בשנת 2013, תושבי מושב זרעית שבצפון לא הצליחו להירדם. הם שמעו קולות מוזרים, ומה שהיה הכי מוזר זה שהם לא הגיעו מכיוון השכנים, אלא מלמטה. כשהסתכלו מתחת למיטה הם לא מצאו שם כלום. "הרעשים מגיעים ממאגר מים ומערת נטיפים מתחת", הסבירו להם גורמים מטעם המדינה, אבל מיום למיום הרעשים האלה רק הלכו והתגברו. חודשים ארוכים לאחר מכן החשדות שלהם התבררו כנכונים: חיזבאללה אכן חופרים מנהרות ממש מתחת לבתים שלהם.
בשנים האחרונות אנחנו שומעים בלי סוף על מנהרות חיזבאללה בצפון ועל אלה של חמאס בדרום, ואפילו על מנהרה שממנה הצליחו לברוח שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע לפני כשבועיים וחצי. הרגע ששמענו על המנהרות בפעם הראשונה היה מבעית בשביל המון ישראלים, ולא סתם. הרעיון שהמלחמה יכולה לעבור מתחת לרגליים שלנו - ולא רק מעל לראש - פתח ממד חדש של אימה. הרי לא לשווא התרבות האנושית מלאה בסיפורים, ישנים וחדשים, אמיתיים או מומצאים לגמרי על ערים תת-קרקעיות שוקקות חיים שמתנהלות ללא ידיעתנו.
נא להפיץ
שדה התעופה הבינלאומי של דנבר שבקולרדו משך לאורך השנים אינספור קונספירציות. אולי זה קשור בשטח העצום של המקום - כ-140 קילומטרים רבועים, יותר מפי שניים מתל אביב, ויותר גדול מירושלים - שהופכים אותו לנמל התעופה השלישי בגודלו בעולם. בפועל, השטחים התת-קרקעיים של שדה התעופה, שנחנך לשימוש בתחילת שנות ה-90, משמשים להעברת "כבודה".
הקונספירציות סביב דנבר התחילו בגלל עיכוב בלוחות הזמנים. בישראל אנחנו רגילים לזה, שום דבר לא נפתח בזמן. אבל בדנבר, כששדה התעופה נחנך באיחור של כמה שנים - הציבור התחיל לתהות למה זה קורה ומה בעצם מסתירים ממנו שם. בנוסף, הציבור הרחב אינו מוזמן להיכנס למנהרות האלה מסיבות בטיחותיות ברורות, אבל כל האיסורים הללו העלו מיד השערות על טבעה של קרחת היער. אז רבים עשו אחד ועוד אחד, והסבירו שכנראה קמו שם בונקרים נסתרים של ה-DIA, סוכנות הריגול הצבאית של ארצות הברית.
הקוסנפירציות על מרתפי העינויים של סוכנות הביון הן מתונות למדי לעומת הקונספירציה שטוענת ששדה התעופה בדנבר משמש כמוקד הראשי של אנשי הלטאה, ואם לא בדיוק הבנתם, מדובר בלטאות שהולכות על שתיים ומתנהגות כמו בני אדם. הם מאמינים שאנשי הלטאה לא רק גרים שם, אלא גם מפעילים את שדה התעופה.
נא להפיץ
ישנה גם תיאוריית "הארץ החלולה", הטוענת שבתוך כדור הארץ ישנה שמש חבויה ומיניאטורית, או לחלופין, מערכת כוכבים שלמה, ויש סיפורים שהנאצים השתמשו במרחב הזה ובנו בו אתרים לניסויים בנשק, בתי כליאה או ערי מקלט מגוונים. נניח, היטלר חי שם עד לא מזמן, אם לא שמעתם. ואיך אפשר שלא, יש גם מי שמאשימים את נאס"א בהשמדת ראיות שמוכיחות את התגלית המרעישה. בריאיון ל"הסאן" הבריטי, אחד ממפיצי התיאוריה שהתראיין בעילום שם הסביר שתושבי הארץ החלולה - או במילים אחרות, חייזרים - מרגלים אחרינו עם חלליות וצלחות מעופפות כדי לוודא שלא נפתח במלחמה גרעינית.
בכלל, הרבה אנשים מאמינים שאם אנחנו רוצים למצוא חייזרים אנחנו צריכים להתחיל לחפור. בסרטון יוטיוב שהפך לוויראלי, משתמש מארצות הברית עם רבבות עוקבים, טען שמצא בעזרת גוגל מפות פתח חשוד ב"אזור 51" ברוזוול, ניו מקסיקו, שבו כזכור הבית הלבן ושלוחותיו מסתירים לכאורה עב"מים או שרידים של חייזרים. הפתח החשוד מוביל לתעלה שמובילה לעיר תת קרקעית. אנשים קנו את ההסבר כמעט בלי להתווכח.
נא להפיץ
שמועות, קונספירציות ואגדות קיימות כמובן גם במחוזותינו. יש למשל המאמינים שמתחת לתל אביב קיימת עיר תת קרקעית גדולה, שאמורה לשמש את כל תושבי המקום בזמן תקיפה אטומית. ישנם כאלו הסבורים שמתחת לירושלים ישנה עיר שבה מנהיגי המדינה יוכלו לחיות שנים שלמות, במציאות פוסט-אפוקליפטית. יש כאלה המשכללים את הסיפורים האלה, ומסבירים שעוד הרבה לפני קו הרכבת הישיר בין הערים - קמה מנהרה עצומה שחיברה בין תל אביב לירושלים, ואולי גם לגלילות. ויש את הטענות על קיומם של מקלטים אטומים עצומים מתחת לגנים הבהאים.
כל הסיפורים הללו לא הופיעו יום אחד משום מקום: ההיסטוריה הרי הוכיחה שתרבויות מסוימות אכן בנו (או לפחות שאפו לבנות) ערים תת-קרקעיות. אפשר למצוא עדויות בין היתר בטורקיה, בחבל הארץ קפדוקיה (Cappadocia), שנמצאו בו ערים תת-קרקעיות בנות כ-5000 שנה. אלה חפירות בכמה קומות, שכוללות בין היתר חדרי אחסון וחדרי תפילה, ושמתפרשות לאורך כמה קילומטרים.
ערי מקלט מודרניות אמיתיות לחלוטין ניתן למצוא כיום גם בברלין, שם קיימת מערכת שלמה של בונקרים שהגרמנים בנו על מנת להסתתר מההפצצות של בעלות הברית. בימי הקומוניזם והמלחמה הקרה, כשברלין חולקה לשניים, האזור עבר שיפוץ נרחב וכיום אפשר לטייל בחלק מהמנהרות האלה. רק בונקר אחד נסתם לעד: זה ששימש את הפיהרר. ערי מקלט תת-קרקעיות מודרניות, כלומר מהמאה ה-20 ואילך, אפשר למצוא בלונדון, בייג'ינג, טוקיו, באלפים השוויצרים ובשלל מקומות נוספים.
איך מבינים מה מהסיפורים האלה אמיתי ומה לא? מחפשים הוכחות מהימנות, מפעילים את ההיגיון הפשוט - ומבינים שגם אם לסיפור מסוים יש גרעין של אמת, זה לא אומר שכולו נכון.
האזינו לסיפור המלא בפודקאסט "נא להפיץ".