שנת הלימודים התשפ"ג מתקרבת – והאפליה הגזענית בחינוך החרדי נמשכת: מאות תלמידות תושבות ירושלים שסיימו את בתי הספר היסודיים, לא שובצו עד עתה למוסדות התיכוניים בעיר, אף שנותרו חודשיים וחצי בלבד לפתיחת השנה הבאה. בעוד חברותיהן כבר קיבלו הודעה מהעירייה היכן ילמדו ב-1 בספטמבר הקרוב, הן, שנרשמו לאותם הסמינרים, עדיין ממתינות לדעת היכן ישובצו. המכנה המשותף לכולן: מדובר בתלמידות בנות עדות המזרח, שכל "חטאן" הוא מוצא משפחותיהן, שבגינו הן אינן רצויות במוסדות האשכנזיים היוקרתיים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האפליה העדתית בחינוך החרדי איננה דבר חדש, ורשויות המדינה מנסות להיאבק בו כבר שנים – בינתיים ללא הצלחה. אחד מרגעי השפל נרשם בשנת 2010, כאשר עשרות הורים אשכנזים מסמינר "בית יעקב" בעמנואל התעקשו להפריד בין בנותיהם ובין התלמידות המזרחיות במוסד, בניגוד לפסיקת בג"ץ – גם במחיר של עונש מאסר. הם נשלחו לכלא בגין ביזיון בית המשפט, בפרשה שטלטלה בשעתה את הציבור החרדי ואת החברה הישראלית בכלל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כעת, כאמור, נראה כי הלקח לא נלמד והאפליה נמשכת. העיתונאי החרדי, ישי כהן, חשף באתר "כיכר השבת" כי כ-600 בנות בירושלים מתקשות להיקלט בבתי הספר שאליהם נרשמו, המגבילים מדי שנה את שיעור בנות עדות המזרח בין התלמידות, ולפי שעה גם משרד החינוך והרשות המקומית אינם מצליחים לסייע בעניין.

"אנחנו לא מפסיקים לבכות"

א', אביה של אחת הנערות, תיאר לכהן את התחושות הקשות של בני המשפחה, וזעק: "רוצחים לי את הילדה! למה?" הוא הוסיף: "אנחנו לא מפסיקים לבכות. קשה לי כאבא לראות את הילדה שלי במצב הזה. אין לי תשובות לשאלותיה". א' סיפר כי חברות אשכנזיות של בתו, המצטיינות פחות ממנה בלימודים, התקבלו למוסדות שאליהם נרשמו – ודווקא היא נדחתה. "רמזו לנו בסמינר שהם עברו את מכסת הבנות הספרדיות", אמר. "זאת הסיבה שהילדה שלי בבית".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יואב פרידמן)
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שבעבר התחייב לשנות בחקיקה את שיטת השיבוץ של התלמידות כדי למנוע את האפליה הגזענית, לא התייחס היום (ד') לנושא שהסעיר את המגזר החרדי-ספרדי. שר התקשורת, יועז הנדל, עקץ אותו על כך שבמקום לסייע לציבור בוחריו, הוא בזבז את זמנו על פוליטיקה, בניסיונות חקיקה עקרים לביטול רפורמת הסלולר הכשר של הנדל, שכל תכליתם רק להביך את הקואליציה. "600 בנות ספרדיות לא מתקבלות למוסדות אשכנזיים, יושבות מבוישות בבית, ואתה מתעסק בהצעה טרומית שלא משנה כלום", צייץ שר התקשורת, והגדיר את התנהלות דרעי "פרודיה".
גורם בכיר בעיריית ירושלים הסביר בשיחה עם ynet כי "הציבור הספרדי גדל מאוד בעיר", עד שיש מוסדות אשכנזיים שבהם 70% מהתלמידות הן מזרחיות – יותר מפי-שניים מהמקובל, וכי הרשות מחפשת כל העת רעיונות יצירתיים חדשים כדי "לרבע את המעגל". לדבריו, "כל הפתרונות שראש העיר מספק בשנים האחרונות, באמצעות הגדלת תקציבים ובינוי מטורף, זה רק פלסטר שלא יפתור את הבעיה מהשורש".

"הסיפור מורכב"

באשר לאפליה הגזענית, טען אותו גורם כי באופן אבסורדי "דווקא הספרדים הם אלה שרוצים יותר מכולם את המכסות האלו, ולא היו באים למוסד שרוב התלמידות בו מעדות המזרח, ולכן הסיפור הזה מורכב מאוד". כהוכחה לכך ציין כי סמינרים אשכנזיים יוקרתיים בעיר "התפרקו" בעבר, לאחר שקיבלו צביון מזרחי, ואז "איבדו את האטרקטיביות" בכל הזרמים והעדות.
2 צפייה בגלריה
 "קודם כול, אנחנו משבצים בסמינרים הגדולים – ורק אחר כך בקטנים"
 "קודם כול, אנחנו משבצים בסמינרים הגדולים – ורק אחר כך בקטנים"
"קודם כול, אנחנו משבצים בסמינרים הגדולים – ורק אחר כך בקטנים"
(צילום אילוסטרציה: שלו שלום)
עם זאת, הדגיש הגורם כי בעיית השיבוץ כעת נמצאת לקראת פתרון, ולהערכתו הדבר יקרה כבר בשבוע הבא. לדבריו, אכן 600 תלמידות טרם קיבלו הודעה על מקום לימודיהן בשנת הלימודים התשפ"ג, אך 550 מהן כבר "מסודרות" ויתבשרו על כך בקרוב, וגם ל-50 הנותרות יימצא מוסד מתאים בהקדם. "קודם כול, אנחנו משבצים בסמינרים הגדולים – ורק אחר כך בקטנים", הסביר. "כמובן כל ההורים רוצים את הגדולים, וכך נוצר פקק שמנסים לפתור אותו – ולכן הכול התעכב".
ממנהל החינוך החרדי (מנח"ח) בעיריית ירושלים, נמסר בתגובה: "העיר ירושלים סבלה מהזנחה רבת שנים בבינוי עבור מוסדות חינוך מחד גיסא – ומגידול מבורך במספר התלמידות מאידך גיסא, מה שהוביל לחוסר מקום במוסדות החינוך ולמצוקה קשה. בשנים האחרונות החל הליך בינוי מואץ של מוסדות חינוך במטרה להדביק את הפער, אך עדיין יש מחסור גדול שמגיע לידי ביטוי בקשיי קבלה למוסדות שלא מסוגלים להתמודד עם הביקושים הגואים, והתנאים הפיזיים המצומצמים.
"הליך השיבוץ הוא הליך מורכב, שנעשה ברגישות מתוך רצון לענות על בקשות כלל התלמידות, והוא נמצא לקראת סיום ופרסום השיבוצים בימים הקרובים. יצוין כי הבנות הממתינות לשיבוץ משתייכות לכלל המגזרים, ולאו דווקא מעדה כזו או אחרת. עיריית ירושלים נלחמת בכל כוחה נגד גילויי גזענות, ופועלת למיגור תופעה זו בעיר בכלל ובמוסדות החינוך בפרט".