שכיסוי נועד למקרים קטסטרופליים, שבהם נגרם נזק טוטאלי או קרוב לכך למבנה או לתכולה.
האם נזקי צונמי כתוצאה מרעידת אדמה מכוסים בפוליסת ביטוח הדירה? גם נזקים נלווים של רעידת אדמה, כמו צונמי, אש וכדומה מכוסים במסגרת כיסוי לנזקי רעידות אדמה בביטוח הדירה.
האם המדינה מאפשרת פיצוי דרך מס רכוש או גוף אחר במקרה של נזקים של מרעידות אדמה? בשונה ממקרים של נזקי מלחמה או טרור, מדינת ישראל לא תעניק פיצוי לאזרחים שנפגעו כתוצאה מנזקי רעידות אדמה ולכן חשוב לדאוג לכיסוי זה בצורה מלאה.
האם ביטוח המשכנתא שלי דרך הבנק מכסה נזקים מרעידות אדמה? חשוב להבין כי ביטוח מבנה, אגב משכנתא בבנקים או בחברות ביטוח, מכסה את מבנה הדירה ולא את התכולה. לכן יש להבין כי הפיצוי במקרים אלו יהיה רק לנזקים של המבנה ולא לתכולת הדירה.

ומה בנוגע לעסקים?

האם בית העסק שלי מבוטח כנגד רעידת אדמה? בשונה מביטוח הדירה, כדי לרכוש כיסוי כזה בביטוח עסק יש לציין זאת במפורש בעת עריכת הפוליסה. ככל שלא נרכש כיסוי זה בפוליסה - אין כיסוי ביטוחי. כיסוי רעידת אדמה הינו נפרד וכולל רעידת או רעש אדמה, התפרצות געשית וצונמי.
במידה והיו שתיים או שלוש רעידות אדמה שגרמו לנזקים, האם כל רעידה נחשבת לאירוע נפרד כך שנדרשת השתתפות עצמית בנפרד? נזקי רעידת אדמה שקרו בתוך 72 שעות מהנזק הראשון ייחשבו לאירוע ביטוחי אחד עם השתתפות עצמית אחת בלבד ולא יפוצלו לכמה אירועים.
העסק שלי לא עובד כתוצאה מרעידת אדמה. האם יש לי פיצוי על אובדן הרווחים? ניתן להרחיב את ביטוח אובדן הרווחים על מנת שיפצה את בעל העסק גם במקרה של נזקי רעידת אדמה שהביאו להשבתת העסק שלו.
מה עושים במקרה של נזק מרעידת אדמה? חשוב לעדכן כמה שיותר מהר את סוכן הביטוח על הנזקים, ולפעול להקטין את הנזקים כמה שניתן. למשל, אם יש רכוש שאינו נפגע ברעידת אדמה, יש לדאוג לאחסן אותו במקום בטוח ולא להשאירו חשוף.