מחקר ראשון שבדק את חיסוני פייזר אל מול האומיקרון מגלה שיש ירידה של פי 41 ביעילות הנוגדנים. עד כמה אנחנו צריכים להיות מודאגים? פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ניסו להשיב על השאלה בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
"הדרום-אפריקנים פרסמו הלילה עבודה מאוד ראשונית בנושא", אמרה פרופ' רגב. "הם בדקו מספר מועט של אנשים שחוסנו, וצריך להדגיש שנבדקו אנשים שחוסנו בשתי מנות בלבד. אכן, אצלם נמצא שיעילות החיסון הרבה יותר נמוכה מול האומיקרון לעומת דלתא. זה מאוד ראשוני, וזה מספר מאוד קטן של בדיקות. אנחנו מקווים שבתוך כשבוע יהיו תוצאות שלנו על עובדי שיבא עם הדם שלהם שנבדק, כשהם מחוסנים בשלוש מנות. אנחנו נשווה את זה לאנשים שחוסנו בשתי מנות".
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
מחסנים נגד קורונה בפרטוריה, דרום אפריקה, השבוע
(צילום: רויטרס)
פרופ' כהן אמר: "זה חלק מכל התמונה. אנחנו יודעים שזה נבדק במבחנה, ואנחנו לא יודעים איך זה מיתרגם במציאות. אנחנו יודעים שהנוגדנים מאוד חשובים להגנה שלנו מהאומיקרון, אבל יש לנו עוד כמה מרכיבים במערכת החיסון. אנחנו גם יודעים שאחרי המנה השלישית של החיסון יש עלייה בנוגדנים, אז אולי זה יוכל להתנגד לירידה ביעילות של הנוגדנים אחרי המנה השנייה. אי אפשר לקרוא לזה 'חדשות טובות'. היינו רוצים לראות נטרול יותר טוב, כמו שראינו בזנים אחרים".
פרופ' כהן הוסיף שעדיין לא ידוע אם האומיקרון גורם למחלה קשה יותר מהזנים הקודמים.
בדיון באולפן ynet השתתף גם פרופ' יהודה אדלר, שהתייחס להיערכות בישראל בעקבות התגלות האומיקרון. "הרבה דברים אנחנו עוד לא יודעים, אבל ברור שהחיסון עדיין יעיל במניעת מחלה קשה", אמר. צפו בדבריו:
ומה אומרים בדרום אפריקה על המחקר החדש? צפו בתגובתה של ד"ר קים פיטון, מומחית למחלות זיהומיות: