כבר למעלה מיובל שנים שריינג' רובר נחשב לרכב השטח הטוב בעולם. גם בגלל שהיה ראשון מסוגו לשלב יוקרה ושטח, גם בגלל שהציג יותר חידושים טכנולוגיים מכל מתחרה. החל בהנעה כפולה קבועה, דרך מיתלי אוויר מתקדמים ואפילו הראשון בשטח לשלב ABS, בקרת משיכה ושימוש באלומיניום.
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
אז נכון, הוא כבר לא רק רכב כביש-שטח מעולה, אלא הפך עם השנים - והצורך במזומנים - למשפחת דגמים שמונה עוד שלושה - ספורט, וולאר ואיווק. אף, אחד מהם לא מתיימר אפילו להיות רכב שטח מעולה, אבל כולם עושים שימוש בתדמית הפנטסטית של האב המייסד, המוצג כעת בדור חמישי.
ובניגוד לעבר, הפעם רשימת מתחריו ארוכה יותר. למשל בנטלי בנטיאגה, או רולס רוייס קולינאן המכוונים בעיקר לפאר במרכב "כמו-שטח", וכמובן המתחרה הגדול, מרצדס G קלאס. המשותף לכולם הוא הניסיון לקחת ממנו את התואר. עד כמה זה מצליח להם?
סיכום: באופן היסטורי' ריינג' רובר חדש מושק אחת לעשור או יותר. ויש לכך סיבה טובה. שכן בכל פעם שהוא מוצג הוא קובע רף חדש וגבוה עוד יותר של איכות, טכנולוגיה ויכולת. יהיו מי שיציינו, ובמדיה רבה של צדק, שהדור החמישי בשושלת לא מחדש על הנייר כמעט דבר. שכן המתכון המוכר נותר כשהיה, עם תא נוסעים מתקדם, איכותי, מפואר ומפנק, איכויות נסיעה מהגבוהות שיש לתעשיית הרכב להציע בכל תוואי אפשרי. עם תמהיל טכנולוגי שכולל מעט מאוד שינויים, אבל תוצרת שמאפשרות יכולת כיסוי מרחקים נדירה באפס מאמץ.

והלכה למעשה, אין כיום אף לא מתחרה אחד שמציע מגוון יכולות דומה, אפילו לא קרוב לכך. כן, מרצדס G קלאס יהיה עדיף בשטח אבל אין מה להשוות את היכולת בכביש ולאורך זמן הוא מעייף יותר. כן, בנטלי בנטיאגה מציג יכולת דינמית גבוהה יותר, אבל אין מה להשוות את רמת הנוחות ובשטח הוא לא באמת רלוונטי.
אפשר ואף רצוי להעביר ביקורת על ההחלטה שלא להציג בינתיים גרסה חשמלית (אפילו חלקית), אבל בכך - ואולי גם במראה חסר ההשראה - מסתיימים טיעוני הנגד. ריינג' רובר החדש שומר ובקלות על מעמדו כרכב הכביש-שטח הטוב ביותר שכסף יכול לקנות. ועבור קהל לא קטן, הרכב הטוב ביותר על הכביש כיום, נקודה.
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראה: בשונה מהדיסקברי והדיפנדר, מעצבי לנד רובר בחרו בגישה שמרנית ובטוחה יותר. אולי כלקח מהביקורת שהופנתה כלפי צמד רכבי השטח שהפנו עורף לעיצוב האייקוני. וגם כי לריינג' רובר מאגר לקוחות גדול נאמן ושמרן, שהיצרנית הבריטית לא יכולה לאבד.
החרטום כמעט זהה לריינג' המוחלף, ועיקר השינויים כוללים מראה-צד חלק יותר הודות לידיות פתיחת דלתות נשלפות, ובאחוריים עם יחידות תאורה אנכיות עם פס שחור מחבר, וצמד אנטנות זנב-כריש מוזרות למראה על הגג. הוא בהחלט מעורר עניין מסביב, אבל רק מבעלי ריינג'ים קודמים שמספרם ממילא זעום. לטעמנו לפחות, מדובר ביתרון.
