הביקוש לרכבי שטח שובר לאחרונה שיאים, ולא רק אצלנו. רוצים פורד ברונקו חדש בצפון אמריקה באספקה מיידית? הכינו עצמכם לשלם הרבה מעל המחירון. גרים ביפן ורוצים טויוטה לנד קרוזר 300 חדש? הכינו עצמכם להמתנה של ארבע שנים. לביקוש הגבוה יש כמה סיבות, אבל העיקריות שבהן הן היצע דגמים מצומצם מחד, וירידה דרמטית בחופשות בחו"ל בתקופת הגבלות הקורונה.
9 צפייה בגלריה
ניסאן פטרול
ניסאן פטרול
צילום: יח"צ
אז במרבית העולם המצב קשה, אבל יש בכל זאת מדינות שאינן סובלות מכך, בעיקר כאלה שלא כפופות לתקני זיהום אוויר מחמירים. למשל אוסטרליה, ומדינות באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה. שם היצע רכבי השטח גדול בהרבה, אם מיצרניות מוכרות ואם כאלה של מותגים אקסקלוסיביים לשווקים מקומיים. הכנו לכם רשימה של כמה דגמים כאלה שעשויים היו להצליח מאוד בישראל, עם תגי מחיר ידידותיים מאוד בדרך כלל. למרבה הצער לא ניתן לרכוש אותם כאן, גם לא בערוצי היבוא האישי.
9 צפייה בגלריה
מיצובישי פאג'רו ספורט
מיצובישי פאג'רו ספורט
(צילום: יח"צ)
מיצובישי פאג'רו ספורט הוא רכב שטח של היצרנית היפנית על בסיס טנדר L200 טריטון, אבל עם מתלה אחורי שונה (ספירלות במקום עלים) שאמור לדאוג לנוחות נסיעה עדיפה. הדור הראשון נמכר כאן, הבאים אחריו כבר לא. הדור השלישי נראה לטעמנו מעולה, עם תא נוסעים שכולל שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה נוסעים. עם מערכות בטיחות אקטיביות, מערכת הנעה מודרנית ופוטנציאל שיווקי מעולה כאן. חבל.
  • מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 2.4 ליטר, 180 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 8 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: הנעה אחורית, כפולה קבועה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 24.2-30 מעלות, 21.8 ס"מ
  • מחיר באוסטרליה: 110 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר 70
טויוטה לנד קרוזר 70
צילום: יח"צ
סדרה 70 נחשבת לאייקונית במשפחת רכבי השטח של טויוטה, ממש כמו רנגלר עבור ג'יפ או דיפנדר עבור לנד רובר, והוא מיוצר ללא שינויים משמעותיים מאז 1984, עם מוניטין אמינות ושרידות חסרי תחרות שהפכו אותו לבחירה מועדפת עבור מי שנאלץ לנסוע במקומות הנידחים ביותר על הגלובוס עם מינימום תשתית - מפקחי האו"ם, דרך משלחות מחקר ועד לארגוני טרור.
אין בו פינוקים, ותיבת הילוכים אוטומטית היא אפילו לא אופציה, אבל יש לו יכולת שטח יוצאת דופן שמבוססת על מכלולים חסונים (שלדת סולם, סרנים חיים ונעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית). העובדה שהוא חף ממערכות אלקטרוניות הופכת אותו לרכב שפוטנציאל הקלקול בו נשמר הכי נמוך שאפשר.
  • מנוע: V8, טורבו-דיזל, 4.5 ליטר, 205 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 5 יחסים ידנית
  • תיבת העברה: הנעה אחורית, כפולה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 23-33 מעלות, 23 ס"מ
  • מחיר בדרום אפריקה: 190 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר 300
טויוטה לנד קרוזר 300
צילום: יח"צ
ה-300 הוא ספינת הדגל במשפחת רכבי השטח של טויוטה, ומצליח לשמר את אופי רכב המסעות של קודמיו בשושלת (סדרה 80, 100 ו-200) ואפילו להעלות את הרף בכביש עם מנועי V6 מודרניים, שלדה חדשה וקשיחה יותר ושימוש בחלקי מרכב מאלומיניום. כל זאת תוך שימור יכולת שטח מופלאה, בעיקר בגרסת GR הנחשבת לדובדבן שבקצפת, הודות למערכת מתלים מתקדמת עם מוטות מייצבים אקטיביים (e-KDSS) ונעילות דיפרנציאל אחורי וקדמי.
  • מנוע: V6, טווין-טורבו-דיזל, 3.3 ליטר, 309 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 10 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: כפולה קבועה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 25-32 מעלות, 23.5 ס"מ
  • מחיר באוסטרליה: 205 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
ניסאן פטרול
ניסאן פטרול
(צילום: יח"צ)
עם הדור השישי בשושלת פטרול הפנתה ניסאן עורף ליכולת השטח יוצאת הדופן של הפטרול היוצא (Y61), והעדיפה לשפר את היכולת על האספלט עם מתלים נפרדים בכל ארבע הפינות, לעומת צמד סרנים חיים בדגם היוצא. על מהלך המתלה המוגבל בשטח טכני אמורה לחפות נעילת דיפרנציאל אחורית. הוא אומנם לא ספינת מדבר אולטימטיבית כמו המתחרה של טויוטה, אבל הוא זול ממנה, בעל מנוע בנזין V8 בריא ומכל דלק בנפח 140 ליטר, שאמור לאפשר טווח נסיעה ראוי.
