מקרקעים את החמקנים: חיל האוויר הישראלי החליט אמש (שבת) לקרקע את כל מערך מטוסי ה-F-35 לטיסות אימונים, בעקבות החשש מתקלה בכיסא המפלט - שהוביל את הצבא האמריקני להודיע מוקדם יותר אתמול על קרקוע מטוסים אלו.
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, קיים במוצאי שבת הערכת מצב בעקבות המידע שהגיע מארה"ב, שבסיומה הורה על בדיקת כלל סד"כ שתבוצע על ידי הצוותים הטכניים וצפויה להסתיים בימים הקרובים. מטוס שייבדק ויימצא כתקין, יחזור מיידית לכשירות טיסה.
3 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
נשארים על הקרקע, עד סיום הבדיקה. "לא בטוח שיש תקלה"
(צילום: AP)
בארץ המערך ימשיך לפעול לגיחות מבצעיות. בשלב זה יש בחיל האוויר 33 מטוסים ולכן ייקח כמה שבועות להשלים את הבדיקות לכיסאות המפלט בקצב של ארבעה עד חמישה מטוסים ביום, ובסיום כל יום שכזה ישוחררו המטוסים שנבדקו לתפקוד מלא.
בחיל האוויר הסבירו כי הסיכון קטן מאוד לרכיב שיש לו רכיב נוסף כגיבוי. הם ציינו כי קיים חשד לפגם ברכיב כדור פירוטכני בכיסא המפלט, ולכן יערכו את הבדיקות. "לא בטוח שיש תקלה ולכן יש הנחיה לבדוק את כל המטוסים תוך 90 ימים", אמרו בחיל.
3 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
קיים הערכת מצב. האלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד חיל האוויר הדגיש כי על הבדיקות להיעשות באופן קפדני ויסודי, וזאת כדי להחזיר את המערך לכשירות מלאה תוך שמירה על סטנדרט בטיחות גבוה. "נדגיש כי משימות מבצעיות אשר ידרשו ממערך ה'אדיר' עד לסיום בדיקת הסד"כ תהיינה באישור פרטני של מפקד החיל", נמסר.
הרקע לחשד לפגם הינו ממצא בודד שנמצא באחד ממטוסי הצבא האמריקני. המידע הובא לידיעת כל חילות האוויר המפעילים את מטוסים אלו ובכלל זאת לחיל האוויר הישראלי, תוך הגדרת שיטת ומועדי הבדיקות הנדרשות על מנת להבטיח היעדר כדורים פירוטכניים פגומים במושבי המפלט. עד כה, לא ידוע על ממצאים נוספים במטוסים שנבדקו בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
מטוס f-35 של חייל האוויר, ארכיון
מטוס f-35 של חייל האוויר, ארכיון
מטוס f-35 של חייל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
קצין בכיר בחיל האוויר מסר בנוסף: "מדובר בממצא בודד ואין תקלות במטוסים. בכל המטוסים הללו שנבדקו בארה"ב לא נמצאה תקלה, ואם תימצא תקלה יהיה ניתן להחליף מיד את הכדור הפירוטכני. האירוע החל בבדיקת טכנאי של אחד המטוסים בצבא האמריקני שדיווח זאת לחברה, ולכן הוחלט לקיים את הבדיקות המקיפות. החברה לא המליצה לקרקע את המטוסים. קיבלנו את המידע שלשום, ולאחר שיחות עם מקבילנו בארה"ב החלטנו גם לקרקע, אבל לאימונים בלבד".
"לא זיהינו לחץ ופאניקה", הוסיף הקצין. "המערך גם כך לא מתאמן במוצאי שבת, ואם נצטרך לטוס מבצעית נטוס מבצעית עם המטוסים. נפרק את כיסאות המפלט, נבדוק את הכדור הפירוטכני ובהתאם לתוצאות הבדיקה נחזיר אותו".
ביצרנית לוקהיד מרטין אמרו כי ה"החברה עובדת בצורה הדוקה עם מנהלת תוכנית מטוס ה-F-35 והמפעילים ברחבי העולם, במטרה להבטיח פעילות בטוחה ויעילה של כלל המטוסים. אנו מסייעים בבדיקות כיסאות המפלט בהתאם לנדרש".
פורסם לראשונה: 22:16, 30.07.22