אחת ההטבות להן זכאים חברי הכנסת והשרים היא נסיעה חינם בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ. נסיעה באוטובוס או ברכבת יכולה לספק לנבחרי הציבור שלנו מושג כלשהו על ההתמודדות היומיומית של רבים מהישראלים.
פנינו אל חברי הכנסת ושרי הממשלה ושאלנו אותם אם הם משתמשים בתחבורה הציבורית, ואם כן באיזו תדירות, ואם יש בכוונתם לקדם תהליכים או רפורמות לקידומה. רבים מהנבחרים, או בני משפחותיהם, משתמשים בתחבורה הציבורית, אבל יש כאלה שלא ענו לשאלות, כולל חברי כנסת שהיו אחראים על התחבורה הציבורית בתור שרי התחבורה.

חברי הממשלה

מלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט לא נמסרה תגובה, אבל צריך לציין כי משיקולי אבטחה נאסר על ראש הממשלה לנסוע בתחבורה ציבורית.
מטעמו של שר החוץ וראש הממשלה החלופי, יאיר לפיד, לא נמסרה התייחסות לסוגיה.
24 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
בנט ולפיד. לא ענו על עמדותיהם בנושא התחבורה הציבורית בישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיבה באריכות לשאלון וציינה כי היא משתמשת בתחבורה הציבורית כמה פעמים בשבוע. "הנוכחות והמפגש עם הציבור בתחבורה הציבורית מאפשר לי כשרת התחבורה להבין טוב יותר את הבעיות והפערים שיש לתקן, וגם לחוות את היתרונות בנסיעה שלא מצריכה שהות של שעות ברכב הפרטי".
בשונה ממיכאלי, שרי התחבורה הקודמים, שמכהנים כיום בכנסת, לא הגיבו על השאלון – בהם מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' וישראל כץ.
24 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרי התחבורה
טקס חילופי שרי התחבורה
רגב וסמוטריץ'. לא ענו על היחס שלהם לתחבורה ציבורית
(צילום: שלו שלום)
שר האוצר אביגדור ליברמן לא ענה אם הוא משתמש בתחבורה ציבורית, אך מלשכתו נמסר כי "שר האוצר מכיר הנושא מקרוב עוד מהיותו שר תשתיות ושר תחבורה. התקציב שיעבור בנובמבר בהקשר של משרד התחבורה מוכוון תחבורה ציבורית בצורה חסרת תקדים. תוכנית החומש לתחבורה הציבורית טומנת בחובה תוספות משמעותית להגדלת היצע האוטובוסים".
שר הבריאות ניצן הורוביץ סיפר כי הוא "משתמש לא מעט בתחבורה ציבורית, בעיקר באוטובוסים הלוך וחזור מהמשרד הביתה".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ציינה כי היא משתמשת באופן קבוע בתחבורה ציבורית ובאופניים. "הפעם האחרונה שבה השתמשתי בתחבורה ציבורית הייתה בסוכות, באוטובוס עירוני, ובשבת האחרונה התניידתי על אופניים".
זנדברג ציינה כי תקדם מהלכים הקשורים בממשק שבין תחבורה לסביבה, וכי המשרד קידם עם משרד התחבורה יעד להפחתת פליטות גזי חממה והקצאה של 80 מיליון שקלים לסיוע בחשמול התחבורה הציבורית.
