נקבת שליו נודד, שהתנגשה בחלון דירה בשכונת בית וגן בירושלים, קיבלה טיפול ולאחר כמה שעות שוחררה בחזרה לטבע. מדובר במין הנמצא בסכנת הכחדה.


ביום רביעי בלילה הגיעה לתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, אישה ובידה ארגז ובו נקבה צעירה של שליו נודד, שהתנגשה בחלון ביתה. יותם בשן, רכז הדרכה בתחנה לחקר ציפורי ירושלים, סיפר: "השליו הנודד הוא מין שנמצא בסכנה ממשית, בגלל צמצום בתי גידול וציד מסיבי. בשנים האחרונות, עם השתכללות האמצעים של הציידים, השליו ניצוד בכמויות גדולות מאוד ולא מצליח להתאושש מהציד, והאוכלוסייה קטנה".
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי בתקופה זו, מינים נודדים רבים נתקלים בחלונות וזגוגיות שקופות. "לאחר שהם מתנגשים, אם הם לא נפצעו, הם שוכבים על הקרקע ולעיתים קרובות נמצאים בסכנה בגלל טורפים כמו חתולים וכדומה", הוסיף בשן. "חלונות הם סכנה ממשית לבעלי הכנף, בתקופה האחרונה ובכלל בשנים האחרונות ישנן הרבה מאוד תצפיות על ציפורים שנתקעים בחלונות גדולים. אחד הפתרונות היעילים ביותר הוא הדבקת מדבקות על החלונות, כמו אצלנו בתחנה לחקר ציפורים שעל כל חלון יש מדבקה".
2 צפייה בגלריה
הטיפול בשליו הנודד
הטיפול בשליו הנודד
הטיפול בשליו הנודד
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)
אלו לא הסכנות היחידות שאורבות לעופות הנודדים בכלל ולשלוים בפרט. לפני כשנה, החליטה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לפעול והאריכה בשלוש שנים את הוראת השעה, שאוסרת את הציד של השליו הנודד והתור המצוי, המוגדרים בסכנת הכחדה.
לדברי ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי, זו החלטה חשובה לטבע בישראל, כיוון שלפי מחקר שנערך עבור רשות הטבע והגנים, גודל האוכלוסייה הדוגרת בישראל זעום. "המלצת המחקר אומצה בהוראת שעה על ידי השרה לשעבר גילה גמליאל לאיסור ציד שליו נודד בישראל, ובמיוחד איסור של השימוש במלכודות שמע - שיטת ציד אכזרית המקרבת את השליו התמים אל סופו המר, רובה הציד", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
אחרי השיקום, השליו שוחרר
אחרי השיקום, השליו שוחרר
אחרי השיקום, השליו שוחרר
(צילום: יותם בשן, החברה להגנת הטבע)