אתי אנקרי הוציאה היום "מכתב התנצלות" בפני רוכשות הכרטיסים להופעתה "שלושים שנה לאלבום הראשון", שהייתה אמורה להתקיים היום (א') בזאפה בירושלים. את ההופעה ביטלה שעות ספורות לפני תחילתה, לדבריה, בשל החשש מתביעה על קיומה של ההופעה לנשים בלבד – וחוסר יכולת לשלוט במי שייכנס להופעתה, בשל האיסור על הופעות ציבוריות נפרדות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני זמרת חוזרת בתשובה ויש לי קהל גדול גם בקרב הלא דתיים", אמרה אנקרי ל-ynet. "ברגע שלא מאפשרים לי לפתוח אולם בציבור הכללי, בעצם גורמים לי לרדת למרתף ומונעים ממני לייצר ולשמר את הקשר עם הקהל שלי הכלל-ישראלי. האמירה הזו, שאסור לעשות הופעות לנשים, מכריחה אותי להופיע רק בהופעות סגורות שלא פונות לכלל הציבור, בעוד שאני לא רוצה להפסיק קשר עם הקהל, אלא רק להמשיך להופיע בפני נשים בלבד".
בפוסט שהעלתה, ציינה אנקרי כי ההופעה הייתה אמורה להתקיים לפני שנה, אולם נדחתה בשל הקורונה, ואז נדחתה בשנית בגלל המבצע האחרון, והיום אמורה הייתה התקיים. "החלטתי לבטל אותה", כתבה הזמרת. "למה? כי התעוררתי להבין שלמרות שאני מצהירה בפומבי על הרצון שלי להופיע רק בפני נשים, זאת שוב לא תהיה ממש הופעה על טהרת הנשים, כי מי שיעמוד בפתח הדלת לשמור על הרצון הפרטי של האמנית להופיע רק בפני קהל הנשים, יסכן את עצמו בתביעה על 'פגיעה בזכות הפרט'. מצחיק ומגוחך, אבל אמיתי".
היא הוסיפה כי "חוק יסוד זה, שמטרתו להגן על כבוד האדם וחירותו כדי לעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לא מאפשר לי למנוע מציבור מסויים להכנס לאירוע, ובכך בעצם פוגע בכבודי וחירותי לבחור ולהופיע רק בפני נשים". היא חתמה בברכת הצלחה לבתה, הזמרת והיוצרת מעיין ליניק, שהוציאה שיר ראשון.

"אני רוצה להיות חופשייה להופיע"

אנקרי אמרה ל-ynet כי "חובה לאפשר לאמנים לתת להם להופיע בפני מי שהם רוצים - כמו גם לתת להם את חופש הבחירה שלא להופיע בפני מי שהם אינם רוצים". אנקרי הוסיפה: "אם תזמיני אותי למועדון סגור במגזר הדתי, יהיה ברור לגברים שהם לא ייכנסו להופעה. אבל במגזר הכללי, אף אחד מבעלי המקום לא יאפשר לי למנוע כניסת גברים וגם לא יאפשרו לי לציין בפרסומים שהכניסה היא לנשים בלבד".
2 צפייה בגלריה
אתי אנקרי
אתי אנקרי
אתי אנקרי
(צילום: מלי ארואסטי)
אנקרי מוסיפה כי "מעבר לחוסר המודעות הגדול בעניין בקרב מנהלי האולמות והמועדונים, הם אינם מאפשרים לי לרשום זאת מחשש לתביעה. לעומת זאת, דיברתי עם עו"ד מומחה בעניין, שיצר איתי קשר בעקבות הפוסט שהעליתי, והוא אמר שבמסגרת החוק לזכויות האדם ניתן להופיע בפני מגזר מסוים, אלא שבעלי המועדונים פשוט אינם מעוניינים להתמודד מול זה".
אנקרי מבקשת לומר לא למחלוקות ומעודדת את האחדות, גם בקרב אוהביה: "זו בדיוק הסיבה שאני מדברת על העניין הפרטי שלי, ובשפה שתדבר לכמה שיותר אנשים. אני לא רוצה לדבר בשפה שתיצור פילוג".
בתפיסה החילונית הופעה שלך בפני נשים בלבד נתפסת כסוג של "הדרה". "כשמגיעים גברים להופעה שלי, ברור לי שהם אנשים נפלאים שבאים מתוך אהבה לשיריי ולא מתוך דווקאות. אני לא רוצה לפגוע במי שאולי לא הבין מה זה אומר הופעה לנשים בלבד, ובכל זאת הגיע. חשוב לי לבוא ממקום של הבנה, מבלי לקטלג. אני בנאדם פרטי, ואני רוצה להיות חופשייה להופיע בפני קהל מסוים מבלי שזה ייחשב שאני דוחה מישהו או פוגעת במישהו.
"אני רוצה לעשות שינוי טוב לא מתוך ויכוח, לא מתוך הכפשה ולא מתוך התנצחות. זו זכותה של אישה אמנית דתייה לשיר במועדונים כמו זאפה, וצריך לכבד את הרצון שלה להופיע בפני נשים בלבד. חשוב לציין שזו לא גחמה אישית, וזו בהחלט נקודה כואבת מאוד בעיקר של זמרות נשים".

"חייבים לשנות את המודעות"

בינתיים זמרות דתיות כמו אנקרי נפגעות כלכלית מהדרישה שלא להפריד הופעות ציבוריות. "זה מצריך שינוי מודעות בנושא. אני מקווה שיהיה מקום לאמניות דתיות שרוצות לקיים מופעים לפני נשים, גם בתקציבי התרבות מכספו של הציבור בפסטיבלים, מבלי שישלחו אותן לאגף לתרבות תורנית בעיריות. בדרך כלל, מארגני הפסטיבלים משיבים שאין להם נישה ומקום לאמנית שרוצה להופיע בפני נשים בלבד, ושיש בזה מן סוג של הדרה. אני חושבת שאם ישנה הדרה - הרי זה של האמניות הדתיות".
2 צפייה בגלריה
(פייסבוק, אתי אנקרי)
אי אפשר היה למצוא פתרונות יצירתיים אחרים בכדי לקיים את האירוע? הרי בסופו של דבר, זו פגיעה בך וביכולתך להתפרנס. "האפשרות היחידה היא לשכור אולם ולעשות בו מה שנרצה. לשכור אולם מבחינה פיננסית זה יותר קשה מאשר לעשות הופעה במקום שכבר מוכר, ויש לו את ההגברה שלו והפרסום שלו. הפכנו עולמות בכדי למצוא פתרונות יצירתיים ולאפשר למופע להתקיים, אך לא ממש הצלחנו. לכן יצאתי בפוסט המתנצל בפני הקהל שלי, בו הודעתי על ביטול ההופעה. אני מקווה שהם יבינו".
דורון ליניק, מנהלה האישי של אנקרי (ובעלה), מסר כי כי חובה לקדם שינוי בקריטריונים בחוק היסוד כך שאפשר יהיה לקיים אירועים לקהילה הדתית, וגם למי שעל פי תפיסת עולמם מבקשים להגיע להופעות לנשים בלבד - כמו גם להופיע בפני קהל ממגדר מסוים. "אירוע תרבותי במגזר החרדי הוא לא כפייה. נשים רוכשות כרטיס והן רוצות לבוא ולהשתתף, ואמנים רוצים להופיע בפני מגדר מסוים", אמר. "אסור למנוע את זה מהם - ובוודאי שלא דרך חקיקה וענישה".