שרת הקליטה והעלייה פנינה תמנו-שטה אמרה כי היא לא משתמשת כיום בתחבורה ציבורית. הפעם האחרונה הייתה לפני שלוש שנים, אז נסעה עם ילדיה. "השרה פועלת כך שכל רפורמה בתחבורה תיבחן תוך הנגשת שירותי התחבורה הציבורית לציבור העולים החדשים, ובחינת כל רפורמה שהיא מותאמת לעולים, קשישים ואנשים עם מוגבלויות", נמסר מטעמה.
24 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
ברביבאי. "לפני שבועיים נסעתי ברכבת למשפחתי בעפולה, החוויה הייתה טובה"
(צילום: יואב דודקביץ')
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי סיפרה שהיא משתמשת באוטובוסים וברכבות. הפעם האחרונה הייתה "לפני שבועיים, כשנסעתי למשפחתי בעפולה. כמובן שנסעתי ברכבת והחוויה הייתה טובה".
ברביבאי הוסיפה כי בכוונתה לתמוך בהצעות חוק "שינגישו את התחבורה הציבורית ככלי לצמצום פערים ולהרחבת אפשרויות התעסוקה בכל הארץ".
שר החקלאות עודד פורר והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ענו כי הם לא משתמשים בתחבורה ציבורית.
סגן שר הביטחון אלון שוסטר לא ציין אם הוא נוסע באופן תדיר בתחבורה הציבורית, אך סיפר: "בשבוע שעבר חזרתי מתל אביב לשדרות ברכבת, ניסיון טוב מאוד – מדויק ונוח. אחד הנוסעים השמיע כמה דקות מוזיקה וחדל".
לדבריו, הוא עוסק "באבטחת תנועת הרכבות בנגב המערבי, שנפגעת בשנים אלו לאור תהליך חשמול הרכבת".
24 צפייה בגלריה
רכבת חולפת על פני כוחות צה"ל ב עוטף עזה
רכבת חולפת על פני כוחות צה"ל ב עוטף עזה
הרכבת חולפת ליד כוחות צה"ל בעוטף עזה
(צילום: EPA)
סגן שרת הכלכלה והתעשייה יאיר גולן ענה כי אינו נוסע בתחבורה הציבורית, אך לפני שנכנס לכנסת נסע באוטובוסים וברכבת הקלה. "נדרשת מערכת הסעת המונים יעילה, ומכיוון שפיתוח רכבות לוקח זמן אין מנוס מהכנסה לשירות של הרבה יותר אוטובוסים לסוגיהם השונים ומסלולי תחב"צ ייעודיים. יש לשקול צעדים דרסטיים יותר כדי לאלץ אזרחים לממש נסיעה משותפת".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה כי "כתושבת ירושלים, אני משתמשת ברכבת הקלה מעת לעת, בעיקר כשאני צריכה להגיע לשוק מחנה יהודה או למרכז העיר. יש לי תחנה ממש ליד הבית וזה מאוד נוח. עם זאת, בתקופת הקורונה הפחתתי את השימוש ברכבת כדי לא להתקהל במקום סגור". השרה ציינה שנסעה לאחרונה לפני חודש, וכי משרדה מקדם יחד עם משרד התחבורה תכנית לשיפור התחבורה הציבורית בחברה הערבית.
השרים שלא ענו לפניית ynet: יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער, יפעת שאשא-ביטון, זאב אלקין, יועז הנדל, חילי טרופר, מאיר כהן, עמר בר לב, קארין אלהרר, אורית פרקש-הכהן, יואל רזבוזוב, מתן כהנא, אלעזר שטרן, נחמן שי, חמד עמר ואלי אבידר.
סגני השרים שלא השיבו לפניית ynet: אביר קארה, יואב סגלוביץ' ועידן רול.

