פלישת רוסיה לאוקראינה החלה ב-24 בפברואר בהפצצות מהאוויר, מהים ומהיבשה, המתקפה הצבאית הגדולה ביותר של מדינה אירופית על מדינה אירופית אחרת מאז מלחמת העולם השנייה. על אף תוכנית קרב ראשונית שלפי מדינות המערב נועדה להפיל את ממשלת אוקראינה, אחרי שבועיים רוסיה שולטת רק על עיר אחת – עיר הנמל הדרומית חרסון שעל גדות נהר הדנייפר.
במהלך שבוע הלחימה הראשון, רוסיה עברה מתקיפות אסטרטגיות נגד מתקני צבא בעזרת טילי שיוט למתקפה קרקעית שאינה מתקדמת - ומאז שינתה שוב טקטיקה אל מצור נרחב על ערים מרכזיות, כולל הפצצות בעזרת ארטילריה ופצצות מצרר, לעיתים נגד בנייני מגורים ותשתיות אזרחיות. מוסקבה מכחישה כי היא פוגעת במכוון באזרחים וקוראת לפעולות שלה באוקראינה "מבצע צבאי מיוחד" לפירוק מנשקה של שכנתה.
10 צפייה בגלריה
בניין הרוס במריופול
בניין הרוס במריופול
החורבן במריופול
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
ההרס בחרקוב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
אנשים נמלטים באוקראינה
אנשים נמלטים באוקראינה
הבריחה מקייב
(צילום: רויטרס)
בעת שהפלישה נכנסת לשבוע השלישי, מאות אלפי בני אדם במריופול – הנמל המרכזי של מזרח אוקראינה – נמצאים במצור ותחת הפגזות כבדות, בלי מים, חשמל ואפשרות לפנות את הפצועים. סגן ראש העיר אמר כי מתחילת הפלישה הם אספו 1,200 גופות מהרחובות, ומספר ההרוגים כנראה גבוה בהרבה.
בבירה קייב ובעיר השנייה בגודלה במדינה חרקוב פגעו טילים בבנייני מגורים, וראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו אמר שמאז תחילת הלחימה חצי מאוכלוסייה הבירה כבר ברחה. בסך הכול, 2.3 מיליון אוקראינים נמלטו מהמדינה והפכו לפליטים. אלו כמה מכלי הנשק המרכזיים שבהם משתמשים הרוסים והאוקראינים בלחימה, וזו הטקטיקה שמפעיל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז הפלישה.

שלב ראשון: מתקפות טילים מדויקים

במהלך השעות הראשונות לפלישה, רוסיה השתמשה באופן נרחב בטילי שיוט טילי ובטילים בליסטיים מדויקים לטווח קצר. זו הייתה הפעם הראשונה שנעשה שימוש כה נרחב בטילים כאלה במלחמה. לפי ההערכות האמריקניות, במכת הפתיחה הרוסית נורו יותר מ-100 טילים מהקרקע ומהים.
10 צפייה בגלריה
טיל בליסטי איסקנדר
טיל בליסטי איסקנדר
טיל בליסטי איסקנדר. הטווח - 400 עד 500 ק"מ
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
10 צפייה בגלריה
טיל בליסטי איסקנדר
טיל בליסטי איסקנדר
טיל איסקנדר שלא התפוצץ. מדויק בהרבה מהמקבילה האוקראינית
(צילום: רויטרס)
ככל הנראה, רוסיה השתמשה כמעט אך ורק בטיל הבליסטי לטווח קצר איסקנדר M, שהטווח שלו בין 400 ל-500 ק"מ. הוא נכנס לשירות ב-2006. לאוקראינה מספר קטן בהרבה של טילים בליסטיים ישנים יותר, OTR-21 טוצ'קה. בימים הראשונים הם השתמשו לפחות באחד מהם לתקיפת בסיס חיל אוויר רוסי בתוך שטחה של רוסיה.
לפי המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים IISS, לאיסקנדר M טווח גדול בהרבה מלטוצ'קה והוא גם מדויק בהרבה. סבירות השגיאה המעגלית שלו (CEP) היא 5-7 מטרים, משמע חצי מהטילים יפגעו בטווח זה. לשם השוואה, לטוצ'קה CEP של 90 מטר.
ביום השני ללחימה צבא אוקראינה אמר כי מריופול וערים נוספות נורו על ידי טילי שיוט קליבר 3M14, ששוגרו מהים השחור. לקליבר טווח של 1,500 עד 2,500 ק"מ ו-CEP שנמוך מ-5 מטרים. הוא נכנס לשירות ברוסיה ב-2015.
ג'וזף דמפסי, חוקר ב-IISS, אמר כי חלק מהמתקפות הרוסיות על בסיסים אוויריים נראו מוגבלות, ולעיתים לא פגעו במטרות העיקריות - פגעו למשל במחסנים במקום במטוסים. לאוקראינה יש מערכות הגנה אווירית מסוג S-300, אך לדברי דמפסי חלק מהן הושמדו במתקפות הרוסיות ולא ברור אם הן הצליחו להפיל מטוסים רוסיים. תוצאות המתקפה הראשונית של רוסיה היו מעורבות, לכל היותר. אף שחיל האוויר האוקראיני נחות משמעותית מהרוסי, הוא עדיין פועל ומטוסיו עדיין נראים באוויר - דבר שהפתיע מומחים צבאיים רבים.

