העיתון הבריטי "גרדיאן" מדווח היום (ה') כי מסמכים סודיים של הקרמלין שהגיעו לידיו מספקים ראיה נדירה לכך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר בעצמו לסוכנויות המודיעין הרוסיות לקדם את מועמדותו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ב-2016. המסמכים, שתוארו בעיתון ככאלה ש"מעריכים כי הודלפו מלשכתו של נשיא רוסיה", מתעדים לכאורה ישיבה סגורה שנערכה במועצה לביטחון לאומי של רוסיה ב-22 בינואר של אותה השנה, עשרה חודשים לפני הבחירות שבהן ניצח טראמפ את המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. לפי המסמכים, בהערכה שהוצגה בישיבה זו תואר טראמפ כאדם "לא יציב נפשית".
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
טראמפ האמין לפוטין במקום למודיעין האמריקני. פגישת הנשיאים בפינלנד ב-2018
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מתקפת סייבר
אילוסטרציה מתקפת סייבר
המודיעין האמריקני קבע: רוסיה הפעילה צבא של האקרים
(צילום: shutterstock)
"גרדיאן" מדווח כי בישיבה השתתפו, לפי המסמכים, הנשיא פוטין, ראשי המודיעין הרוסי ושרי הממשלה הבכירים. כולם הסכימו, כך נטען, שאם טראמפ ינצח בבחירות ויתמנה לנשיא – הדבר יעזור להבטיח את מטרותיה האסטרטגיות של רוסיה, שאחת מהן היא לגרום "טלטלה חברתית", כלשון המסמך, בתוך ארה"ב. מטרה אחרת, נכתב בדו"ח, היא להחליש את העמדה שבה מגיע הנשיא האמריקני לכל משא ומתן עם רוסיה.
העיתון הבריטי מדווח כי בצו המופיע בין המסמכים ונושא לכאורה את חתימתו של פוטין ניתנה לשלוש סוכנויות המודיעין של רוסיה הוראה למצוא דרכים מעשיות לתמוך בטראמפ, וכי בדו"ח שהכינו מומחים העובדים בשירות פוטין הופיעה ההמלצה שמוסקבה תשתמש "בכל כוח אפשרי" כדי להביא לניצחונו בפריימריז הרפובליקניים ואחר כך בבחירות לנשיאות.
5 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב. הכחשה מוחלטת
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תמונת הילרי קלינטון
תמונת הילרי קלינטון
הילרי קלינטון. פוטין נוטר לה טינה מ-2012
(צילום: AFP)
לפי "גרדיאן", ככל הידוע לכתבי העיתון סוכנויות מודיעין במערב מכירות את המסמכים המודלפים זה כמה חודשים ובוחנות אותם היטב. "נראה כי המסמכים הם מקרה חמור ומאוד לא שגרתי של הדלפה מתוך הקרמלין", נכתב בעיתון. ה"גרדיאן" מציין כי הציג את המסמכים למומחים עצמאיים, וכי אחרי שאלה בחנו אותם הם קבעו כי הם נראים אותנטיים. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, הגיב לפניית ה"גרדיאן" בהכחשה מוחלטת.
בתיק המסמכים, שנושא את הקוד No 32-04 \vd ומסווג כסודי, מוצגת הערכה פסיכולוגית קצרה של טראמפ, והוא מתואר בה כ"אדם אימפולסיבי, לא יציב נפשית ולא-מאוזן, שסובל מתסביך נחיתות". לדברי העיתון, במסמכים מופיע מה שנראה כאישור להערכות שהקרמלין מחזיק בחומר שעשוי להביך את טראמפ ושנאסף בביקורים קודמים שלו ברוסיה. מוזכרים בדו"ח "אירועים מסוימים" שנרשמו במהלך ביקוריו של טראמפ במוסקבה, והמשתתפים בישיבה מוזמנים לקרוא את הפרטים על כך בנספח לדו"ח.
בדו"ח, כך דווח, מפורטות דרכים שבהן יכולה רוסיה לערער את היציבות בארה"ב, בכלל זה החדרת "וירוסים תקשורתיים" לחיים הציבוריים האמריקניים, ונזכרים לכאורה תפקידים שונים במבצע שיימסרו לבכירים במערכת השלטונית, בהם כמה מהדמויות הקרובות ביותר לפוטין.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ ופוטין נפגשים ביפן לפני שנתיים. רמזים למידע מביך
(צילום: AP)
סוכנויות המודיעין בארה"ב, נזכיר, קבעו כבר ב-2017 כי רוסיה ניהלה מבצע מתוחכם שבמסגרתו התערבה בחשאי בבחירות בארה"ב בניסיון להביא לניצחונו של טראמפ. לפי המודיעין האמריקני, הרוסים עשו זאת בין השאר באמצעות צבא האקרים שהפיץ מידע כוזב ומטעה ברשתות החברתיות, ופרץ למחשבי המפלגה הדמוקרטית כדי לחשוף מסמכים שיביכו את קלינטון ואנשיה. נשיא רוסיה פוטין רחש עוינות מיוחדת כלפי קלינטון מאז התייצבותה לצד המפגינים נגד משטרו ב-2012.
לאורך תקופת נשיאותו של טראמפ הועלו בארה"ב שוב ושוב טענות וחשדות שהוא או מישהו מאנשיו שיתף פעולה עם הרוסים במבצע שלהם, אבל בדו"ח שגיבש התובע המיוחד שמונה לחקור את הפרשה, רוברט מולר, נקבע כי לא נמצאו ראיות לקשר כזה בין הצדדים. עם זאת, גם מולר קבע כי אין ספק שרוסיה התערבה בבחירות כדי להטות אותן לטובת טראמפ. טראמפ עצמו עורר סערה בארה"ב ב-2018 כשהצהיר שבמקום לסוכנויות המודיעין האמריקניות הוא מאמין לפוטין, אחרי שהנשיא הרוסי טען בפניו כי לא התערב בבחירות.