ל-ynet נודע כי שר האוצר, אביגדור ליברמן, צפוי שלא לבטל את הפטור הקיים מתשלום מס ערך מוסף על קניית מוצרים מחו"ל עד לסכום של 75 דולר. כידוע, מאות אלפי ישראלים רוכשים בחו"ל מוצרים בשווי מאות מיליוני דולרים בשנה והסוחרים בישראל טוענים כי הפטור ממע"מ על הרכישות בחו"ל פוגע בהם קשות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר אמר בכנס אלי הורביץ, שהתקיים בירושלים לפני שלושה שבועות, כי ההצעה הוגשה לו וכי יבחן אותה. גורם בכיר במשרד האוצר אמר היום (ד') כי "התרשמנו שהשר לא מתלהב מביטול הפטור ולא ניתנה כל הוראה באוצר לקדם את הנושא. ביטול הפטור לא צפוי להיכלל בחוק ההסדרים".
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר, אביגדור ליברמן, בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
(צילום: ניב קנטור)
למרות שהבטיח ביום כניסתו למשרד האוצר לא להעלות מיסים בתקופה הקרובה ובתקציב המתגבש לשנים 2021-2022, הונחה הצעה על שולחנו של ליברמן לבטל את הפטור שהונהג לפני שנים, והמשמעות היא העלאת מיסים על כל ייבוא של מוצרים מחו"ל באמצעות הזמנות מאתרי אינטרנט. החלטה שהייתה אמורה להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בכשני מיליארד שקל ב-2022.
איגוד לשכות המסחר וראשי המגזר העסקי דורשים זה שנים לבטל את הפטור ממע"מ על הרכישות בחו"ל עד למחיר של 75 דולר (כ-250 שקל), בטענה שהוא מפלה לרעה את כל העסקים והחנויות בארץ, שבהם משלמים מע"מ וכך המוצר בישראל יקר יותר מזה הנרכש בחו"ל. ביטול הפטור אמור לסייע בעיקר לעסקים בתחומי ההלבשה, ההנעלה, התיקים, מוצרי איפור וקוסמטיקה לא יוקרתיים, ומוצרים אחרים.
ב-2 ביולי השנה בוטל הפטור הקיים על רכישות דומות באיחוד האירופי, שם תקרת הפטור עמדה אומנם רק על 22 אירו. מדינות נוספות ביטלו לאחרונה את הפטור ולדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, "ישראל נותרה כמעט יחידה בעולם שלא גובה מע"מ על יבוא מקוון". יצויין, כי במדינות אחדות קיים גם כיום פטור גורף ממע"מ על רכישות באינטרנט המגיע ל-100 דולר ויותר.
הפטור שניתן בישראל ממע"מ על רכישת מוצרים בחו"ל נועד להביא לתחרות עם החנויות בארץ ולהביא להורדת מחירים, מגמה שהשר ליברמן פועל למענה בשבועות האחרונים במסגרת מאבקו ביוקר המחיה. ביטול הפטור עלול לגרום למצב הפוך - ייקור המוצרים הנמכרים בחנויות בישראל שיגרום ליוקר מחיה נוסף.