שלב ההוכחות במשפט השוחד נגד ח"כ דוד ביטן מהליכוד במסגרת פרשה 1803 נפתח הבוקר (שלישי) בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד - ובמרכז הדיון היום עמדה עדותו של עד המדינה א' שטען: "הכול עבר דרכו". בתחילת הדין הציגה נציגת הפרקליטות, עו"ד אתי בן דור, מפרקליטות מיסוי וכלכלה, את עיקרי טענות התביעה נגד ביטן ושאר הנאשמים בפרשה בגינה הוגשה כתב אישום נגד חבר הכנסת ועוד 15 נאשמים נוספים באוגוסט 2021.
כתב האישום כולל תשעה אישומים, ועד היום הורשעו ארבעה נאשמים בפרשה. לביטן מיוחסות עבירות של שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. "במרכז כתב האישום עומד ח"כ דוד ביטן, הציר המחבר בין האישומים השונים. כתב האישום מגולל מקרים שונים של לקיחת שוחד על ידו בהיותו סגן ראש עיריית ראשון לציון ואחר כך חבר כנסת ויו"ר הקואליציה מטעם הליכוד", אמרה עו"ד בן דור בפני השופטת דנה מרשק מרום.
5 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
"זו רק ההתחלה". דוד ביטן בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
ארנון גלעדי בגזר הדין
ארנון גלעדי בגזר הדין
ארנון גלעדי בגזר הדין. נידון למאסר בפועל
(צילום: מוטי קמחי)
עוד הוספיה עו"ד בן דור כי "האישומים חמורים ביותר כאשר במשך תקופה ארוכה ניצל ביטן את מעמדו בצורה בוטה תוך רמיסת האינטרסים השונים עליהם היה מופקד". היא ציינה כי הפרקליטות תציג במהלך המשפט שלל ראיות, ביניהן, יעידו שני עדי מדינה - שאחד מהם הוא איש סודו של ביטן. במקביל תציג המדינה שלל ראיות המחזקות את עדויות שני עדי המדינה בפרשה הכוללות, תמלולי שיחות ומסמכים רבים.
"יש הקלטות של בקשות השוחד. לא מדובר במקרה שוחד אחד, אלא בשורה של מקרים", אמרה עו"ד בן דור. עד המדינה הראשי, א', הוא איש אמונו של ביטן. שמו אסור בפרסום. הבוקר הודיעה הפרקליטות כי גם ארנון גלעדי, איש תנועת הליכוד ומי שהיה המשנה לראש עיריית תל-אביב וחברו של ביטן, שהורשע בהפרת אמונים ונידון בשבוע שעבר לשמונה חודשי מאסר בפועל במסגרת הסדר טיעון, יעיד נגד ביטן.
פרקליטיו של ביטן הכחישו את כל האשמות נגדו וטענו כי הוא "איש ציבור נאמן". עוד טענו כי כל פעולותיו היו ענייניות והתקבלו על פי שיקול דעת מקצועי: "הכול היה שקוף וגלוי". ביטן אמר הבוקר לכלי התקשורת עם הגעתו לדיון: "זו רק ההתחלה". הוא טוען שעד המדינה עשה פעולות ללא תיאום איתו וללא ידיעתו וכי אין ראיות שהעביר אליו כספים.
5 צפייה בגלריה
הכחישו את המיוחס לביטן. "איש ציבור נאמן"
הכחישו את המיוחס לביטן. "איש ציבור נאמן"
הכחישו את המיוחס לביטן. "איש ציבור נאמן"
(צילום: מוטי קמחי, שחר פליישמן)
דוברת הפרקליטות סיכמה את דבריה של התובעת מפרקליטות מיסוי וכלכלה: "אירועי השוחד השונים המתוארים בכתב האישום, הם חמורים ביותר. הם נפרסים על פני תקופה ארוכה, היקפם גבוה והם נעשים תוך ניצול תפקידו ומעמדו של עובד ציבור בצורה בוטה וללא רסן. ביטן פעל לקידום אינטרסים כלכליים של נותני השוחד, תוך הימצאות בניגוד עניינים חריף, ותוך רמיסה של האינטרסים עליהם הופקדו ורמיסת אמון הציבור במערכות השלטון השונות".

עד המדינה נגד ביטן

עד המדינה א' אמר בפתח עדותו הבוקר כי היה יזם ובעל דירה בקבוצת רכישה בבניין בשכונת מונטפיורי בתל אביב. לבניין היו זכיות לעשר דירות. "רצינו לפצל ל-14 דירות, העירייה התנגדה", העיד. לדבריו, "סיפרתי לאבנר ברק, שהיה מקושר בליכוד, על הקשיים שעיריית תל אביב עושה לנו ולמעשה מונעת את האישור. הוא אמר שהוא מקושר לביטן ולמירב שמולי (נאשמת נוספת בפרשה, י"י). אבנר ברק ושמולי היו מיודדים, כולם אנשי ליכוד. הייתי בהרבה אירועים של הליכוד הרמות כוסית ועוד אירועים, אבל לא הכרתי אותם באופן אישי".
