"המערכת במצב מאוד קשה, אנחנו נמצאים בעומס אדיר", אומר היום (א') לאולפן ynet ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי כרמל בחיפה. "הבעיה העיקרית היא ביחידות לטיפול נמרץ. במדינות OECD יש בממוצע 12 מיטות טיפול נמרץ לכל 100 אלף איש - ובישראל יש ארבע בלבד. בגרמניה יש כמעט 30 מיטות. אם המצב כאן היה כמו בגרמניה, לא הייתי יושב פה עכשיו".
קראו עוד:
ד"ר עדן התבקש להסביר איך מושפעים המטופלים מהעובדה שבבתי חולים רבים יש מחסור במכשירי אקמו ובמיטות. "ביום חמישי בשתיים בצהריים קיבלתי פנייה לגבי חולה לא מבוגר מבית חולים אחר שזקוק לטיפול אקמו", סיפר. "לא הייתי הבן אדם הראשון שפנו אליו. אמרתי, 'לי אין מקום, אבל בואו נדבר עם הנהלת בית החולים, נראה אם אפשר לסדר לו מקום'. בסופו של דבר החולה הגיע אלינו ב-11 בלילה, כי לא מצאו לו מקום אחר. אני חושב שלא נגרם לו נזק, אבל אנחנו כבר ביותר מ-95% או 99% תפוסה ברמה ארצית".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם. "הרבה יותר קשה לטפל בחולי קורונה"
(צילום: דוברות הדסה)
ד"ר עדן התבקש גם להתייחס לריאיון שהעניק בשבוע שעבר שר האוצר אביגדור ליברמן לאולפן ynet, ושבו נאמר כי מערכת הבריאות יכולה להתמודד עם 2,000 חולים קשים, בעוד כיום יש כ-700 בלבד. תגובתו: "הנקודה היא לא רק להתמודד. אלו חולי קורונה, שהטיפול בהם הוא הרבה יותר קשה מזה שניתן לחולי טיפול נמרץ רגילים. הם חולים יותר קשים, וצריך לטפל בהם בתנאי בידוד".
לשאלה אם בית החולים כרמל קרוב לקריסה, השיב ד"ר עדן: "בית החולים לא קרוב לקריסה, אבל המערכת קרובה לקריסה. האנשים קרובים לקריסה. כולם כבר נתנו 99% מעצמם".
בדיון השתתף גם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, שהתייחס לנושא החיסונים ושוב קרא לציבור ללכת להתחסן. הוא גם ציין שרוב החולים הקשים בבית החולים כרמל אינם מחוסנים. "יש השפעות לוואי לכל תרופה, גם לאקמול, אבל זה בשוליים", אמר.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "מה שעושים לה זה דוחה", אמר ד"ר עדן
(צילום: אבי חי)
בהמשך התייחסו שני המרואיינים לד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. פרופ' אדלר אמר: "היא המותקפת התורנית. ראש שירותי בריאות הציבור היא אישה דעתנית, שלא פוחדת לומר את האמת, ונראה שלכמה אנשים לא נוח לקבל את דעותיה. היא היחידה שמתבטאת נגד מדיניות הממשלה. אין לה פחד, ואני מוריד בפניה את הכובע.
"יש פער אדיר בין הצד המקצועי לצד הפוליטי: בצד הפוליטי מכילים מתים, ובצד המקצועי לא. יש יותר מ-1,000 מתים בגל הזה, למרות ההתחסנות. חיסון זה לא הכול. צריך גם להתנהל נכון, ואנחנו לא יודעים להתנהל. הקורונה היא לא המגפה הכי קשה שהייתה. היו מגפות יותר קשות".
פרופ' אדלר: "יש פער אדיר בין הצד המקצועי לצד הפוליטי: בצד הפוליטי מכילים מתים, ובצד המקצועי לא. יש יותר מ-1,000 מתים בגל הזה, למרות ההתחסנות. חיסון זה לא הכול. צריך גם להתנהל נכון. אנחנו לא יודעים להתנהל"
פרופ' אדלר גם מתח ביקורת על העובדה שקבינט הקורונה לא מתכנס בשבועות האחרונים. "לדעתי, הוא לא מתכנס כי הוא מתועד, ומזמינים אליו את אנשי משרד הבריאות, שחושבים אחרת מהפוליטיקאים", אמר.
ד"ר עדן הוסיף: "את ד"ר אלרעי-פרייס אני מכיר שנים רבות. היא בן אדם דובר אמת, בן אדם מסור, שפיו וליבו חד הם. היא אחד האנשים הכי מקצועיים בתחום הזה בישראל, ומה שעושים לה זה דוחה".