שיטת התזונה "צום לסירוגין" הפכה לפופולרית בשנים האחרונות, במיוחד בגלל ההבטחה הגלומה בה לירידה מהירה במשקל. הרעיון של הדיאטה הוא הגבלה דרמטית בצריכת הקלוריות במשך מספר ימים בשבוע או קביעת "חלון זמנים" צר בכל יום, שרק בו ניתן לאכול. דיאטה זו הפכה לטרנדית עוד יותר לאחר שמפורסמים כמו ג'ניפר אניסטון, קורטני קרדשיאן וסקרלט ג'והנסן דיווחו על אימוץ השיטה כאורח חיים.
ישנן מספר צורות של צום לסירוגין כשהנפוצות ביותר הן: "צום Alternate Day Fasting - ADF" – יום צום לאחר יומיים של אכילה; "צום חלופי" – אחת ליומיים אוכלים רק 25% מצריכת הקלוריות המומלצת; "צום תקופתי" – הגבלת צריכת המזון ל-500 עד 600 קלוריות למשך יומיים בשבוע; וכמובן "צום לסירוגין 16:8" – שיטת תזונה שמאפשרת אכילה במשך שמונה שעות בלבד וצום בשאר שעות היממה.
עוד על "צום לסירוגין":
התומכים בגישת "צום לסירוגין" טוענים שתקופות צום ממושכות (מעבר לזמן הרגיל בין הארוחות) מעודדות תיקון של התאים, משפרות רגישות לאינסולין, מגבירות את רמות הורמון הגדילה ומשנות את אופן הביטוי של הגנים בצורה שמאפשרת להגן על הגוף מפני מחלות.
התומכים בגישת "צום לסירוגין" טוענים שתקופות צום ממושכות (מעבר לזמן הרגיל בין הארוחות) מעודדות תיקון של התאים, משפרות רגישות לאינסולין, מגבירות את רמות הורמון הגדילה ומשנות את אופן הביטוי של הגנים בצורה שמאפשרת להגן על הגוף מפני מחלות
אבל האם קיימות גם בעיות בשיטה? האם עלולות להיות לה תופעות לוואי? ואולי הדיאטה הזו גם יכולה להיות מסוכנת? נייר עמדה חדש שמפרסם בית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד מצא ארבע סיבות בעטיין לא מומלץ לאמץ את שיטת התזונה הזו.
1. צום לסירוגין עלול לגרום לכם להרגיש חולים
בהתאם לאורך הצום, אנשים עלולים לחוות כאבי ראש, עייפות, עצבנות ואפילו עצירות. לכן שיטת הדיאטה הזו לא מומלצת במיוחד. אם בכל זאת אתם מתעקשים לבצע צום לסירוגין למשך זמן מוגבל, כדי לצמצם את תופעות הלוואי, העדיפו צום בחלק משעות היממה ולא צום של ימים שלמים והקפידו על שתייה מרובה. באופן כללי, הימנעות מאכילה לאורך שעות ארוכות ובטח למשך ימים שלמים אינה בריאה ועלולה לגרום לתופעות לוואי לא רצויות.
2. צום לסירוגין עלול לגרום לכם לאכול יותר
אתם מוכנים לסבול ולצום למשך שעות ארוכות אבל בסופו של דבר עלול לקרות בדיוק ההפך ממה שאתם מצפים – ותגלו שאתם דווקא מעלים במשקל. בגוף קיים דחף ביולוגי כמעט בלתי נשלט לאכילת יתר כתוצאה מצום, מכיוון שהורמוני התיאבון ומרכז הרעב במוח משתבשים כאשר לא מגיע מזון לגוף.
