פיגוע ירי סמוך לכיכר עינבוס שבמרכז חווארה, במקום שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב לפני כשלושה שבועות. מחבל פתח בירי בצהריים (ראשון) לעבר רכב ישראלי, ופצע את דיוויד שטרן (41) לעיני אשתו - שלקתה בחרדה ופונתה איתו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. שטרן שנפצע היה חמוש, השיב אש לעבר המחבל ופגע בו, ובהמשך דיווחו בבית החולים כי מצבו בינוני ויציב על אף שנפגע באזור הראש - והוסיפו כי "מדובר בנס". במקביל אליו גם כוח מגדוד 50 של הנח"ל, מפקד מחלקה ולוחם ששהו באזור, ירה לעבר המחבל ופגע בו.
המחבל, לית נסאר (28), ניסה להימלט רגלית, אך לאחר מרדף קצר נתפס באחד הבניינים בחווארה בחיים - ונעצר כשמצבו מוגדר קשה. כוח מגדוד מילואים 9213, יחד עם כוחות סדירים של נח"ל וגולני שסרקו את אזור הפיגוע לצד גשש, נכנסו לחצר בניין שבה זיהו את המחבל עם דם על פניו וידיו, ונטרלו אותו. לאחר שנתפס, הלוחמים החרימו את הנשק ששימש את המחבל לביצוע הפיגוע והוא הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון. הירי לעבר הזוג הישראלי בוצע מטווח אפס, והמחבל השתמש בנשק מאולתר מסוג קרלו, שאותר בזירה. כ-20 קליעים נורו לעבר הרכב וממנו (על ידי הפצוע - אב"ק), ובתיעוד מהזירה ניתן לראות את השמשה הקדמית של הרכב מחוררת לגמרי.
9 צפייה בגלריה
דיווח פלסטיני על ירי בחווארה
דיווח פלסטיני על ירי בחווארה
שמשת הרכב המחוררת. כ-20 קליעים נורו מטווח אפס לעבר משפחה ישראלית
9 צפייה בגלריה
הפצוע
הפצוע
"יוצא מארינס". דיוויד שטרן
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחווארה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
9 צפייה בגלריה
לית' נסאר
לית' נסאר
רגע תפיסת המחבל
חבריו של שטרן, אזרח אמריקני, סיפרו כי מדובר ב"לוחם מיומן וקר רוח", יוצא מארינס שנחשב בעיניהם ל"אגדה". הם סיפרו: "הוא מאמן נשק, ואימן אנשים בדיוק לרגעים האלה".
הדיווח על הירי התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון בשעה 15:57. לפי מד"א, "חובשים ופרמדיקים בסיוע כוח רפואה של צה"ל העניקו במקום טיפול רפואי לשני פצועים, בהם אחד קשה". מדובר כאמור באב המשפחה, שמצבו הוגדר תחילה קשה, ואשתו שלקתה בחרדה. תחילה דווח כי גם שלושת ילדיהם היו יחד עימם ברכב, אך הדיווח התברר כשגוי. בבית החולים בילינסון עדכנו כי "מצבו של הפצוע בינוני-קשה והוא עדיין מורדם ומונשם".
גם הפעם, בדומה לפיגוע האחרון בחווארה - שלאחריו אירוע פרעות בעיירה הפלסטינית, הפיגוע מתרחש בזמן פסגה עם אנשי הרשות הפלסטינית, כחלק מהמאמצים להפיג את המתיחות הרבה לפני הרמדאן - שיחל בהמשך השבוע. ראש השב"כ רונן בר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי הגיע היום לשארם א-שייח שבמצרים לפסגה, המפגש השני של "פורום עקבה", שהתכנס בחודש שעבר. בפסגה המדינית משתתפים גם משלחות מירדן, מצרים וארה"ב.
