2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
אמיר אוחנה וקובי שבתאי בהילולה בהר מירון
המפכ"ל שבתאי עם השר אוחנה באירוע במירון
(צילום: דוברות המשטרה)
בעקבות הפרסום הבוקר (יום ה') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של הפרוטוקול שתיעד את האישור שנתנה צמרת המשטרה לאירוע שבו התרחש האסון במירון, אמרו קצינים בכירים: "המפכ"ל יעקב שבתאי בבעיה קשה. הוא חייב לקחת אחריות. קשה להאמין שככה זה התנהל".
מפרוטוקול הישיבה שהתקיימה שבוע וחצי לפני האסון עולה כי מי שניהל את הישיבה בהשתתפות בכירי המשטרה היה המפכ"ל עצמו. למרות אזהרות במהלך הדיון הוא אמר: "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להרי מירון".
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)

לאחר האירוע שבו נהרגו 45 בני אדם לקח מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא אחריות על האסון, אולם מהפרוטוקול עולה תמונה שונה. "ההתנהלות של הישיבה הזאת הזויה", אמר ניצב במשטרה. במקביל מתחו גורמים בפורום הניצבים בדימוס ביקורת על התנהלותו של המפכ"ל שבתאי – הן על אופן קבלת ההחלטות לפני האירוע והעובדה שלא ביקר בהר מירון, והן על כך שלאחר האסון לא לקח את האחריות.
גורמים בכירים הצביעו על ראש אג"ם לשעבר, ניצב אמנון אלקלעי, כמי שיכול להבהיר את קבלת ההחלטות לפני האירוע, ולמעשה גם לסבך את המפכ"ל: "כולם יודעים למה אלקלעי עזב את המשטרה. אם הוא יפתח את הפה בוועדה ויספר הכל, המצב של המפכ"ל לא יהיה טוב".
גם נציגי המשפחות השכולות מהאירוע, שמאורגנים בוועד, הופתעו מהפרסום ומהדברים שהוסתרו מהם עד כה. ועד הפעולה של משפחות הנספים מסר: "זאת הפקרות. המפכ"ל היה צריך לעמוד על הרגליים האחוריות ולהגביל הכניסה. אבל כנראה בגלל לחץ אפשרו הכל".
לפי הפרסום הבוקר, ב-19 באפריל, כשבוע וחצי לפני האסון, התקיים דיון מיוחד בלשכת המפכ"ל. בין המשתתפים: כל צמרת המשטרה הרלוונטית, לרבות מפקדי המחוז הצפוני, אגף התנועה, אגף מבצעים (אג"ם), משאבי אנוש והיועצת המשפטית של המשטרה. בדיון ביקש מפקד המחוז הצפוני להגביל את ההשתתפות וראש אגף המבצעים אלקלעי ציין: "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות". הוא המליץ להיערך "לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".