המתקפה נגד מפעל לייצור מל"טים במחוז כרמאנשאה שבמערב איראן, שלפי פרסומים זרים התבצעה על-ידי ישראל, היא התפתחות משמעותית בלחימה ההיברדית שבין ישראל לאיראן. ככל הנראה, בתקיפה הושמדו כמאה מל"טים, או כפי שפרסם עמוס הראל היום ב"הארץ" - כמה מאות. בכל מקרה, מדובר במכה קשה מאוד למשמרות המהפכה - ובהצלחה גדולה מאוד למוסד ולצה"ל, שאמונים על הוצאת מבצעים כאלה לפועל, אולי אפילו בשיתוף גורמים זרים כמו סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב והביון הבריטי.
4 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
האיראנים מנסים להרתיע את הכורדים מלשתף פעולה עם ישראל. המבנה שהופצץ בארביל
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מצעד לציון 43 שנים למהכפכה האיסלאמית באיראן
מצעד לציון 43 שנים למהכפכה האיסלאמית באיראן
המב"מ מסלימה. מציינים 43 שנים למהפכה האיסלאמית באיראן בפברואר האחרון
(צילום: EPA)
הלחימה ההיברדית בין ישראל לאיראן מתנהלת כבר יותר מעשר שנים בארבע חזיתות עיקריות: בלימת הנשק הגרעיני של איראן; מניעת התבססותה בסוריה והקמת חזית לבנונית-סורית-איראנית משותפת בצפון-מזרח ישראל; התמודדות נגד המאמצים האיראניים לחמש את חמאס וחיזבאללה בטילים מדויקים; והחזית הימית, שבה נפגעות ספינות איראניות שמובילות אמצעי לחימה וספינות ישראליות שטהרן פוגעת בהן כנקמה.
המאבק הישראלי בשלוש הזירות האחרונות מכונה בישראל מב"מ - המערכה שבין המלחמות. הפגיעה במפעל המל"טים בשטח איראן מהווה למעשה הרחבה של המב"מ הישראלי לתוך שטח איראן עצמה - שכן עד היום ישראל פעלה באיראן בעיקר, או כמעט אך ורק, כדי לשבש את תוכנית הגרעין. המב"מ התנהל בעיקר בשטחה של סוריה, במערב עיראק, ולפי פרסומים זרים גם באזור המפרץ הפרסי, בים האדום ובים התיכון.
מבחינת פעולות שאינן קשורות לגרעין, בשטחה של איראן התבצעו לפי פרסומים זרים רק מבצעי סייבר ישראליים - שהיו פעולות תגמול על ניסיונות איראניים לפגוע באמצעות סייבר במפעלי תשתית ישראליים, כמו למשל הניסיון לפגוע במפעל מי השתייה בישראל לפני כשנתיים.
4 צפייה בגלריה
חצי מתעשיית זיקוק הנפט הסעודי שיתקה. המתקפה בספטמבר 2019
חצי מתעשיית זיקוק הנפט הסעודי שיתקה. המתקפה בספטמבר 2019
חצי מתעשיית זיקוק הנפט הסעודי שיתקה. המתקפה בספטמבר 2019
(צילום: רויטרס)
האיראנים לעומת זאת, הפעילו כל העת מל"טים גם במסגרת המב"מ, כולל ניסיונות ממשיים לפגיעה במדינת ישראל באמצעות מל"טי נפץ. האיראניים פיתחו במהירות תעשיית מל"טים מרשימה, כנראה כמענה לעליונות האווירית של מטוסי חיל האוויר הישראלי בשמי האזור. האיראנים בנו את המל"טים כחיקוי של מל"טים אמריקניים ומתוצרת עצמית, והפעילו אותם לא רק נגד ישראל - אלא גם נגד סעודיה, איחוד האמירויות ואישים בעיראק. המתקפה של מל"טים איראניים על מתקני זיקוק נפט בסעודיה בספטמבר 2019, למשל, שיתקה למשך כמה שבועות חצי מתעשיית זיקוק הנפט הסעודי.
החל מסוף 2021, איראן שבה לנסות לפגוע בשטח ישראל באמצעות מל"טי נפץ. במקביל, היא מוסרת את המל"טים האלה לבעלי בריתה - החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק - ואלה מפעילים אותן נגד חיילי ארצות הברית וכמובן נגד סעודיה ואיחוד האמירויות, שצבאותיהן נלחמים בתימן. מה שהדליק נורה אדומה בישראל היו ההצלחות הרבות שהיו למשמרות המהפכה האיראניות ולשלוחיהן בהפעלת מל"טים נגד יעדים בכל רחבי המזרח התיכון, גם בטווחים של 1,000 קילומטרים ויותר, דבר שהופך אותם לאיום ממשי על מתקנים צבאיים ומתקני תשתית חיוניים בישראל.
4 צפייה בגלריה
מורתזא סעיד נג'אד ואחסאן כרבלאא פור
מורתזא סעיד נג'אד ואחסאן כרבלאא פור
הקצינים האיראנים שנהרגו בתקיפה ליד דמשק
במתקפה על מפעל המל"טים בכרמאנשאה השתתפו לפי הפרסומים שישה מל"טים ישראליים, שנשאו כמות גדולה מאוד של חומר נפץ מסוג מיוחד שגרם להרס גדול במפעל ובסביבתו. לא פלא שהאיראנים הגיבו בפראות בירי לעבר מטרה אזרחית בארביל, בירת החבל הכורדי בצפון מערב עיראק. האיראנים טוענים שטילי הקרקע-קרקע המדויקים ששיגרו פגעו במתקן אימונים של המוסד הישראלי והרגו קצינים וחיילים ישראלים. במונח "מתקן אימונים", האיראנים מתכוונים כנראה למתקן שבו המוסד אמור לאמן סוכנים שיוצאים לפעולה מהחבל הכורדי שבצפון עיראק לתוך איראן עצמה.
לחבל הכורדי בצפון עיראק יש גבול משותף ארוך עם איראן, שעובר בשטח הררי שקל להסתננות לשני הכיוונים. העיר כרמאנשאה באיראן, שבה נמצא מפעל המל"טים שהותקף, נמצא במרחק של כ-300-200 קילומטר בקו אווירי מאירביל. מה שיותר חשוב הוא שאזור כרמאנשאה הוא אזור ששוכנים בו בעיקר כורדים איראנים ששייכים לאותו עם כורדי, שהוא הקבוצה האתנית שחיה גם באירביל. ידוע שבעבר היו קשרים הדוקים בין הכורדים בעיראק ובאיראן לבין גורמים ישראליים במערכת הביטחון ובמוסד של ישראל. אפשר להניח, לכן, שבתקיפה האיראנית על אירביל המשטר בטהרן מנסה להרתיע את הכורדים באיראן ובעיראק מלשתף פעולה עם ישראל.
לצד כל אלה, סביר להניח שהאיראנים ניצלו את ההזדמנות כדי לנקום את הריגת שני קציני משמרות המהפכה בתקיפה שיוחסה לישראל ליד שדה התעופה בינלאומי של דמשק. המב"מ מתרחב ומסלים, ואם בעבר שיבוש תוכנית הגרעין האיראנית היה בראש סדר העדיפויות של ישראל - כעת המב"מ הוא זירה כמעט שווה בחשיבותה.
פורסם לראשונה: 14:41, 15.03.22