השיח החברתי בישראל כבר צבוע כולו בירוק ריחני. ועדיין, בזמן שכולנו מקבלים הודעות טקסט שמציעות לנו לרכוש שקית קנאביס במבצע, השימוש בקנאביס הוא עדיין מחוץ לחוק בישראל. גם גידול הצמח הוא אסור, חרף שינויים בעולם שמקדמים את הלגלזיציה ומנרמלים את השימוש במה שרבים בקהילת הקנאביס מגדירים כ"תוסף תזונה".
אותה קהילה היא זו החתומה על הפקת "לילה ירוק" - יוזמה אקטיביסטית השואפת לחבר את השיח על הקנאביס למציאות היומיומית, ולחזק את הקשר בין חופש האדם והיכולת שלנו, כחברה, להוביל שינוי, באמצעות התייחסות להיבטים חברתיים ובהשראת התרבות המקומית. הלילה הזה יתקיים היום (רביעי, 13 ביולי), בברים וברחובות בעיר תל אביב. האירוע המרכזי יתקיים בשדרות רוטשילד, לוקיישן המחאה האולטימטיבי, שבמסגרתו ייקחו חלק אנשי תרבות, אמנים, מוזיקאים ומומחים ממגוון תחומים, שנרתמו לקחת חלק במאבק.
7 צפייה בגלריה
לילה ירוק
לילה ירוק
פיקניקנאביס על הדשא
בשונה מאירועי 'יום הקנאביס הבינלאומי', שמתקיימים מדי שנה באפריל, אירועי "לילה ירוק" מתקיימים בחודש יולי, בסמוך להארכת מעצר נוספת של פעיל הלגליזציה הבולט ביותר בארץ בעשור האחרון - עמוס דב סילבר (37). סילבר מוחזק במעצר כבר למעלה משלוש שנים, מאז התפוצצה פרשת ה"טלגראס" בחודש מארס 2019, אז נעצרו באופן סימולטני 42 מבכירי הארגון בחמש מדינות בו-זמנית.
'טלגראס', למי שאין לו מושג ירוק בתחום, הייתה ועודנה רשת לפרסום של קנאביס ומוצריו, והיא פעילה באמצעות אפליקציית טלגרם הפופולרית. כתב האישום נגד סילבר מייחס לו עבירות של ניהול ארגון פשיעה, תיווך וסחר בסמים מסוכנים. עשרות אלפי צרכני הצמח שהצטרפו למיזם שהקים (ופועל גם היום), לעומת זאת, מודים לו על ההנגשה שיצר, על התחרות, על העלייה באיכות החומר ועל הפטור מהתחככות בעולם הפשע בשביל להשיג "משהו לעשן".
בעוד כמעט כל העצורים בפרשה שוחררו כבר, וכנגד 27 מהם הוגשו כתבי אישום, סילבר עדיין עצור וממתין למשפטו. לאחר הארכות מעצר חוזרות ונשנות, המדינה עדיין מסרבת לשחרר אותו אפילו למעצר בית, בטענה שקיים סיכון גבוה לבריחה (סילבר נמלט בשדה התעופה האוקראיני אך נלכד שוב והוסגר לישראל). מהצד השני, סילבר, שמצוי במעצר רצוף כבר 40 חודשים, לא זכה לראות את בנו בן התשע מאז שחגגו יחד את יום הולדתו החמישי. לרגל הדיון הקרוב בבית המשפט, ולצד הניסיון לעורר את השיח בנושא, יתקיים כאמור "לילה ירוק".
7 צפייה בגלריה
לילה ירוק
לילה ירוק
עמוס דב סילבר בימים טובים יותר
סיפורה של רשת ה"טלגראס", והשפעותיה על תרבות הקנאביס בישראל, מציגים, לדעת אנשי הקהילה, את הפער הבלתי נתפס שבין השיח הציבורי לבין השיח המשפטי, והם שואפים לגשר עליו ולפזר את הערפל הפלילי שמתנוסס מעל לאחד הפרקים המשמעותיים ביותר במאבק הלגליזציה הישראלי. בזמן שראשי ממשלה לשעבר ואפילו מפכ"לים בדימוס, כבר מושקעים עמוק בחברות בינלאומיות לגידול ולהפצה של קנאביס, סילבר ממשיך לשמור על ראש זקוף וגאה בתא המעצר וממתין לרגע שחרורו.

