כבר יומיים שמתנהלת מתקפה פרועה בלבנון נגד מגישת החדשות דימא סאדק. מאיימים לרצוח אותה, לאנוס, לחטוף, מה לא. הסיבה: בעקבות התקיפה של סלמאן רושדי, היא העלתה פוסט עם תמונותיהם של השליט הקודם באיראן, אייתוללה חומייני, ולצידו מפקד כוח אל-קודס לשעבר קאסם סולימאני, שחוסל בידי האמריקנים. התגובות לא איחרו להגיע, ודימא מאשימה את ג'וואד נסראללה, בנו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, בהתרת דמה ובאחריות ישירה לאיומים נגדה. אתמול (ראשון) היא צייצה מסר נוסף לשרי ממשלת לבנון, לנשיא ולראש הממשלה: אם יאונה לי רע, האחריות תיפול עליכם.
האירוע הזה מצטרף לדרמה בסניף הבנק הפדרלי בביירות. ביום חמישי בערב נכנס לסניף אזרח, באסם א-שייח, לבוש מכנסיים קצרים וכפכפים, וביקש להוציא מחשבונו הפרטי מאות אלפי לירות לבנוניות. זאת הייתה הפעם השלישית שבה ניסה את מזלו, וגם הפעם הפקידים הבהירו לו שיוכל להוציא רק סכום קטן בהרבה, בערך מאה לירות לבנוניות. א-שייח התעקש שהוא זקוק לכל כספו ולכסף של אחיו כדי לממן ניתוח חירום לאביהם החולה, אך הפקידים המשיכו לסרב, ובתגובה הוא שלף רובה ציד ולקח את פקידי הבנק ואזרחים שהגיעו למקום כבני ערובה. עשרות אזרחים שהתקבצו מחוץ לבנק פרצו בצעקות עידוד, בשעה שכוחות הביטחון שהוזעקו למקום שיחררו את בני הערובה.
במקביל, בארמונו של נשיא לבנון בעבדא נמשכות הפגישות בין הנשיא מישל עאון, ראש הממשלה המוסלמי-סוני נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט הוותיק והשיעי נביה ברי, בנוגע להצעת סימון הגבול הימי עם ישראל שהביא המתווך האמריקני-יהודי עמוס הוכשטיין. האמריקני אופטימי לגבי השגת ההסכם, והבכירים הלבנונים מבהירים כי הוא הביא "הצעה טובה, בלי נגיעה ישראלית בסעיפי ההסכם". הנשיא עאון הזדרז לרמוז כי אחרי שיצטמצמו כל הפערים, ניתן יהיה להגיע להסכם בתוך שבועות ספורים.
אבל אף אחד בממשל - כולל המנהיג הדרוזי הוותיק וליד ג'ונבלאט, שחבר בהפתעה אל חיזבאללה שנוא נפשו, כדי לקדם מועמד מוסכם מטעמם לבחירות לנשיאות, כאילו שכח שהם היו שותפים לרצח אביו ולניסיונות חיסולו - לא מתעסק במצוקות של האזרח הקטן. העיסוק הכלכלי היחיד הוא בהחזרת החוב הלאומי העצום, שגדל לסדר גודל של עשרות מיליארדי דולרים.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
בתוך כך נחשפו שורשיו הלבנוניים של האדי מאטר בן ה-24, תוקפו של רושדי: משפחתו באה מהכפר יארון שבדרום המדינה. בעמודי הפייסבוק שלו נחשפו תמונותיהם של ראשי חיזבאללה בלבנון, בכירים במשטר האיראני, וגם תמונה מהכפר שבו נולדו הוריו. עשרות צעירים לבנונים מיהרו להחמיא ל"נאמנותו ואומץ ליבו" של מאטר, ש"תקף את מי שפגע ברוח דת האסלאם", והוסיפו עוד כי "נכון מאוד לפגוע ברושדי, המוסלמי-כאילו, שזוכה למחיאות כפיים בכל פעם שהוא פוגע בדת האסלאם".
כעת, מעניין יהיה לעקוב אחר העיתונאית דימא סאדק: אם תתעקש להישאר בלבנון, או תנצל את ההזדמנות הראשונה ותברח על חייה. כי עם בנו של נסראללה, לא מתעסקים.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il