הליכוד

מבין חברי הכנסת בסיעת הליכוד רק מעטים ענו על השאלון. אף אחד מבין חברי הליכוד שהובילו את העיסוק בתחום התחבורה בשנים האחרונות לא השיב לשאלות שהעברנו.
24 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
ישראל כץ ומירי רגב. שני שרי התחבורה הקודמים מטעם הליכוד לא ענו לשאלות בנושא התחבורה הציבורית
(צילום: אבי מועלם ואוהד צויגנברג)
ח"כ יובל שטייניץ ענה כי הוא לא משתמש בתחבורה ציבורית.
ח"כ גדי יברקן אמר כי הפעם האחרונה שבה השתמש בתחבורה ציבורית הייתה לפני כשנה בנסיעה ברכבת. בנוגע לרפורמות או מהלכים שיקדם בנושא ענה: "אני חושב על הנושא בימים הקרובים, וכשזה יקרה תשמעו על כך".
ח"כ קרן ברק סיפרה כי היא נוסעת בקביעות בתחבורה הציבורית ובאוטובוסים בתל אביב. "החוויות הן קשות. באוטובוסים ישנם עומסים גדולים והם אינם מותאמים לאנשים מבוגרים או לילדים קטנים. העומס והעצירות הפתאומיות של הנהגים הופכות את הנסיעה ללא בטיחותית כלל".
היא הוסיפה: "המצב ברכבות אף גרוע מכך. צמצמו את שעות הפעילות וימי הפעילות, הרכבות עמוסות בצורה קיצונית, אנשים יושבים בצפיפות משוועת, ממש אחד על השני". ברק הצהירה כי "תיקח תפקיד מרכזי בכל חקיקה של רפורמות בתחום זה".
24 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
קרן ברק. "החוויות מהנסיעה בתחבורה ציבורית קשות"
(צילום: מוטי קמחי )
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס לא ענתה אם היא משתמשת תדיר בתחבורה הציבורית, אך ציינה כי ילדיה משתמשים בה.
ח"כ קטי שטרית אמרה כי היא לא נוסעת תדיר בתחבורה הציבורית, אך לטענתה צברה ניסיון כשהייתה ראש מטה שר התחבורה. "בחול המועד סוכות נסעתי עם הנכדים לטיול בצפון והחלטנו לנסוע ברכבת. זה היה תענוג, מהיר, זול והחוויה שלי ושל נכדיי הייתה מצוינת. בעלי בפנסיה ואין לו רכב ולכן כשהוא צריך לעשות סידורים במהלך היום הוא נוסע באוטובוס וטוען שהקווים העירוניים נוחים לו".
שטרית ציינה כי הניחה הצעת חוק בנושא הנגשת קווי אוטובוס בינעירוניים לאנשים עם מוגבלות ולהוזלת תעריפי התחבורה הציבורית לתושבי הפריפריה.
ח"כ פטין מולא אמר כי הוא לא משתמש בתחבורה הציבורית. "בפריפריה, ובירכא בפרט, אין כמעט תחבורה ציבורית".
24 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
מאי גולן. עד גיל 30 לא הוציאה רישיון נהיגה
(צילום: אתר הכנסת)
ח"כ מאי גולן לא ציינה אם היא משתמשת היום תדיר בתחבורה הציבורית, אך סיפרה שעד גיל 30 לא הוציאה רישיון נהיגה. "לפני כחודשיים הסתובבתי בכמה מקומות ביפו, צפיתי שלא תהיה חנייה באזור ולקחתי אוטובוס. דבר אחד שממש צד את תשומת לבי היא שכל טעינת הרב-קו עבור קשישים זה הליך מסורבל, איטי ולא יעיל. יש להם קושי עצום בתפעול הכרטיס וחייבים לטפל בזה".
חברי הליכוד שלא השיבו לפניית ynet: ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין, ישראל כץ, מירי רגב, יריב לוין, יואב גלנט, ניר ברקת, גילה גמליאל, אבי דיכטר, גלית דיסטל-אטבריאן, חיים כץ, אלי כהן, צחי הנגבי, אופיר אקוניס, דודי אמסלם, אמיר אוחנה, אופיר כץ, אתי עטיה, יואב קיש, דוד ביטן, שלמה קרעי ומיקי זוהר.

