במכתב פנימי שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי כבר לפני חודש הזהיר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, את מקבלי ההחלטות מפני קיום ההילולה באומן, ובניגוד לשפה המתונה שבה הוא מקפיד להשתמש בכל הנוגע לקהילה החרדית – קבע כי אזור ההילולה הוא "מוקד אפשרי להדבקה המונית", והזהיר מפני השלכות אפידמיולוגיות קשות על כלל האוכלוסייה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הפנייה נשלחה בתחילת החודש לצורך אישור תקצוב ומימון המשלחת של מד"א. "אירוע זה הינו מפגש רב משתתפים, המתקיים בצפיפות גבוהה ואינו נאכף בהתאם למתווה התו הירוק המתקיים במדינת ישראל", כתב הפרויקטור. "סביבת קברו של הרבי ודרכי ההגעה אליו וממנו מהווים מוקד ומקור אפשרי להדבקה המונית".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בהמשך כתב זרקא כי "השבים מאומן, אזרחים מכל חלקי הארץ, צפויים להגיע לבתי הכנסת במהלך ראש השנה ויום הכיפורים. ישנו חשש מהותי כי בשובם הם יכולים להצית גל תחלואה חדש ולייבא וריאנטים חדשים לישראל".
דבריו ככל הנראה לא הועילו, ואתמול התבשרנו על אחוז מאומתים גבוה העומד על כ-13.5% מכלל הנבדקים בעמדות מד"א באומן, לפני חזרתם ארצה, כפי שנחשף ב-ynet. הנתונים הקשים חוללו מתקפת פייק-ניוז שהאשימה את מערכת הבריאות בעיוות הנתונים, וקראה להיבדק אצל "גורמים אחרים". במד"א הזהירו כי מפיצי הפייק ניוז הם "בעלי אינטרסים" – ושעות ספורות לאחר מכן התברר כי מאות זייפו בדיקות קורונה ועלו על טיסות חזרה לישראל כשהם למעשה מאומתים לקורונה, כפי שמסרה המשטרה.

האיש שמקפיד להתבטא בזהירות

זרקא עצמו שהמריא אתמול בבוקר (יום ה') לאוקראינה, לצורך מעקב אחר מערך בדיקות הקורונה של מד"א, הקפיד בימים האחרונים להתבטא בזהירות בכל הנוגע לקהילה החרדית, כמו גם לטיסות עצמן. הוא הדגיש כי אין מקום לתייג את הקהילה החרדית ככזו שבה שיעורי התחלואה גבוהים יותר כלל, ובקרב הנוסעים לאומן בפרט, וזאת בעיקר ברקע ההאשמות שהוטחו בנוסעים לאומן לפני כשנה בעניין זה.
ברקע הדברים, מתחו גורמים המעורבים באישור תקציב המשלחת של מד"א ביקורת על עלותה, המסתכמת בלמעלה מ-3.7 מיליון שקלים. בין היתר, אושר מימון בגובה של למעלה מ-173 אלף שקלים לצורך הטסת 70 חברי המשלחת, ועלויות הלינה עמדו על 245 אלף שקלים.
ממגן ישראל נמסר בתגובה: "פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, טס ליממה לאומן בכדי לבחון בשטח את יישומו של מתווה אומן שאישרה הממשלה. פרופ' זרקא לא רואה ספציפית בשבים מאומן סכנה ייחודית, חלילה, אלא מבקש לוודא את שמירת הסטנדרטים של המתווה הממשלתי, על מנת להגן על בריאות החוגגים באומן ואזרחי ישראל כולם, וכך גם התבטא".

זייפני הקורונה - לבידוד ביתי

חקירת משטרה ונקיטת הליך פלילי מלא הם חלק מהצעדים הקשים שיינקטו נגד מאות חולי הקורונה החשודים בזיוף בדיקות, כך הודיע הערב ראש הממשלה, נפתלי בנט. זאת בעקבות הפרסומים על חשד לזיופי בדיקות בקנה מידה גדול של חוזרים מאומן, שעלו על טיסות לישראל כשהם למעשה חולים.
"נגד פורעי החוק ייפתח הליך פלילי מלא, במסגרתו ייבחנו כלל האישומים הרלוונטיים, ובהם: מרמה, זיוף והפצת מחלה במזיד", הודיע ראש הממשלה בדיון שקיים הערב. "הנחיות אלו תקפות לגבי כל מקרה של כניסת חולה מאומת במרמה לישראל. כלל המאומתים שנכנסו ארצה במרמה, יזומנו לחקירה על ידי משטרת ישראל".
עם זאת, נכון לעכשיו בנט לא הורה לשנות את ההנחיה, והזייפנים שנכנסו לישראל במרמה, יפונו להמשך בידוד בבתיהם - ולא למלוניות קורונה. "נבחנת החלתה של תקנה ייעודית, במסגרתה ייכנסו החולים מאומן ל-14 ימי בידוד במלוניות קורונה", אמר.
ראש הממשלה הודיעו כי "כל חולה מאומת ששב ארצה במרמה ונחת בנתב"ג, יפונה לביתו ברכב ייעודי או על ידי אמבולנס, ויחויב בתשלום בגין נסיעה זו". ברקע החשש מאי ציות לחוק גם במקרה זה, אמר בנט כי "כל אחד מהמאומתים יידרש בבידוד שאורכו 10 ימים, אשר ייאכף ל ידי משטרת ישראל. אדם שאין באפשרותו לקיים בידוד ביתי והצהיר על כך - יישלח למלונית קורונה לעשרה ימי בידוד לפחות. אדם שיפר את חובת הבידוד הביתי", הוסיף, "תיבחן הכנסתו למעצר".