להוציא את השד הירוק מהבקבוק

קהילת הקנאביס מלינה על כך שבזמן שהשיח החברתי בישראל כבר מזמן לא מחשיב את הקנאביס לסם מסוכן, ולראיה לכך מסתובבים בינינו למעלה מ-110,000 בעלי רישיונות רפואיים חוקיים לשימוש ואחזקה של הצמח, במערכת המשפט ובטחנות הצדק המצב שונה לחלוטין. "נכון שבמערכות הבחירות מנופפים חברי הכנסת בדגל הלגליזציה בגאון, אך מיד לאחריהן דוממים אותם הקולות וכל העניין יורד מסדר היום הציבורי", הם מסבירים.
"הרעיון הוא הזדהות, שאנשים ישחררו את התדמית המפחידה והמאיימת הזאת שיש סביב פעולות לגליזציה", משתפת מעיין אשל, מפיקת האירוע, פעילת לגליזציה וחברה קרובה של משפחת סילבר. "המהות של הדבר הזה היא טבעית וחוקית, ויותר מזה – היא בכלל חברתית. אנחנו רוצים להזמין אנשים להזדהות עם המטרה ולנקוט עמדה גם במגרש הביתי ב-COMFORT ZONE שלהם, כדי לאפשר שיח על הזדהות עם ערכים ולא על 'אסור' או 'מותר'".
7 צפייה בגלריה
לילה ירוק
לילה ירוק
מתוך אירוע "פיקניקנאביס"
את אירועי "לילה ירוק" יפתח ה"פיקניקנאביס", שכמיטב המסורת יחל בשעה 16:20, והוא מחווה לאירועי הלגליזציה שהיו בחלוף השנים. "זה פיקניק חברתי", מסבירה אשל, "בדיוק כמו בעבר, אנשים שתומכים במטרה יוצאים מהבית ומגיעים. יש לנו כל מיני שיתופי פעולה עם גלידריות באזור ועסקים שתומכים – חלקם נותנים הנחות וחלקם משתתפים בצורה קצת יותר רחבה. אנחנו נחלק שמיכות פיקניק וסלים, ונארח אנשים בשדרה. בעיקרון, אתה יכול לצאת עם שמיכה ולשבת בשדרות רוטשילד – על הספסלים, על הדשא, בבתי הקפה, זה מקום ציבורי לגמרי. כל אחד יביא לעצמו את האוכל והשתייה, ממש כמו פיקניק שכונתי בגן השעשועים למטה", הוסיפה. "אנחנו מקווים גם לקבל אישור לשתול פרחים בשדרות רוטשילד. אחרי הכול, זה כולה פרח". ולא, היא לא מתכוונת לשתילה של פרחי קנאביס בשדרה.
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי על תעשיית החסד בקהילת הקנאביס:
לאחר סיום הפיקניק, תתרכז הפעילות בשישה ברים ברחבי העיר, שבהם יתקיימו הרצאות של פעילי לגליזציה, מופעים מוזיקליים וגם הופעות סטנדאפ, כאשר כולם מכוונים לרענון ולהתנעת השיח החברתי. אחד מהפעילים הבולטים, שיעלה להרצות בשעה 20:00 ב"אוזןבר", הוא שלומי סנדק, פעיל חברתי ומראשוני המאבק לרישוי הקנאביס, ממייסדי מפלגת "עלה ירוק".
"קשה לי לעכל את זה שראש ממשלה שהורשע בלקיחת שוחד קיבל 11 חודשי מאסר, בזמן שעמוס סילבר יושב בכלא למעלה משלוש שנים (!), וסיום המשפט לא נראה באופק", נזעק סנדק. "עמוס הוא לא ראש ממשלה שלקח שוחד, הוא אזרח רגיל שהנגיש את הסגולות הרפואיות של צמח הקנאביס למאות אלפי ישראלים, שבלעדיו היו תלויים בחסדי משרד הבריאות ובמערכת המקרטעת שלו, או שהיו מתמכרים למשככי כאבים. בכך הפך מאזרח רגיל לגיבור. הוא לא מהווה סכנה לחברה ואין לי ספק שבבוא היום תרומתו לשחרור הקנאביס תוכר ותוערך", הוא מוסיף. "בינתיים, לא רק שעמוס במעצר – גם נמנע ממנו טיפול רפואי הולם. בית המשפט קבע כי אי אפשר להעניש אסיר במניעת תרופתו, ויש לו המלצה לשימוש בקנאביס רפואי עקב פוסט טראומה, ובכל זאת הם עושים את זה לעמוס".