יש עתיד

מבין כל שרי המפלגה, רק שרת הכלכלה אורנה ברביבאי השיבה לפניית ynet בנושא, שאר השרים לא ענו. יו"ר הכנסת מיקי לוי גם כן לא השיב לשאלות, אך צריך לציין שמדובר בתפקיד המאובטח על ידי שב"כ ושלא יכול להוביל רפורמות בכנסת בשל מעמדו ותפקידו.
24 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת מיקי לוי בפתח מליאת הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי בפתח מליאת הכנסת
מיקי לוי. לא השיב לשאלות
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ בועז טופורובסקי, מ"מ יו"ר הקואליציה, אמר כי אינו משתמש בתחבורה ציבורית באופן תדיר, אך לפני כשנה נסע עם משפחתו ברכבת. לדבריו, הוריו נוסעים בתחבורה הציבורית כשהם מגיעים למרכז הארץ והחוויות טובות. "כמ"מ יו"ר הקואליציה אפעל לקידום התחבורה הציבורית והתאמתה למאה ה-21".
ח"כ יוראי להב-הרצנו סיפר כי הוא משתמש בתחבורה הציבורית באופן תדיר ו"מקפיד לנסוע כמה שיותר". לדבריו, "כנבחרי ציבור מוטלת עלינו האחריות לשמש דוגמה אישית לאזרחי ישראל ולנסוע בתחבורה ציבורית". להב-הרצנו ציין כי הוא פועל מול משרד התחבורה להנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם צרכים מיוחדים.
24 צפייה בגלריה
חבר כנסת ח"כ יוראי להב הרצנו יש עתיד תחבורה ציבורית אוטובוס
חבר כנסת ח"כ יוראי להב הרצנו יש עתיד תחבורה ציבורית אוטובוס
יוראי להב-הרצנו באוטובוס
ח"כ יסמין סאקס-פרידמן סיפרה כי היא משתמשת בתחבורה הציבורית ובעיקר ברכבת מתל אביב לבאר שבע. "החוויה היא בעיקר חיובית, על אף שיצא לי להיתקל באיחורים". לדבריה, מתלונות שהיא מקבלת תדירות קווי האוטובוס לא מותאמת לצרכים, אוטובוסים רבים לא מגיעים לתחנות וישנה מצוקה בקרב הנהגים שנתקלים במקרי אלימות. "אהיה שותפה לכל מהלך שיקדם תחבורה ציבורית יעילה, נקיה ושרותית".
ח"כ ולדימיר בליאק אמר כי הוא לא משתמש בתחבורה ציבורית למעט נסיעות מדי פעם ברכבת לצפון. "הלוואי שיכולתי יותר, אולי אם רשת הרכבות הייתה רחבה יותר ונגישה יותר הן מבחינת ההיקף והן מבחינת שעות הפעילות". כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים ביליאק צפוי לקדם את חוק מס הגודש, יחד עם תכנית החומש של משרד התחבורה. "אני מתכוון לפעול מול המשרד לטובת הרחבת שעות פעילות הרכבות בכל רחבי הארץ".
ח"כ טניה מזרסקי כבר לא משתמשת בתחבורה ציבורית, אך עד לפני חצי שנה נסעה ברכבת בין כרמיאל לתל אביב והנסיעה הייתה "סך הכל בסדר". לדבריה, "בצפון יש בהחלט מקום לשיפור בתחבורה הציבורית ואני מקווה שנצליח לבחון את הנושא לעומק, להבין מהשטח היכן צריך לתגבר ולבצע שינוי משמעותי".
24 צפייה בגלריה
ענבר בזק
ענבר בזק
ענבר בזק. "ניסיתי בעבר להסתדר חצי שנה בלי רכב וזה היה סיוט, בלתי אפשרי"
(צילום: דוברות יש עתיד)
ח"כ ענבר בזק אמרה שהיא לא משתמשת בתחבורה הציבורית, אך עד לפני שנה השתמשה ברכבת לפחות פעם בשבוע ו"החוויה לא טובה", הודתה. לדבריה, לא תמיד יש חניה בתחנת הרכבת, קווים מסיימים נסיעות ב-20:00, אין מקומות ישיבה והשירותים ברכבת במצב מזעזע.
"ניסיתי בעבר להסתדר חצי שנה בלי רכב וזה היה סיוט, בלתי אפשרי", סיפרה בזק. "היום, כשאני עובדת בירושלים, אני לא אחסוך זמן בתחבורה ציבורית כי זה יחייב אותי להחליף 2-3 רכבות ונסיעה עד לרכבת וממנה – זה לוקח לי כמעט כמו נסיעה ברכב הפרטי".
ח"כ משה טור-פז סיפר שהוא משתמש בתחבורה הציבורית לעתים רחוקות ולפני מספר חודשים נסע ברכבת הקלה בירושלים, "היא עמוסה אך נקיה ויעילה". לדבריו, ילדיו משתמשים בתחבורה הציבורית והם מספרים כי "האוטובוסים טובים אך עמוסים מאוד ומגיעים לעתים רחוקות".
חברי יש עתיד שלא ענו: יאיר לפיד, מאיר כהן, קארין אלהרר, יואל רזבוזוב, אלעזר שטרן, מירב בן ארי, רם בן ברק, יואב סגלוביץ', עידן רול, רון כץ, נירה שפק וסימון דוידסון.