בשל צפי להפגנות של מתנחלים, שכבר הפיצו על כך הודעות בקבוצות וואטסאפ, במערכת הביטחון נערכים למנוע פרעות בחווארה הערב, כדי שהתמונות שתועדו לאחר הפיגוע הקודם לא יחזרו על עצמן. כוחות גדולים זורמים לעיירה מדרום לשכם וסמוך ליצהר, כחלק מהפקת הלקחים מהאירוע הקודם.

9 צפייה בגלריה
הפצוע בבית החולים
הפצוע בבית החולים
הפצוע מגיע לבית החולים
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
הפצוע בבית החולים
הפצוע בבית החולים
מחוץ לבית החולים בילינסון
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
צה"ל נערך למנוע פרעות בחווארה
9 צפייה בגלריה
ההודעות שהופצו בקבוצות ביהודה ושומרון
ההודעות שהופצו בקבוצות ביהודה ושומרון
ההודעות שהופצו בקבוצות ביהודה ושומרון
חאזם קאסם, דובר חמאס, התייחס לפיגוע בחווארה - וקישר אותו גם לפסגה בשארם א-שייח. "זו תגובה טבעית לפשעי הכיבוש נגד עמנו הפלסטיני, האחרון שבהם - הטבח בג'נין", אמר, "ההתנגדות נמשכת ומסלימה בגדה המערבית, והיא לא תיפסק עד להשגת העצמאות של עמנו".
הפיגוע בצהריים גם אירע ברקע ההתנקשות המסתורית בפרברי דמשק לפנות בוקר, שהג'יהאד האיסלאמי מייחס לישראל, ובה חוסל בכיר הארגון בסוריה, עלי רמזי אל-אסווד. בג'יהאד האיסלאמי האשימו את המוסד כמי שעומד מאחורי הפעולה. גורמים ישראלים סירבו להגיב על החיסול, ופרשננו רון בן ישי ציין כי מדובר כנראה בחלק ממהלך נרחב שנועד לסכל מראש סדרת פיגועים והתקפות שהג'יהאד האיסלאמי מנסה להוציא לפועל לקראת חודש הרמדאן.
בכיר תנועת הג'יהאד האיסלאמי, דאוד שהאב, אמר כי הפיגוע ה"איכותי" בחווארה, כלשונו, "חשף את שבריריותו של המצב הביטחוני של הכיבוש. חיסול מנהיגי ההתנגדות (אל-אסווד - ע"ח) על ידי הכיבוש לא יעצור את הג'יהאד של העם הפלסטיני ולא יערער את יציבותם. אין חיים לעם הפלסטיני בלי להתנגד לכיבוש".
השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה בתגובה לפיגוע כי "לא צריך לשרוף את חווארה. כן צריך להציב מחסומים לפני פיגוע ולא רק אחרי. לרדד את התנועה הפלסטינית בכביש הזה, ולמנוע מצב של ברווזים במטווח. צריך להפסיק את המסחר לאורך ציר בו הצפיפות משמשת מחסה למפגעים, לחפש שם נשקים מבית לבית וכמובן לחדש את ההתיישבות באביתר לאלתר".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר בזירת הפיגוע כי "המחבלים הברברים מהרשות הפלסטינית לעולם לא ישברו את ההתיישבות בשומרון. אני אומר מכאן לממשלה, תהפכו את השולחן לעזאזל תפסיקו להתנהל כמו הממשלה הקודמת שהפקירה את הביטחון בחוסר המעש שלה. אני קורא לראש הממשלה, שר הביטחון וכל חברינו השרים בממשלה תורו לצה"ל לצאת למבצע צבאי נגד הרשות הפלסטינית הטרוריסטית תחזירו לעזאזל את המחסומים".
בעקבות פיגוע הירי בחווארה, קו הסיוע של עמותת נט"ל (1-800-363-363) תוגבר. "הקו מעניק סיוע נפשי לכל מי שחש חרדה ולחץ בעקבות המצב הביטחוני", נמסר.