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג עברה עדכון משמעותי, והיא משלבת היטב בין מודרני לקלאסי, ללא פשרות מבחינת איכות. מול הנהג מוצבים לוח המחוונים דיגיטלי ("13.7) ומסך מגע גדול ("13.1) סופר איכותי ואינטואיטיבי לתפעול, שמתחתיו יש סוללת מתגים גדולים לבקרת האקלים שמונעים שיטוט מסורבל בתפריטים. לבורר הילוכים עיצוב של ג'ויסטיק במקום החוגה המסורבלת, אבל במפתיע אין מתג לבלם יד המופעל אוטומטית עם לחיצה על P.
בשונה מהמקובל בתעשיית הרכב, הסובלת מירידה עקבית באיכות תאי הנוסעים, הריינג' שומר על סטנדרט גבוה, עם תחושת עושר וטוב טעם נדירים, שילוב של דיפוני עור מעולה, מתכת ועץ מרשימים למראה ולמגע. המושבים הקדמיים הם מהנוחים בהם ישבנו אי פעם, עם שפע אפשרויות כיוון כולל תמיכה צידית, תוכניות עיסוי, חימום ואוורור. תנוחת הנהיגה גבוהה עם שדה ראיה מצוין, יש שפע תאי אחסון ואפילו מקרר ייעודי מתחת למשענת היד.
תוספת של 5 ס"מ לאורך ו-7.5 ס"מ לבסיס הגלגלים (505 ו-299.5 ס"מ בהתאמה) שיפרו את מרחב המחיה הנדיב ממילא ליושבים מאחור (בעיקר לרגליים), ותנאי השירות שם כוללים כעת גם חימום, אוורור וכיוון חשמלי למסעד, וילונות הצללה לחלונות, בקרת אקלים מפוצלת (ארבעה אזורים) ושקע חשמל אמיתי לטובת חיבור ללפטופ למשל.
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
אם אתם מובילים לעיתים קרבות אחמ"ים במושב האחורי, ניתן לשדרג לגרסת "אוטוביוגרפי" (100+ אלף שקל) המוסיפה צמד מסכים ("11.4) בגב המושבים הקדמיים, מסך מגע ("8) במשענת היד לשליטה במערכת בידור-נוחות, עיסוי למושבים האחוריים והדום לרגלי היושב מימין. תא המטען גדל במעט (725 ליטר, 18+ ליטר) וכבעבר כולל גלגל חלופי בגודל מלא.
רשימת האבזור אינסופית וכוללת בין היתר מצלמות היקפיות עם שלל זוויות המקלות על תמרון באזורים צפופים ובנסיעה בשטח טכני (כולל מתחת לגחון), מערכת שמע משובחת (מרידיאן 3D), סגירת דלתות רכה ותאורת דיגטל-לד עם אלומת אור משתנה בהתאם לתנאי ומשתמשי הדרך עם טווח של עד 500 מטר לפנים. אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות של היצרנית, לרבות בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך הוא נוסע: מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי ניכר, עם ההיצע הכולל מנועי שישה צילינדרים מוגדשים עם בנזין (400 כ"ס) או סולר (350 כ"ס), נתמכי מערכת היבירידית קלה (48V). וגם V8 בנזין (530 כ"ס), תרומת ב.מ.וו לגרסה הבכירה. רק בעתיד תוצע גרסה היברידית-נטענת עם 100 ק"מ נקיים מזיהום, בהמשך (כמובן) גם חשמלית מלאה. נותרה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית, אבל ההנעה הכפולה מבוססת כעת על מצמד רב-דיסקי שמאפשר ניתוק ההנעה לפנים בשיוט לטובת חסכון בדלק.
רכב המבחן צויד במנוע דיזל, עם ביצועים מרשימים וטובים במעט מבעבר (6.1 שניות ל-100 קמ"ש, שניה פחות מהדגם המוחלף). ולטעמנו הוא הולם טוב יותר מהבנזין את אופיו של הריינג', הודות לזמינות כוח מצוינת וללא שום טרטור ורעידות אופייניות למנועי סולר. גם צריכת הדלק טובה יחסית לרכב כה גדול וכבד - 9.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
כבסיס לריינג' החדש משמשת פלטפורמת MLA שמגדילה לדברי לנד רובר את מידת הקשיחות ב-50%. מערך המיתלים כולל קפיצי אוויר חדשים בכל פינה, ומוטות מייצבים אקטיביים (בהפעלה חשמלית) עם התאמת מידת הקשיחות באמצעות נתוני מצלמה וחיישני סריקת דרך ומערכת הניווט.