ש"ס

ח"כ יואב בן צור אמר שהוא לא משתמש בתחבורה הציבורית, אך סיפר שהוא מקבל דיווחים שוטפים מקרובי משפחתו. "הם מספרים על מצב עגום של צפיפות ומחסור באוטובוסים, במיוחד באזורים החרדים. חייבים לטפל בנושא מהיסוד".
24 צפייה בגלריה
יואב בן צור ממפלגת ש"ס בכנס ז'בוטינסקי על עולים חדשים שגורמים לעלייה של אנשים לא יהודים
יואב בן צור ממפלגת ש"ס בכנס ז'בוטינסקי על עולים חדשים שגורמים לעלייה של אנשים לא יהודים
יואב בן צור. קרובי המשפחה מספרים על "מצב עגום של צפיפות ומחסור באוטובוסים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ יעקב מרגי אמר כי הוא מתגורר במושב בנגב ולכן אינו משתמש בתחבורה ציבורית. חברי הכנסת חיים ביטון, משה אבוטבול ואוריאל בוסו אמרו גם הם שאינם משתמשים בתחבורה ציבורית. ח"כ בוסו הבטיח שיפעל בנושא בוועדות הכנסת.
ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר שהוא אינו משתמש באופן תדיר בתחבורה הציבורית, אך סייג "בחגים כן יוצא לי להשתמש עם ילדיי". הוא ציין כי בעוד שהנסיעה ברכבת הקלה מהירה, התדירות שלה והעומסים בה קשים מאוד. הוא הבטיח לדאוג לייעול התחבורה הציבורית, "בעיקר עבור אלה שאין להם אפשרות להשתמש ברכב פרטי וחייהם נקבעים רק לפי הלו"ז והמצב בתחבורה הציבורית".
24 צפייה בגלריה
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל. היחיד מחברי הסיעה שהצהיר שנוסע בתחבורה ציבורית
(צילום: הדר יואביאן)
היחיד מסיעת ש"ס שציין שהוא משתמש בתחבורה הציבורית באופן תדיר הוא ח"כ משה ארבל. "החוויה בסך הכל טובה", העיד.
חברי ש"ס שלא ענו: אריה דרעי וינון אזולאי.

כחול לבן

מבין שרי כחול לבן, השרה פנינה תמנו-שטה והשר אלון שוסטר ענו לשאלות ynet.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, סיפר שאינו משתמש בתחבורה הציבורית. "אני מתגורר בירוחם ועובד בירושלים. בנסיעות היומיומיות שלי אני מתנהל ברכב הפרטי, השעות המשתנות ולוח הזמנים הצפוף מחייבים אותי. כמוני בוודאי נוהגים תושבים נוספים של ירוחם, דימונה, ערד ויתר עיירות ויישובי הנגב שיכולים להרשות לעצמם".
24 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון. "השעות המשתנות ולוח הזמנים הצפוף מחייבים אותי להשתמש ברכב הפרטי"
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ יעל רון בן-משה סיפרה כי היא משתמשת בתחבורה הציבורית, אך פחות מבעבר. הפעם האחרונה הייתה לפני שלושה חודשים כשנסעה ברכבת מנהריה למרכז הארץ. "הפער היחיד הוא בעיית הגעה מביתי במושב געתון לתחנת הרכבת בנהריה. במקטע הזה יש פער של תחבורה ציבורית הולמת".
ח"כ מופיד מרעי ציין כי אינו משתמש בתחבורה הציבורית, וכי הפעם האחרונה שנסע בה הייתה לפני כשנתיים.
24 צפייה בגלריה
חבר כנסת ח"כ אלון טל תחבורה ציבורית רב קו
חבר כנסת ח"כ אלון טל תחבורה ציבורית רב קו
אלון טל והרב קו שלו. "הרכבות מצוינות אבל באוטובוסים החוויה פחות מוצלחת ומכבדת"
ח"כ אלון טל סיפר כי הוא משתמש בתחבורה הציבורית, והפעם האחרונה שנסע בה הייתה בשבוע שעבר. "הרכבות מצוינות אבל באוטובוסים החוויה פחות מוצלחת ומכבדת". הוא הוסיף כי יקדם הצעת חוק שתגדיל את הצל במרחב הציבורי ותקדם הלכתיות, וציין שהגיש כבר שאילתות על שילוב שיקולי התחבורה בהליך התכנון, על קו האוטובוס נתב"ג-תל אביב לתושבי אילת ועוד.
חברי כחול לבן שלא ענו: בני גנץ, חילי טרופר, אורית פרקש-הכהן, איתן גינזבורג ורות וסרמן-לנדה.

ימינה

רק שני חברי כנסת מסיעתו של ראש הממשלה השיבו לשאלות ynet בנושא התחבורה הציבורית.
ח"כ שירלי פינטו אמרה שהיא לא משתמשת בתחבורה הציבורית, אך בעבר נסעה ברכבת בתדירות "גבוהה למדי". באוטובוס היא נסעה לאחרונה לפני מספר חודשים. "זה גרם לי להבין את הצורך הדחוף לשיפור תשתיות האוטובוסים מבחינת הנגשה, יש לא מעט אוטובוסים שאינם מקיימים את תקנות הנגישות כלשונן".
לדברי פינטו, היא עומדת יחד עם משרד התחבורה מאחורי היוזמה להנגיש עשרה קווי אוטובוס בינעירוניים ופועלת להנגשת תחבורה גמישה.
24 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
שירלי פינטו. "הנסיעה האחרונה באוטובוס גרמה לי להבין את הצורך הדחוף בהנגשת האוטובוסים"
(צילום: ערוץ כנסת )
ח"כ יום טוב כלפון הפסיק להשתמש בתחבורה הציבורית מאז כניסתו לכנסת, לפני כשלושה חודשים וחצי. "יש המון מה לשפר, כמו תדירות הקווים, במיוחד למי שגר באזור פריפריאלי, וכן פריסה רחבה יותר של קווי רכבת ורכבת קלה". הוא הבטיח לקדם רכבת או רכבת קלה לאריאל.
חברי ימינה שלא ענו: איילת שקד, מתן כהנא, ניר אורבך, אביר קארה, עידית סילמן ועמיחי שיקלי.

