1 צפייה בגלריה
שחזור: כך ניטרלו כוחות מג"ב את המחבל בפיגוע בירושלים
שחזור: כך ניטרלו כוחות מג"ב את המחבל בפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
אירועי טרור בודדים עלולים להפוך לגל ותלויים במידה רבה באדם שבקצה: חייל בעמדה, מאבטח בשער, שוטר במחסום, או עובר אורח עירני – בכוחם לסיים אירועי דקירה או ירי במינימום נפגעים, דבר שמשפיע ישירות על הפיגוע הבא. העבר מלמד: סיום מהיר, חד וחסר פשרות יביא לדיכוי הגל. נפגעים ייצרו אירועי חיקוי ו"הדבקה". מפקדים ולוחמים בצה"ל מכירים את המשוואה הזו מיהודה ושומרון, והיא נכונה גם בתוך הקו הירוק.
המציאות הביטחונית מתחממת והולכת. ברקע המצוד אחר האסירים הנמלטים והשיח על התקדמות מדינית מול חמאס בעזה ומול הרשות ברמאללה, וכמובן התמונות משארם א-שייח, צצים ארגוני הטרור ומנסים להבעיר את השטח. רצף של שלושה פיגועים בשלושה ימים ביהודה ושומרון ובירושלים מזכיר ימים מאוקטובר 2015, תקופת “המפגע הבודד". אז היו המפגעים פלסטינים שלא חשבו שיהפכו למחבלים גם זמן קצר לפני שהרימו את הסכין, לחצו על דוושת הגז או ירו בנשק. הם נשאבו להסתה מכוונת ויצאו לפגע במקום קרוב לביתם.
מערכת הביטחון שברה אז את הראש איך למגר את גל הטרור. אט אט הצליחו בצה"ל לפצח את הנוסחה. בין היתר הובן כי מקדם ההדבקה תלוי ב"הצלחתו" של הפיגוע, כלומר אם ישנם נפגעים וכמה. כשלוחמי צה"ל באיו"ש בלמו את האיום באופן מהיר וחד, והפיגועים הסתיימו ללא נפגעים ועם מחבלים מנוטרלים – הרצף נקטע.
על מנת שלא נגיע לגל טרור שיגרור אותנו למציאות ביטחונית קשה, יש לאמץ את טקטיקת המאבק מאיו"ש ולהחיל אותה בתוך ישראל. לא לסכן חיי לוחמים, לסיים כל מפגש עם מחבל בנוקאאוט
לעומת זאת, כשמחבלים ביצעו פיגועים שבהם היו הרוגים הם זכו לתהילת עולם ברשות, לסוכות אבלים גדולות, לסיקור מסיבי ולתהודה רבה ברחבי הגדה. מחבלים שהצליחו לפגע ולהימלט מהזירה הפכו בכלל לגיבורים בעמם. תמונותיהם נמרחו על כרזות במרכזי הכפרים והערים, בני משפחותיהם זכו להיפגש עם מנהיגי העם. ההילה גרמה לאחרים לרצות להידמות להם.
באוגדת איו"ש הפנימו: גורל ההסלמה מתנקז לשנייה אחת שבה נדרשות ערנות ומהירות תגובה מהחייל בקצה. לשם כך עברו הלוחמים הכשרות מיוחדות. הסביבה שבה הוצבו הפכה ל"חכמה" והותקנו בה אמצעים שמספקים ללוחמים ולאנשי הביטחון הגנה מרבית ומרחב תמרון ופעולה מול המחבל. עם השנים התוצאות לא איחרו לבוא. אט אט רואים ירידה באפקטיביות של הפיגועים. זה הוכח בימי מבצע “שומר החומות", אז ארגוני הטרור ניסו לבצע כמה פיגועים, שנבלמו בזכות ערנות וחדות הלוחמים.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
דבר דומה מתרחש גם בהפרות הסדר. צה"ל פרוס ביהודה ושומרון בכוחות מתוגברים ויודע לדכא את ההפרות בזמן, למנוע "זליגה" לפאתי היישובים היהודיים. זה גורם לפלסטיני שחושב פתאום לצאת מביתו ולפגע להבין שאין טעם לעשות זאת.
על מנת שלא נגיע לגל טרור שעלול לגרור אותנו למציאות ביטחונית קשה, יש לאמץ את טקטיקת המאבק בטרור מאיו"ש ולהחיל אותה בתוך ישראל. לא לסכן חיי לוחמים, לסיים כל מפגש עם מחבל בנוקאאוט. בדיוק כמו שעשו עכשיו לוחמי חטיבת כפיר בגוש-עציון ולוחמות מג"ב בירושלים.
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com