שלב שני: מתקפה קרקעית

בשתי החזיתות העיקריות, במזרח ובצפון, ההתקדמות הרוסית עד עתה קטנה מאוד. שתי הערים הגדולות במדינה, קייב וחרקוב, מצליחות לעמוד אל מול ההפגזות המתגברות. השימוש בלוחמה לא קונבנציונלית באזורים מיושבים הפך לאחד האתגרים המרכזיים של הכוחות הרוסיים. בניינים ועצים באזורים צפופים הפכו למקומות מסתור לחיילים אוקראינים.
ארצות הברית ומדינות אירופה סיפקו לאוקראינה ציוד מגוון, כולל נשק מתקדם שיכול להרוס משוריינים. הטילים הללו אפקטיביים במיוחד באזורים עירוניים, שם יש לצוותים הזדמנויות רבות יותר להסתיר את עצמם ולארוב לאויב. מדובר ב-NLAW, טיל נגד טנקים שפותח בשיתוף פעולה של ארצות הברית ושבדיה והטווח שלו הוא בין 20 ל-800 מטר, וב-Javelin – מערכת אמריקנית שיכולה לפגוע בטנקים גם ממרחק של 4 ק"מ.
בתמונות מאוקראינה נראו כלי רכב רוסיים נטושים, ובהם טנקים, מה שהעלה תהיות לגבי הכשלים הלוגיסטיים של הרוסים בשטח אוקראינה. "פשוט אין להם מספיק ניסיון בתנועה במדינה אחרת ברמה כזו של מורכבות וגודל", אמר גורם ביטחון אמריקני בהקשר לצבא הרוסי. הגורם אמר כי לא ברור אם מדובר בכשל בתכנון או בביצוע, אבל העריך שהכוחות הרוסיים יבצעו את ההתאמות הדרושות וישנו את האופן שבו הם מתנהלים.
10 צפייה בגלריה
מל"ט ביירקטאר
מל"ט ביירקטאר
מל"ט ביירקטאר. אוקראינה קיבלה מטורקיה
(צילום: AFP)
כלי נוסף שהפך לחשוב עבור האוקראינים בלחימה הוא המל"ט ביירקטאר TB2, מל"ט טורקי שיכול לשאת כלי נשק קטנים נגד משוריינים. שגריר אוקראינה לאנקרה, וסיל בודנאר, אמר שהמל"טים יעילים מאוד. בסרטונים שפרסם צבא אוקראינה הם נראו משמידים כלי רכב בשיירות רוסיות. טורקיה מכרה לקייב לא מעט מל"טים שכאלו, ששימשו את הממשלה בקייב בלחימה נגד הפרו-רוסים במזרח אוקראינה.
המל"ט יכול לשהות 27 שעות באוויר, טווח הפעולה שלו הוא 300 ק"מ והוא יכול להגיע לגובה של 25 אלף רגל (7,620 מטר). הפצצות שוקלות 22 ק"ג בלבד, אבל יכולות להשמיד את כלי הרכב שבו הן פוגעות.