העבודה

במפלגתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי יש שימוש נרחב יחסית בתחבורה הציבורית, אך מלבדה שני השרים הנוספים של המפלגה לא השיבו לשאלות.
ח"כ אמילי מואטי לא מחזיקה ברישיון נהיגה ולכן משתמשת בתחבורה הציבורית באופן תדיר. "הרכב הלשכתי שלי נמצא או בחניון בקרבת מקום או אצל איש צוות מהלשכה. את כל הנסיעות שלא נוגעות להגעה לכנסת אני עושה בתחבורה ציבורית". היא הבטיחה לטפל בתנאי העבודה של הנהגים.
24 צפייה בגלריה
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
אמילי מואטי. אין לה רישיון, "הרכב נשאר בחניון הקרוב או אצל אחד מחברי הלשכה"
(צילום: דנה קופל)
גם ח"כ נעמה לזימי לא מחזיקה ברישיון נהיגה. "אני משתמשת בתחבורה ציבורית כל חיי. אין לי רישיון ולכן כל סוגי התחבורה הציבורית היו ועדיין חלק מהיומיום שלי". לזימי הניחה הצעת חוק שתכיר בנהגי האוטובוסים כעובדי ציבור, כך שהענישה כלפי תוקפיהם תוחמר.
ח"כ אבתיסאם מראענה אמרה כי היא משתמשת בתחבורה הציבורית. "כשאני לא מאחורי ההגה יש לי אפשרות להקדיש תשומת לב רבה יותר לבת שלי ולא לבזבז זמן על חיפושי חניה והתעסקות ברכב". בכוונתה של מראענה לקדם שירות מיניבוסים שייכנס לרחובות צרים בערים ברחבי הארץ.
ח"כ רם שפע סיפר כי הוא משתמש בתחבורה הציבורית ורק לפני כחודשיים נסע באוטובוס לחיפה. "בתחילת הכנסת ה-21 הוא בחר לנסוע כחודש וחצי אך ורק בתחבורה ציבורית", מסרו מלשכתו. "הנסיעה אז כמו היום מדגישה את הצורך בשינוי בכל מה שקשור למערך התחבורתי בכלל והמערכת הציבורית בפרט".
ח"כ גלעד קריב אמר כי הוא "משתמש, אבל לא מספיק", בתחבורה הציבורית. הפעם האחרונה שנסע בה הייתה נסיעה באוטובוס בחודש אוגוסט. קריב הבטיח שיקדם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
24 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן. לא משתמשת בתחבורה ציבורית, אבל התנסתה בשירות "באבל" בגוש דן
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ אפרת רייטן אמרה שהיא לא משתמשת בתחבורה הציבורית, אך התנסתה בשירות "באבל" בגוש דן. רייטן ציינה כי היא נוסעת לא מעט באופניים ומעודדת שימוש בהם.
חברי העבודה שלא ענו: עמר בר לב ונחמן שי.

יהדות התורה

ח"כ אורי מקלב, שכיהן בממשלה הקודמת כסגן שרת התחבורה, לא ענה אם הוא משתמש בתחבורה הציבורית, אך סיפר שילדיו משתמשים בה. "ח"כ מקלב ולשכתו מתעסקים יום יום בנושא כדי לסייע לנושאים", נמסר.
24 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
יצחק פינדרוס. משתמש בתדירות גבוהה בתחבורה הציבורית
(צילום: יריב כץ)
ח"כ יצחק פינדרוס סיפר כי הוא משתמש בתחבורה הציבורית, בעיקר ברכבת הקלה ובאוטובוסים. הפעם האחרונה שנסע בה הייתה בשבוע שעבר.
חברי יהדות התורה שלא ענו: משה גפני, יעקב ליצמן, מאיר פרוש, יעקב אשר, ישראל אייכלר.