  • מנוע: V8, בנזין, 5.6 ליטר, 405 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 7 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: כפולה קבועה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 26.3-34.3 מעלות, 27.3 ס"מ
  • מחיר באוסטרליה: 185 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
גרייט וול טנק 300
גרייט וול טנק 300
(צילום: יח''צ)
הטנק 300 הוא רכב שטח שהציגה גרייט וול הסינית לפני כשנה עבור השוק הסיני (כמובן), אבל גם האוסטרלי. כבסיס משמשת שלדת סולם עם סרן חי מאחור ומתלה נפרד מלפנים, העיצוב החיצוני רבוע ומסוקס כמו רכבי שטח אייקוניים (רנגלר, דיפנדר ושות'), עם גלגל רזרבי תלוי על דלת תא המטען, אבל תא הנוסעים איכותי ומודרני בהרבה, עם אבזור עשיר ומערכות בטיחות מתקדמות. יש לו נעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית ובורר מצבי נהיגת שטח לתוואי הנבחר, שמבטיחים יכולת עבירות גבוהה. והמחיר, כמובן.
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 227 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 8 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: הנעה אחורית, כפולה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 34-33 מעלות, 22.4 ס"מ
  • מחיר בסין: 90 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
באייק BJ80
באייק BJ80
(צילום: יח''צ)
רכב השטח של של ענקית הרכב הסינית באייק (BAIC) הוא בעל דמיון לא מבוטל - ובוודאי שלא מקרי - למרצדס G קלאס. מצד אחד זה מאפיין את תעשיית הרכב הסינית, שנוטה להעתקה בוטה ללא חשבון, ומצד שני העיפו מבט בסוזוקי ג'ימני היפני. מלבד המראה החיצוני, גם הבסיס דומה לרכב השטח הגרמני, עם שלדת סולם, סרן חי מאחור ומתלה נפרד מלפנים. תא הנוסעים מפואר ומאובזר ביחס למקובל ברפובליקה העממית, אבל כמובן אינו משתווה לזה של שטוטגרט. מערכת ההנעה בסיסית, ואין כל מערכות בטיחות אקטיביות. מצד שני, הוא עולה בערך עשירית מה-G.
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.3 ליטר, 250 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 6 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: הנעה אחורית, כפולה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 33-39 מעלות, 21.5 ס"מ
  • מחיר בסין: 150 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
מהינדרה טאר
מהינדרה טאר
צילום: יח''צ
מהינדרה טאר, רכב השטח שלוש-דלתות הקצר של הענקית ההודית, מציג דמיון לא מבוטל - ושוב, לא מקרי - לג'יפ רנגלר האייקוני, וכמוהו מציע אפשרות לגג ודלתות ניתנים לפירוק. כמו ג'יפ המקורי, גם הוא מבוסס על שלדת סולם, אבל עם תצורת מתלים המשלבת סרן חי מאחור ומתלה נפרד מלפנים, פשרה שנחשבת לטובה בין יכולת שטח הדורשת מהלך מתלה ארוך (מאחור) ויכולת כביש עם היגוי מדויק יחסית. אבזור הבטיחות טוב ביחס למקובל בשוק ההודי שכן יש ABS, ויש בקרת יציבות (אך רק צמד כריות אוויר), אבל ללא כל מערכות בטיחות אקטיביות כמקובל בשווקים מערביים - והוא עולה חמישית מהג'יפ.
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 150 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 6 יחסים אוטומטית
  • תיבת העברה: הנעה אחורית, כפולה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 36.8-41.8 מעלות, 22.6 ס"מ
  • מחיר בהודו: 60 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
לאדה ניבה
לאדה ניבה
צילום: יח''צ
לאדה ניבה, ששווק כאן בשנות ה-90, הוא אחד הדגמים המפורסמים ביותר מתוצרת רוסיה, ומיוצר ללא שינוי ניכר כבר 45 שנים. הוא גם נחשב לרכב השטח הראשון שעשה שימוש במרכב אחוד, עם איכות נסיעה גבוהה יחסית לתקופה הודות למתלה קדמי נפרד (סרן חי מאחור) והנעה כפולה קבועה. הוא לא מפנק משום בחינה, והביצועים עצלים במיוחד, אבל הוא מציע כנראה את היחס הטוב ביותר בין כסף ליכולת עבירות - בעיקר בגרסת ברונטו ייעודית לשטח עם מתלים שונים וצמיגי שטח אגרסיביים וגדולים יותר, המשפרים את מרווח הגחון וזוויות המרכב, כמו גם נעילות לדיפרנציאל אחורי וקדמי. והמחיר, העיפו מבט במחיר.
  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.7 ליטר, 83 כ"ס
  • תיבת הילוכים: 5 יחסים ידנית
  • תיבת העברה: כפולה קבועה, הילוך כוח
  • זווית גישה-נטישה, מרווח גחון: 36-39 מעלות, 24 ס"מ
  • מחיר ברוסיה: 40 אלף שקל