7 צפייה בגלריה
שלומי סנדק, קנאביס רפואי
שלומי סנדק, קנאביס רפואי
"קשה לי לעכל את זה שראש ממשלה שהורשע בלקיחת שוחד קיבל 11 חודשי מאסר, בזמן שעמוס סילבר יושב בכלא למעלה משלוש שנים (!), וסיום המשפט לא נראה באופק". שלומי סנדק
בלילה, לאחר תום האירועים הרשמיים, יחל משחק "חפש את המטמון", ובו ימהרו המשתתפים לעבור מנקודה לנקודה, בסיועם של פתקים שיכוונו אותם בכל פעם אל הנקודה הבאה. המטמון, בטח כבר ניחשתם, הוא "זר" פרחים, באדיבות ה"טלגראס". "זה בדיוק האבסורד", מסבירה אשל, "יש המון קבוצות וקהילות מכר, והן עובדות באותה מתכונת. זה לא סוד – זה חלק מהעניין. זה עדיין פעיל, זה עדיין עובד, זה עדיין קורה והבנאדם עדיין עצור – שלוש וחצי שנים. יש מתחרים, יש שוק שלם פעיל, זה לא משהו שפתאום נכחד".
"אנחנו מזדהים עם מטרה – לא באנו להתריס. אנחנו לא מחלקים ג'וינטים ואני לא חושבת שמישהו יבוא ויתמסטל בצהרי היום בשדרות רוטשילד. בסוף החודש יש דיון בעליון – הארכת מעצר שמינית, שבסיומה יחליטו מה קורה עם מעצר הבית של עמוס. זה עוד פעם על הפרק. זה היה שיקול משמעותי בתאריך ובבחירה לעשות את זה עכשיו, לפני, כדי לעורר את השיח".
מי שייקח חלק אף הוא באירועי "לילה ירוק" הוא גיל קופטש. "בתור אחד ממקימי וממובילי 'עלה ירוק', ואחד שבזכותו יש מודעות גדולה לנושא, הזמינו אותי להופעה. אני עושה שירים שלי וקצת מספר על איך הקמנו את המפלגה, כשזה עוד לא היה פופולרי כמו היום", מתאר קופטש, סאטיריקן וקומיקאי ישראלי, פעיל למען לגליזציה ויו"ר מפלגת "עלה ירוק" לשעבר, שיופיע ב"גוגיס" בשעה 22:00. "אני גאה בזה שבזכותי ובזכות אנשים כמו בועז וכטל ושלומי סנדק, שנאבקו על הלגליזציה והובילו את המאבק, מהפכת הקנאביס הצליחה. אני מאחל לכל הנוגעים בדבר יציאה מהצרות והרבה שמחה".
7 צפייה בגלריה
זרעי קנאביס בתרומה
זרעי קנאביס בתרומה
זרעי קנאביס בתרומה בנחלאות ירושלים

זו קהילה ככל הקהילות

"המקרה הזה הוא הרבה מעבר לשאלת הלגיטימציה לקנאביס – כן או לא", מכריזה אשל ומרחיבה. "לא תכננו את זה, אבל זה הסתדר ככה, שב-13 ליולי זה יוצא 40 חודשי מאסר של עמוס. הפרשה הזאת, היא באמת חורגת מגבולות השיח על קנאביס. זה הפך לשיח על זכויות אדם. הרעיון המרכזי בערב הזה, לצד השיח על קנאביס, שהוא חלק בלתי נפרד, זה לחבר עוד קבוצות של אקטיביסטים ופעילים חברתיים, ולדבר על מה זה להיות פעיל חברתי בארץ, ועל איזה מחיר משלמים. יש תחושה שזה לא מדובר מספיק. אין שיח. המשטרה דאגה לתעמולה מאוד אינטנסיבית ורצינית כדי לגרום ל'טלגראס' להיראות כמו ארגון פשיעה, ואנשים שוכחים, או לא ערים לזה, שבסופו של דבר זה מתחיל בקהילה שהייתה צריכה מענה, וזו תרבות שהתפתחה פה, ובכל העולם. זו קהילה ככל הקהילות, וזה אדם שעומד בראש קהילה ושעשה כל כך הרבה בשביל הציבור, וצריך להחזיר את הפן הזה של העשייה לתודעה".