ישראל ביתנו

השר עודד פורר לא נוסע בתחבורה ציבורית, ושלושת השרים הנוספים של המפלגה לא ענו על השאלות.
ח"כ יבגני סובה אמר כי הוא לא משתמש בתחבורה ציבורית, וכי לפני שנבחר לכנסת היה "איש תקשורת ולא השתמש בתחבורה הציבורית בשל אילוצים מקצועיים".
24 צפייה בגלריה
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה. גם לפני שהיה ח"כ לא השתמש בתחבורה ציבורית בשל "אילוצים מקצועיים"
(צילום: יריב כץ)
ח"כ יוסי שיין ציין כי הוא "משתמש לעתים רחוקות באוטובוסים בתל אביב".
ח"כ לימור מגן-תלם סיפרה כי היא לא משתמשת בתחבורה ציבורית. "כחיפאית, קשה מאוד להתנהל אך ורק בתחבורה ציבורית". לדבריה, התקציב החדש כולל תכנית חומש לתחבורה הציבורית.
ח"כ שרון רופא-אופיר אמרה כי היא משתמשת לעתים רחוקות בתחבורה הציבורית. הפעם האחרונה שהתכוונה להשתמש בה הייתה לפני מספר חודשים, אז גילתה שאין תנועת רכבות ביום שישי. "ילדיי משתמשים באופן קבוע בתחבורה ציבורית ולא פעם אני שומעת מהם שאין סנכרון בין הקווים, על רכבות שלא עובדות בשישי ועל תחבורה ציבורית שלא נותנת מענה בסופי שבוע".
חברי ישראל ביתנו שלא ענו: אלי אבידר, חמד עמאר, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר ואלינה ברדץ'-יאלוב.

הציונות הדתית

ח"כ שמחה רוטמן סיפר כי השתמש "עד לאחרונה" בתחבורה הציבורית, אבל בתוך העיר הוא מתנייד באמצעות קורקינט חשמלי. בתשובה לשאלה אם יקדם מהלך לשיפור התחבורה הציבורית ענה שהוא סומך בנושא על יו"ר מפלגתו בצלאל סמוטריץ', שר התחבורה לשעבר שלא ענה לשאלות ynet.
24 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בועדת הכנסת
אורית סטרוק בועדת הכנסת
אורית סטרוק. משתמשת הרבה בתחבורה הציבורית, "האוטובוסים והרכבת הקלה בירושלים צפופים באופן קיצוני"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ אורית סטרוק סיפרה כי היא משתמשת בתחבורה הציבורית. רק לפני מספר שבועות נסעה בירושלים באוטובוס וברכבת הקלה. "שניהם צפופים מדי באופן קיצוני. נהגי האוטובוס נוסעים בפראות בסיבובים באופן שמקשה על הנוסעים שאין להם מקום ישיבה. הם גם עוצרים רחוק מהמדרכות באופן שמקשה על הירידה".
חברי הציונות הדתית שלא ענו: בצלאל סמוטריץ', מיכל וולדיגר, אופיר סופר, איתמר בן-גביר ואבי מעוז.

הרשימה המשותפת

יו"ר הסיעה, ח"כ איימן עודה, סיפר כי הוא נוסע מדי פעם עם ילדיו באוטובוס בחיפה. "זו הזדמנות נהדרת לראות אנשים ולחוות את העיר על פרטיה הקטנים – רחובות, בניינים, נוף ועצים". לדבריו, "הדרך לשוויון עדיין ארוכה, בתחבורה הציבורית ובכלל". הוא הוסיף כי יאבק בכוונת הממשלה לבטל את הנחות הרב-קו בחוק ההסדרים.
24 צפייה בגלריה
חבר כנסת ח"כ איימן עודה הרשימה המשותפת תחבורה ציבורית אוטובוס
חבר כנסת ח"כ איימן עודה הרשימה המשותפת תחבורה ציבורית אוטובוס
איימן עודה והילדים באוטובוס. "הזדמנות נהדרת לראות אנשים ולחוות את העיר על פרטיה הקטנים"
ח"כ אוסמה סעדי אמר כי הוא משתמש לפעמים בתחבורה הציבורית, ובעיקר ברכבת הקלה, שבה השתמש לפני כשבוע בדרכו לפגישה במשרד הבריאות. "החוויה טובה, אבל צריך להנגיש את התחבורה הציבורית ליישובים הערביים".
חברי הרשימה המשותפת שלא ענו: אחמד טיבי, עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף וסאמי אבו-שחאדה.