ובהתאם, נוחות הנסיעה היא משהו שכנראה מעולם לא חוויתם. מהטובות ביותר בהן נתקלנו, אם לא הטובה ביותר. וזה כולל ספינות דגל יוקרתיות פחות גבוהות ומגושמות, בכל רמת מחיר. כן, כולל מרצדס S קלאס המדהימה בפני עצמה. תחלואי הסלילה המקומית נעלמים מתחת לצמיגים הגדולים כאילו מדובר בכביש עירוני שנסלל זה עתה בסביבות מינכן, על הכביש המהיר זה מרגיש טוב יותר מדהירה על אוטובאן גרמני.
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
הקלישאה "שטיח מעופף" מעולם לא זכתה לביטוי מוחשי יותר בתעשיית הרכב. ובמקביל, גם בידוד הרעשים מעולה הודות לשמשות כפולות ומערכת ליצירת הד חוזר מהרמקולים. הבעיה היחידה: אם לא תביטו במד המהירות לא תדעו כמה מהר אתם נוסעים. באחריות.
זה לא הכל. לנד רובר מציידת את הריינג' בהיגוי לגלגלים האחוריים (עד 7 מעלות), ומאפשרת לו כך לתמרן בקלות יתרה גם באזורים צפופים, עם קוטר סיבוב קטן ב-1.4 מטר (10.9 מטר). נכון, מערכת המיתלים המתקדמת וההיגוי האחורי לא מנטרלים לחלוטין את חוקי הפיזיקה בכביש מפותל, שם המרכב עצום המידות והגובה מייצרים זוויות גלגול ברורות, גם אם בחרתם במצב "ספורט". אבל התרגלו לכך ותראו ישועות.
ואי אפשר בלי שטח כמובן, למרות שרק מעטים - אם בכלל - מבעלי ריינג' יעזו. אלה שכן ישמחו לדעת כי אין שום בעיה וההנאה מובטחת. לנד רובר ממשיכה לצייד אותו בהילוך כוח, בנעילות דיפרנציאל (מרכזי ואחורי) אוטומטיות וכמובן בורר מצבי נהיגה "טריין-ריספונס" הוותיק שמתאים את המערכות השונות (מנוע, תיבת הילוכים, מיתלים, בקרת משיכה ויציבות) לתוואי הנבחר (עפר-שלג, בוץ-חריצים, חול, סלעים וגם מצב ייעודי לחציית מעברי מים המאפשר למדוד את עומק הצליחה).
6 צפייה בגלריה
לנד רובר ריינג' רובר
לנד רובר ריינג' רובר
(צילום: ניר בן זקן)
מיתלי האוויר מאפשרים שני מצבי הגבהה לנהיגת שטח עם מרווח גחון (29.5 ס"מ) וזוויות גישה-נטישה (29-34.7 מעלות) דומים לדגם היוצא, ומהלך ארוך יותר של המיתלים (הודות למוטות מייצבים אקטיביים) שמאפשר להתמודד בקלות עם כמעט כל אתגר עבירות. בניכוי הצמיגים נמוכי החתך והעדינים יחסית, הוא לא ישפיל פנסים מול אף רכב שטח ייעודי. גם את אלה שלא שמגיעים ממשפחת המלוכה הבריטית.
  • מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-דיזל
  • הספק: 350 כ"ס ב-4,000 סל"ד
  • מומנט: 71.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית
  • הנעה: כפולה קבועה, הילוך כוח
  • אורך: 505.2 ס"מ
  • רוחב: 204.7 ס"מ
  • גובה: 186.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 299.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,505 ק"ג
  • נפח תא מטען: 725 ליטר
  • מרווח גחון: 29.5 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 29/34.7 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.1 שניות, 234 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.5 ק"מ לליטר, 207 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 1.3 מיליון שקל