שלב שלישי: טקטיקת מצור

רוסיה עברה מאסטרטגיה של תקיפה ישירה של מערכות ההגנה הטורקיות למצור ממושך של ימים. הכוחות הרוסיים קראו לתושבי קייב לעזוב את בתיהם לפני שהעיר תופגז והמטירו אינספור רקטות על חרקוב, כשהם משטחים בתים והורסים תשתיות אזרחיות. במריופול הכיתור נמשך כבר ימים, מספר ההרוגים הולך ומאמיר ובין היתר הופגז גם בית חולים לילדים.
10 צפייה בגלריה
רקטת גראד
רקטת גראד
ירי גראד מ-MLRS. המערכת נכנסה לשימוש לפני כמעט 60 שנה
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
רקטת גראד
רקטת גראד
פגיעת גראד בחרקוב
(צילום: רויטרס)
בין היתר משתמשים הרוסים ברקטות גראד BM-21 ממשגרי MLRS. הטווח של הרקטות הוא 40 ק"מ, והמערכת נכנסה לשירות ב-1963, לפני כמעט 60 שנה. גדוד אחד שבו 18 משגרים יכול לשגר 720 רקטות. הרקטות אינן מונחות ורמת הדיוק שלהן נמוכה. לא ניתן להשתמש בהן בעת שיש צורך בפגיעה מדויקת. כדי להשמיד מטרה, יש צורך לשגר רקטות רבות לאזור.
טקטיקת מצור כוללת לרוב כיתור של האויב, קטיעת קווי האספקה וההימלטות שלו, ואז מתקפה משולבת בעזרת שריון, כוחות רגלים והנדסה. כשעברו לשלב זה הרוסים החלו להשתמש גם בנשק תרמו-בארי, המכונה גם "פצצות ואקום", ובכלל זאת בפצצות מצרר, שנחשבות לנשק לא-לגיטימי על ידי רוב מדינות העולם.
10 צפייה בגלריה
TOS-1 נשק תרמו בארי פצצות מצרר רוסיה
TOS-1 נשק תרמו בארי פצצות מצרר רוסיה
שיגור מ-TOS-1
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
TOS-1 נשק תרמו בארי פצצות מצרר רוסיה
TOS-1 נשק תרמו בארי פצצות מצרר רוסיה
TOS-1. הטווח - בין 400 מטר ל-6 ק"מ
(צילום: shutterstock)
"ראינו הצבת מערכות נשק תרמו-בארי ואנחנו חוששים כמה נרחב השימוש בהן יהיה", אמר שר ההגנה הבריטי בן וואלאס בביקור באסטוניה. אחד מאותם כלי נשק הוא ה-TOS-1 - משגר רקטות רב-קני שממוקם על תובת טנק. הוא נכנס לשירות בשנות השמונים והטווח שלו הוא בין 400 מטר ל-6 ק"מ.
משרד ההגנה הבריטי מסר אמש שצבא הרוסי מתמקד בשלב הזה בכיתור ערים גדולות ואסטרטגיות. הרוסים מגדילים את כמות הכוחות שמכתרים את הערים, על חשבון הכוחות שהיו אמורים לכבוש שטחים באוקראינה. לפי בריטניה השינוי בטקטיקה הזאת, וההאטה בהתקדמות הכוחות הרוסיים באוקראינה, הם כתוצאה מ"התנגדות עזה של האוקראינים".
בהמשך לעדכון של משרד ההגנה הבריטי מסרה מחלקת המדינה האמריקנית שהכוחות הרוסיים מכתרים ערים רבות באוקראינה, אחרי שהרסו חלק ניכר מהתשתיות הקריטיות שלהן. "התוכנית הצבאית של פוטין לכבוש במהרה את אוקראינה נכשלה, עכשיו זה ברור. אז עכשיו הוא פונה לאסטרטגיה של החרבת אזורים מאוכלסים, כדי לשבור את רוחו של העם האוקראיני – משהו שהוא לא יצליח לעשות", אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס.
פורסם לראשונה: 23:59, 10.03.22