תקווה חדשה

היחיד מבין חברי תקווה חדשה שענה על השאלות בנושא התחבורה הציבורית הוא ח"כ בני בגין, שכבר שנים נוסע בתחבורה הציבורית. "השירות ברכבת הקלה מצוין", העיד.
24 צפייה בגלריה
בני בגין
בני בגין
בני בגין. "השירות ברכבת הקלה מצוין"
(צילום: הדר יואביאן)
חברי תקווה חדשה שלא ענו: גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין, יועז הנדל, שרן השכל, מאיר יצחק הלוי, מיכל שיר וצבי האוזר.

מרצ

הסיעה היחדה שבה כל החברים ענו על השאלות בנושא התחבורה הציבורית היא מרצ. השרים ניצן הורוביץ ותמר זנדברג אמרו כי הם משתמשים באופן די תדיר בתחבורה הציבורית, ואילו השר עיסאווי פריג' וסגן השרה יאיר גולן אמרו כי הם לא משתמשים.
24 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי. "אני לא משתמשת בתחבורה הציבורית כי היא לא מתאימה ל-2021"
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי אמרה כי היא לא משתמשת בתחבורה הציבורית וציינה "עד 2013 לא עברו אוטובוסים בתוך היישובים הערביים ולכן עד אז זו בכלל לא הייתה אופציה. כיום, בתור תושבת הפריפריה והיישובים הערביים אני לא משתמשת בתחבורה ציבורית כי היא לא מתאימה ל-2021. כדי להגיע לדיון שמתחיל ב-10:00 אני צריכה לצאת מהבית באזור 6:45, להחליף שלושה אוטובוסים וללכת 15 דקות ברגל".
גם ח"כ עלי סלאלחה לא משתמש בתחבורה הציבורית. הפעם האחרונה שנסע בה הייתה בשירותו הצבאי, "הוריי היו צריכים להסיע אותי לנהריה או לכרמיאל, שם עליתי על אוטובוס ולקח לי שש-שבע שעות להגיע לבסיס". כיום בנו נוסע ברכבת מכרמיאל לתל אביב, "זה נוח ומהיר מהרכב הפרטי". הוא התחייב שיהיה שותף ל"כל רפורמה שתקל על זמינות התחבורה הציבורית".
ח"כ מיכל רוזין סיפרה כי היא אינה משתמשת בתחבורה הציבורית. "עד שחזרתי לכהן בכנסת השתמשתי בעיקר ברכב הפרטי שלי, אני כן נוסעת לעתים ברכבות". לדבריה, ילדיה מספרים על אוטובוסים שלא מגיעים בזמן, על צפיפות נוראית ועל נהגים שמשוחחים בנייד או לא עוטים מסכה.
24 צפייה בגלריה
חבר כנסת ח"כ מוסי רז מרצ תחבורה ציבורית אוטובוס
חבר כנסת ח"כ מוסי רז מרצ תחבורה ציבורית אוטובוס
מוסי רז על האוטובוס. "הנסיעה הייתה נעימה ונוחה, אבל זה רחוק מלהיות המצב בהרבה מסלולי נסיעה אחרים"
ח"כ מוסי רז אמר כי הוא משתמש בתחבורה הציבורית. "היום נסעתי מביתי בשהם באוטובוס לנתב"ג ומשם ברכבת לירושלים. הנסיעה הייתה נעימה ונוחה, אבל זה רחוק מלהיות המצב בהרבה מסלולי נסיעה אחרים".
ח"כ גבי לסקי סיפרה שהיא משתמשת בתחבורה הציבורית ובחודש שעבר נסעה לצפון ברכבת. "גם כעורכת דין השתמשתי ברכבת באופן תדיר כשהיו לי הופעות בבתי משפט בבאר שבע או בחיפה". היא אמרה שתפעל נגד ההחלטה לביטול ההנחה ברב קו ולקידום תחנות אוטובוס שמטילות צל, תחבורה ציבורית בשבת ובחינה מגדרית של תחנות האוטובוס.

רע"ם

היחיד בסיעת רע"ם שענה על השאלות הוא ח"כ וליד טהא שציין כי אינו משתמש בתחבורה הציבורית, אך הוסיף "ראוי שיקודמו רפורמות בנושא".
חברי רע"ם שלא ענו: מנסור עבאס, מאזן גנאים ואימאן חטיב-יאסין.