1 צפייה בגלריה
צום לסירוגין
צום לסירוגין
יש סכנה שהגוף יתמכר להרגלי תזונה לא בריאים בימים שבהם הוא אינו בצום
(צילום: shutterstock)
"זה מאוד טבעי שאנשים שצמו במשך שעות ארוכות ירצו לתגמל את עצמם לאחר שעשו עבודה קשה מאוד, כמו פעילות גופנית או צום במשך תקופה ארוכה", אומר ד"ר פרנק הו, יו"ר המחלקה לתזונה באוניברסיטת הרווארד, "לכן יש סכנה שהגוף יתמכר להרגלי תזונה לא בריאים בימים שבהם הוא אינו בצום".
מחקר שפורסם בשנת 2018 מצא ששתי ההשפעות הנפוצות ביותר של דיאטות מוגבלות בקלוריות הן: האטה בחילוף החומרים ותיאבון מוגבר. כאשר אנשים מאמצים את דיאטת הצום לסירוגין כאורח חיים או לחלופין כשהם צורכים כמות קטנה מדי של קלוריות בכל יום, הם עלולים לסבול משתי התופעות הללו. בנוסף, במחקרים שבחנו דיאטות המבוססות על אכילה מוגבלת בזמן, הצטברו עדויות לכך שאכילה שלא מותאמת לדפוסי האכילה הטבעיים של הגוף, עלולה לגרום לבעיות מטבוליות.
3. צום לסירוגין עלול לגרום למבוגרים לרדת יותר מדי במשקל
על אף שרבים מדווחים על ההצלחה של דיאטת הצום לסירוגין, ישנם מעט מחקרים שבדקו איך הדיאטה הזו עשויה להשפיע על מבוגרים. המחקרים שבוצעו עד כה בחנו בעיקר קבוצות קטנות של מבוגרים צעירים או בגיל העמידה, לפרקי זמן קצרים בלבד.
"אם אתה לא סובל מהשמנת יתר משמעותית, ייתכן שתאבד יותר מדי ממשקלך והדבר עלול להשפיע על העצמות, המערכת החיסונית ועל רמת האנרגיה שלך"
"אנחנו יודעים שצום לסירוגין עלול להיות מסוכן במקרים מסוימים", אומרת הדיאטנית קתי מקמנוס, מנהלת המחלקה לתזונה בבית החולים "בריגהאם אנד וימנ'ס" המשויך לאוניברסיטת הרווארד. "אם אתה לא סובל מהשמנת יתר משמעותית, ייתכן שתאבד יותר מדי ממשקלך והדבר עלול להשפיע על העצמות, המערכת החיסונית ועל רמת האנרגיה שלך".
4. צום לסירוגין עלול להיות מסוכן אם נוטלים תרופות
דילוג על ארוחות וצום לסירוגין עלולים להיות מסוכנים עבור אנשים עם מורכבויות מבחינה רפואית כמו סוכרת. חלק מהאנשים הנוטלים תרופות נגד לחץ דם או מחלות לב שמאמצים דיאטות אלו עלולים גם לסבול מחוסר איזון של נתרן, אשלגן ומינרלים אחרים. ד"ר סוזן סלאמון, ראש אגף גרונטולוגיה במרכז הרפואי "דיקונס" המשויך לאוניברסיטת הרווארד, מביעה דאגה נוספת: "לאנשים שצריכים ליטול תרופות מומלץ לקחת אותם עם אוכל, על מנת להימנע מבחילות או גירוי בקיבה. צום לסירוגין עלול שלא להיטיב עם אוכלוסייה זו".
השורה התחתונה: מעבר לכל הסכנות והבעיות שצוינו בנייר העמדה, חשוב לזכור שקשה לשמור על דיאטה שכזו לאורך זמן ופעמים רבות הקילוגרמים שאבדו חוזרים שוב. תהליך נכון של ירידה במשקל צריך לכלול תוכנית טיפול ממוקדת ומותאמת אישית, בליווי מערך תומך המשלב צוות מקצועי – רפואי, תזונתי ורגשי – לשינוי אורח החיים ושימור התוצאות לאורך זמן.
ד"ר רז הגואל הוא מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה