לפני קצת יותר מ-20 שנה החלה במאית הקולנוע והחוקרת, מרלין וניג, את תהליך החזרה בתשובה. בשל החיבור העמוק שלה לתרבות, היא ביקשה להקים סטודיו למשחק לנשים חרדיות, יחד עם הרבנית נעמי בורדיאנסקי ממכון לקח. "בגלל שהרב אורי זוהר מכיר את שתי השפות התרבותיות, התבקש שאדבר איתו", היא מספרת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זו הייתה השיחה הראשונה שלנו, ואני זוכרת שמהר מאוד היא קלחה. הוא היה אדם כזה, שמבין עניין. בהתחלה הוא נרתע מהרעיון. עד אז לא היה דבר כזה, והרב זוהר שאל למה צריך לימודי משחק של חרדיות בצורה מקצועית. הוא לא הבין מה הבעיה להמשיך עם מה שהיה עד אז – חוגי חובבים במתנ"סים. הוא ניסה להבין מה המניעים שלי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אמרתי לו שמשחק זה כלי להעברת מסרים וכלי למילוי שעות הפנאי. אמרתי, שכפי שאני רואה את המצב, מהר מאוד החומה בין החילונים לחרדים תיעשה שקופה. אמרתי לו שכבר רואים אנשים המתגנבים לכאן ולשם כדי לצפות בטלוויזיה. זה הופך לזמין. אתה עומד בתור לבנק – והטלוויזיה פתוחה. מה שיקרה זה שאם לא ניתן מענה, זה יגיע מבחוץ".
4 צפייה בגלריה
אורי זוהר
אורי זוהר
"הוא אמר: 'אני אהבתי מאוד קולנוע, אבל מצאתי אמנות שהיא גבוהה יותר – בתורה יש הכול'". הרב אורי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
וניג מתארת שיחה ארוכה, שבסופה אמר אורי זוהר: "את יודעת מה – שכנעת אותי. אבל בשלב הראשון, בואי תפתחי את הלימודים לנשים נשואות שהן בשלות יותר, מוגנות יותר והדרך שלהן יציבה".

"לקח את הכריזמה לעולם התורה"

וניג, חסידת בעלז ולימים מחברת הספר "הקולנוע החרדי", מספרת כי "למיונים הגיעו 100 נשים, מתוכן בחרנו 20 ובמהלך הלימודים הרב אורי זוהר הרצה להן. מהמחזור הזה יצאו שחקניות ויוצרות שהפכו למצליחות במגזר, כמו למשל הבמאית רחל סמילובסקי שעושה הפקות סמינרים חרדיים, השחקנית תקווה סטולוף, לאה אייזנבך שיצרה סרטים ביידיש ועוד".
4 צפייה בגלריה
"הרב זוהר הצליח להמס אותם". מרלין וניג
"הרב זוהר הצליח להמס אותם". מרלין וניג
"הרב זוהר הצליח להמס אותם". מרלין וניג
(צילום: ענבל מרמרי)
התמיכה שלו העניקה רוח גבית? "היא נתנה תקווה. כיום לימודי משחק מקצועיים בסמינרים חרדיים זה כבר דבר מקובל, אבל עד אז לא היה דבר כזה. לפני שנתיים גם עשינו מפגש שלו עם אנשי קולנוע. מטרתו הייתה לשמוע ולהבין מה גרם לרב זוהר לעזוב הכול ולחזור בתשובה. בין השאר, נכחו שם הבמאי גלעד ענבר וכן המפיק והבמאי ברק היימן, יום אחרי שקיבל פרס אופיר. הם התווכחו ביניהם, אבל הרב אורי ידע לדבר אליהם בשפה של קולנוענים. הוא אמר, 'אחד הדברים היפים הוא כשאתה מסתכל על הבריאה. אתה רואה אילו פריימים יש לקדוש ברוך-הוא, איזו תאורה, איזו אסתטיקה. הרי אתם יודעים מה זה סרט. אתם מחפשים משמעות. איך אתם לא שואלים – מי משכתב את הסרט שלי?'"
וניג מספרת כי "כאשר הוא אמר את הדברים, זה היה סוחף. הוא סיפר שאם בטיסה הוא נתקל במקרה בסרט, הוא לא מסוגל לצפות, כי זה נראה לו 'פייק'. מזויף. הוא יודע שאת כוח הבימוי אפשר לשלב בחיים. ליוצרי הקולנוע, אמר: 'אני אהבתי מאוד קולנוע, אבל מצאתי אמנות שהיא גבוהה יותר – בתורה יש הכול'.
וניג: "למיונים הגיעו 100 נשים, מתוכן בחרנו 20 ובמהלך הלימודים הרב אורי זוהר הרצה להן. מהמחזור הזה יצאו שחקניות ויוצרות שהפכו למצליחות במגזר"
"זה היה מרגש מאוד. הוא הצליח להמס אותם, והיה מדהים לראות את זה. הוא בא עם המון אהבה, עם המון רוך. הוא היה איש עם המון כריזמה ויופי, שהחליט לקחת את הכריזמה שלו לעולם התורה. לא הרבה חוזרים בתשובה בגיל שבו הוא חזר, ובטח שלאנשים שמגיעים להישגים שלו קשה מאוד לעזוב. אבל הוא היה איש אמת. ברגע שהוא ראה את האמת, הוא עזב הכול. זה היה המסר שלו – שאדם תמיד יכול ללכת אחרי האמת והלב, ושאני ואתה עוד יכולים לחזור בתשובה".
4 צפייה בגלריה
אורי זוהר, אסי מסקין, ויוצר הקולנוע הירושלמי גלעד ענבר
אורי זוהר, אסי מסקין, ויוצר הקולנוע הירושלמי גלעד ענבר
"אני עושה מדיטציות הרבה שנים, ואחרי המפגש עם אורי דיברתי במדיטציות לאלוהים". אסי מסקין (במרכז) עם הרב אורי זוהר ויוצר הקולנוע הירושלמי, גלעד ענבר
(צילום: פבלו אוטין)
אחד מהמשתתפים באותו המפגש, שנערך בביתה של וניג, היה המוזיקאי והיוצר אסי מסקין. סבו, אהרון, שיחק לצד אורי זוהר בסרט "המניע לרצח" בשנת 1966. שלוש שנים לאחר מכן שיחק אביו, אמנון, לצד זוהר בסרט "תעלת בלאומילך".
"אני עושה מדיטציות הרבה שנים, ואחרי המפגש עם אורי דיברתי במדיטציות לאלוקים", מספר מסקין. "המפגש היה מאוד רוחני וגם דיברנו הרבה על קולנוע. אורי דיבר על פליני וקאזן, וכמה שהוא אהב את הסרטים שלהם והושפע מהם. הוא גם דיבר על עבודת הצוות בקולנוע – תמיד זו עבודת צוות גדולה ודינמיקה מיוחדת ויפה שנוצרת שם".

שיחת טלפון מפתיעה

הזמרת והיוצרת דפנה חסדאי הושפעה מהרב אורי זוהר בצורה כפולה – בזכותו היא התקרבה ליהדות וגם לא זנחה את עולם התרבות והיצירה. בסוף שנות ה-80, אחרי שירות צבאי בלהקת פיקוד דרום, היא התקבלה לבית ספר לג'ז, התחילה לעבוד על תקליט ועל תוכנית טלוויזיה עם דוד קריבושי. "בעלי משה, שהיה אז החבר שלי, התחיל בשאלות של חיפוש משמעות. הוא התחיל תהליך של תשובה וזה מאוד הפתיע אותי. חששתי שעולם הבמה ייעלם.
4 צפייה בגלריה
דפנה חסדאי
דפנה חסדאי
"מאוד הערכתי את הכישרון שלו, אבל לא ידעתי מה מחכה לי". דפנה חסדאי
"ואז קיבלתי טלפון מפתיע מאורי זוהר. הוא אמר שהוא יודע שאני זמרת, והזמין אותי אליו לשיחה בביתו שבירושלים. שמחתי כי הכרתי אותו בתור במאי ושחקן לא דתי. מאוד הערכתי את הכישרון שלו, אבל לא ידעתי מה מחכה לי", היא פורצת בצחוק. "הוא גר בדירה קטנה בשכונת מטרסדורף, עם ספרייה מקיר לקיר שבה היו רק ספרי קודש.
"היה שם שולחן גדול שבקצה שלו למד הבן שלו. הוא הסתכל לי בעיניים, חייך ושאל: 'תגידי דפנה, יא בינתי, לא חבל עלייך?' שאלתי, למה – והוא ענה: 'ככה, כל היום לשיר – איי לאב יו, יו לאב מי. לא מיצית? בורא עולם נתן לך מתנה, לא חשבת לקחת את הגרון, את המתנה, ולהקדיש לו בחזרה? אם תתחברי אל הקודש – תוכלי לחבר הרבה נשמות והשירה שלך תהיה נצחית'. הוא דיבר איתי במשך שעות".
חסדאי: "באחת ההופעות אמרתי לו, 'אתה לא יודע כמה זכויות יש לך. כל הנשים שאני מופיעה בפניהן, זה הרבה בזכותך. הוא חייך מאוזן לאוזן. הייתה לו נחת, כי יש לו חלק גדול בחזרה בתשובה שלי"
בעקבות אותה פגישה פנתה חסדאי לסמינר ערכים ועברה תהליך של תשובה. "בהמשך, בתמיכתו וגם בתמיכת הרב מרדכי אליהו, התחלתי להופיע בפני נשים דתיות".
לאורך השנים הקליטה חסדאי תשעה אלבומים, ובימים אלה היא מקליטה שירים בשיתוף ביני לנדאו וערן קליין. לפני שבועות ספורים העלתה בפעם הראשונה חמישה שירים שלה ליוטיוב, ובהם "מרחבים", על בסיס מילים של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. "קיבלתי פסק מדיין שאם אכתוב 'לנשים בלבד!' האחריות היא לא שלי, אלא של מי ששומע".
הקשר נמשך גם אחרי החזרה בתשובה? "יצא לי להופיע עם הרב אורי זוהר מספר פעמים – הוא היה נותן שיעור לנשים, ולאחריו אני הופעתי בשירה. באחת ההופעות אמרתי לו, 'אתה לא יודע כמה זכויות יש לך. כל הנשים שאני מופיעה בפניהן, זה הרבה בזכותך'. הוא חייך מאוזן לאוזן. הייתה לו נחת, כי יש לו חלק גדול בחזרה בתשובה שלי".