מגפת הקורונה הביאה עימה את אחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר בתולדות מדינת ישראל. עשרות אלפי עסקים נאלצו לסגור ומאות אלפים נותרו ללא עבודה. אולם, נתונים מראים כי במקרים רבים נשים נפגעו יותר מהמצב.
אוה מאייר, צורפת ומעצבת תכשיטים, זהבה עלייש, מבעלי בוטיק "טרז'ולי", סלון כלות בראש פינה, אירה דולפין, גורו הגושר, הספורט והתזונה ואוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, התייחסו לסוגיה בוועידת "הנשים של המדינה" של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
איריס ליפשיץ קליגר אירה דולפין זהבה עלייש אוה מדז'יבוז' ואווה מאייר בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
איריס ליפשיץ קליגר אירה דולפין זהבה עלייש אוה מדז'יבוז' ואווה מאייר בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
איריס ליפשיץ קליגר, אירה דולפין, זהבה עלייש, אוה מדז'יבוז' ואווה מאייר בועידת ידיעות אחרונות ו-ynet הנשים של המדינה
(צילום: יריב כץ)
"הקורונה היא מגפה של נשים", אמרה מדז'יבוז'. "כבר בחודשים הראשונים הבנו ברשות לקידום מעמד האישה שהמגפה הולכת לפגוע בנשים בצורה קטלנית. הדבר שהכי מפחיד אותי בסיפור הזה זה שאני מפחדת שנשים יפסיקו לחלום, להעז ולנסות. כי גם ככה אנחנו לא מנסות. בעלות העסקים בישראל הן רק 14% מסך כל בעלי העסקים במדינה. 17% הם גברים ונשים שמחזיקים עסקים ביחד, בדר"כ בני זוג.
"מדינת ישראל נמצאת במקום הרביעי מלמטה במדינות ה-OECD בפערי שכר והיא המובילה בעולם בפערי השכר בין גברים לנשים. אצל שכירים זה בסביבות ה-30% פער ואצל עצמאיות זה לא פחות. יש 164 אלף נשים עצמאיות. אני לא חושבת שיש לנו עדיין אומדן על כמה עסקים נסגרו, אני כן יכולה להגיד שזה יהיה אחוז מאוד גבוה. 70% מדורשי העבודה בסגר השלישי הם נשים. 18 מתוך 19 ענפים שהכי נפגעו בקורונה הם ענפים שבהן עוסקות נשים", הוסיפה מדז'יבוז'.
דולפין היא אחת מאותן הנשים שנפגעו קשות מהמשבר. "העסקים בדיזינגוף חטפו קשה. זה היה הסניף הראשון שפתחתי והייתי כמובן מאוד רגישה כלפיו. ההחלטה לסגור לא באה ממני, אני לא ראיתי את מה שבעלי ראה כיום. שילמו מעל 10,000 שקל שכר דירה למקום מאוד קטן כשיש לי סניפים ברמת אביב ובצהלה שהרבה יותר גדולים וכמובן שכר הדירה יותר נמוך. כשהוא אומר לי נסגור, אני אומרת לו 'נראה לך? אחרי שקרעתי את התחת פה וזה היה הילדים והבית שלי', הוא ראה את זה כעסק בלבד ורצה לסגור ואני ראיתי את זה יותר ממקום רגשי. לקח לי הרבה זמן להבין מה לעשות ובדיעבד הוא צדק".
עלייש סיפרה גם היא: "נפתחנו אתמול ופשוט אין. באות כלות וגם אין להן כסף לשלם. עשיתי מבצע של שתי שמלות ב-7,000 שקל וגם את זה אין להן איך לשלם. אתמול נכנסה אלי כלה והייתי ממש המומה. היא רצתה שמלה ב-800 שקל. אמרתי - 'איך? אני מוכנה לעזור לך, אבל לא מצאתי שמלה ב-800 שקל'. יש לי מיסים ואת הוצאות מסביב. לא באו לקראתנו בשכ"ד, במיסים, בשום דבר. אנחנו סגורים ממרץ ומשלמים עד עכשיו. השקעתי את כל כספי הפנסיה שלי בעסק. לקחנו גם הלוואות".