הוא טען כי "אבנר ברק אמר שלביטן יש מהלכים וכוח אחר כך התברר שהקשרים בעיריית תל אביב זה ארנון גלעדי (נאשם מספר 2 בפרשה). אבנר ברק אמר לי שביטן ושמולי הם חזקים בליכוד ויש להם יכולת להזיז דברים. דיברתי עם שמולי, ושאלתי 'כמה זה יעלה'. סוכם עם שמולי ש'הליווי' יעלה מאה אלף שקלים במזומן".
5 צפייה בגלריה
"שאלתי אותה 'כמה זה יעלה', היא דיברה על החיבור שלה לליכוד ולביטן. יש להם 'מהלכים' בעיריית תל אביב". עד המדינה על מירב שמולי
"שאלתי אותה 'כמה זה יעלה', היא דיברה על החיבור שלה לליכוד ולביטן. יש להם 'מהלכים' בעיריית תל אביב". עד המדינה על מירב שמולי
"שאלתי אותה 'כמה זה יעלה', היא דיברה על החיבור שלה לליכוד ולביטן. יש להם 'מהלכים' בעיריית תל אביב". עד המדינה על מירב שמולי
התובעת שאלה את עד המדינה: "איך היא הסבירה לך את היכולות שלה לסייע?", והוא השיב: "היא דיברה על החיבור שלה לליכוד והקשר שלה לדוד ביטן ושיש להם 'מהלכים' בעיריית תל אביב. היא הזכירה את ארנון גלעדי כאחד מהקשרים שלהם. למרבה ההפתעה הבקשה בעירייה נדחתה, הייתי די בשוק מכך. שמולי הנחתה אותי מה לעשות כדי לפעול נגד ההחלטה ולשנות את רוע הגזירה. היא אמרה לי שארנון פועל וגם ביטן ייעץ לנו איך לפעול נגד ההחלטה. הוגש ערר".
הוא ציין כי בתחילה לא היה לו קשר בכלל עם גלעדי, והוסיף: "הכול היה דרך ביטן ושמולי. ידעתי שביטן מעביר לגלעדי את הבקשות שלי, הייתי נוכח בשיחת טלפון ביניהם. מבחינתי ביטן היה בעל רקע וידע בנדל"ן. הוא בן אדם בכיר ששולט בחומר, לכן רציתי להיפגש איתו ונקבעה לנו פגישה בתיווך של שמולי".
א', כך לדבריו, החליט לתעד את הפגישה ודרישת התשלום "כדי להראות לאנשי קבוצת הרכישה". הוא שחזר: "הלכתי לפגישה עם מכשיר הקלטה קטן. המשטרה מצאה את ההקלטות האלו המחשבים שלי".
5 צפייה בגלריה
מימין חיים רביבו
מימין חיים רביבו
חתם על הסדר טיעון ונידון לעבודות שירות. רביבו
(צילום: אבי רוקח)
לפי האישום נגד ח"כ ביטן, הוא לקח במצטבר שוחד של 715 אלף שקל – וכן ביצע עבירות נוספות במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובכנסת. עבירות המס של ביטן מסתכמות באי-דיווח על סכום של 587 אלף שקל בקירוב. האישום מתאר אירועים שהתרחשו בין השנים 2017-2011, אז לפי האישום לקח ביטן טובות הנאה ממספר יזמים ובעלי אינטרסים, בסכום כולל של מאות אלפי שקלים.
בתמורה לטובות ההנאה, פעל ביטן לקידום אינטרסים של אותם גורמים, במסגרת תפקידיו הציבוריים, תוך ניצול מעמדו, קשריו והשפעתו בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה. חלקן הארי של טובות ההנאה הכספיות שלקח ביטן התקבלו על ידו באמצעות אדם בשם מ.י. ובין השניים התקיימה שותפות פלילית ממושכת. ביטן קיבל בתמורה שירותים שונים, בהם שירותי הלבנת הון והחזקת כספים, העמדת קו אשראי ושירותים אישיים מגוונים.
במסגרת הפרשה הורשע גם כדורגלן העבר חיים רביבו, שחתם על הסדר טיעון והודה בסיוע להפרת אמונים. הוא ריצה ארבעה חודשי עבודות שירות. ביטן מיוצג על ידי עורכי הדין דרור מתתיהו, שרון כהנא, גדי זילברשלג ודוד פורר.