7 צפייה בגלריה
לילה ירוק
לילה ירוק
פעילים חברתיים למען שחרורו של סילבר
"אנחנו מזדהים עם מטרה – לא באנו להתריס", מסייגת אשל. "אנחנו לא מחלקים ג'וינטים ואני לא חושבת שמישהו יבוא ויתמסטל בצהרי היום בשדרות רוטשילד. זה לא סביר, וזה גם לא מה שאנחנו מכוונים אליו. בסוף החודש יש דיון בעליון – הארכת מעצר שמינית, שבסיומה יחליטו מה קורה עם מעצר הבית של עמוס. זה עוד פעם על הפרק. זה היה שיקול משמעותי בתאריך ובבחירה לעשות את זה עכשיו, לפני, כדי לעורר את השיח".

"אין נגדו מתלוננים וגם אין קורבנות"

"האירוע הוא להעלאת מודעות על המעצר הארוך והבלתי מידתי של עמוס דב סילבר", מכריזה גלי סילבר, אשתו של סילבר. "אנסים, רוצחים ופדופילים משתחררים למעצרי בית הרבה לפני שלוש שנות מאסר. עמוס לא פגע באף אחד, ואין נגדו מתלוננים וגם אין קורבנות. הוא לא מכר גרם אחד של קנאביס או כל סם אחר", הוסיפה.
"היום זה אנחנו, מחר, אם תעשו שינוי מספיק משמעותי, המערכות ישתמשו בכל התותחים הכבדים גם כנגדכם". את הדברים הללו מוסרת סילבר מארה"ב, שם היא מחכה לבעלה שיחזור. היא אינה יכולה לבקרו בכלא או אפילו לדרוך על אדמת ישראל, שכן ברגע שתעשה זאת – תיעצר גם היא. "אני והילד לא ראינו אותו קרוב ל-3.5 שנים, אבל חברים ותומכים מבקרים אותו, וכל מי שנכנס לבקר אותו יוצא מחוזק. עמוס מאוד אופטימי. הוא לא נשבר למרות כל הלחץ והחוויות המזעזעות שעבר. מבחינה בריאותית הוא לא במצב הכי טוב והוא גם לא מקבל שום טיפול רפואי. הוא צריך טיפול רפואי", היא מוסיפה.
7 צפייה בגלריה
לילה ירוק
לילה ירוק
עמוס דב סילבר עם אשתו גלי ובנם דיוויד, שאותו לא ראה למעלה משלוש שנים
"עברנו טיפולים שונים כדי להתמודד, אבל הפצע עדיין מדמם כי אין צפי. בעזרת השם, מקווים שכבר ישתחרר הביתה. למרות שגם אז לא נוכל להיפגש, אבל לפחות יוכל לקבל טיפול רפואי, תהיה לו פרטיות והוא יוכל לאכול מזונות שיעזרו לו מבחינה בריאותית. אני מאוד מקווה שהשופטים יפסיקו להיכנע ללחץ ולאיומים של הפרקליטות, ושמישהו כבר יעשה את המעשה, שהיה צריך להיעשות מזמן, וישחרר אותו הביתה. אין עינוי דין יותר גדול ממה שעושים לו. רציתי להגיד תודה לכל מי שנרתם והתנדב לאירוע הזה – זה לא מובן מאליו", סיכמה סילבר.
"עמוס סילבר נלחם על חפותו למעלה משלוש שנים", מסרו עורכי דינו של סילבר מטעם הסנגוריה הציבורית, איתי בר עוז וניצן ביילין. "כתב האישום המנופח שהגישה הפרקליטות מייחס לו עבירות חמורות ועובדות מוגזמות, שאין קשר בינן ובין המציאות. עמוס פעל עוד לפני הקמת 'טלגראס' להנגשת הקנאביס לציבור ו'טלגראס' נועדה כולה למטרה זו, ולא למטרת רווח. עמוס נמצא במעצר זמן רב מדי, ואנו תקווה שבית המשפט העליון ישחרר אותו בדיון הבא שיתקיים בסוף חודש יולי".
לפרטים נוספים על אירועי "לילה ירוק" ולרשימת המופיעים המלאה לחצו כאן.