נקו את הכוונות ונשמו עמוק, יש לנו הרבה נאצים לחסל: סדרת משחקי הצליפה של חברת Rebellion חוזרת עם הכותר החמישי שלה ושולחת אותנו לחזית נוספת של מלחמת העולם השנייה, הפעם בצרפת. המשחקיות נשארה מהנה, העלילה נשארה משעממת, ומצלמת ה-X-Ray נשארה מספקת. עם זאת, יש כמה שינויים ודברים חדשים לגלות. האם מדובר במשחק הצליפה האולטימטיבי?
6 צפייה בגלריה
Sniper Elite  5
Sniper Elite  5
Sniper Elite 5
(צילום: Rebellion)

עוד משחקים:

עלילה משעממת במיוחד

עלילת המשחק ממשיכה את קווי העלילה של המשחקים הקודמים בסדרה ומחזירה אותנו זאת הפעם הרביעית לנעליו של הצלף המיומן קרל פיירביורן, שנשלח בשנת 1944 לצרפת במטרה לעצור פרויקט סודי של הנאצים בשם "קראקן".
6 צפייה בגלריה
דיוק והתגנבות זה שם המשחק
דיוק והתגנבות זה שם המשחק
דיוק והתגנבות זה שם המשחק
(צילום: Rebellion)
סדרת סנייפר אליט מעולם לא הייתה ידועה בעלילות איכותיות במיוחד, וגם הפעם מדובר בעלילה משעממת למדי שלא כוללת יותר מידי רגעים מרגשים או מפתיעים לכל אורכה. קו העלילה צפוי להחריד, והדמויות השונות, שזכו גם לדיבוב גרוע במיוחד (מלבד פיירביורן עצמו שכמובן זכה לקולו העמוק והחסון פעם נוספת), לא מוסיפות רובד של עניין לכל המתרחש. מדובר בעלילה סופר גנרית וסופר, סופר משעממת, ומהר מאוד מצאתי את עצמי מדלג על הסרטונים בתחילה ובסוף כל משימה כדי לקפוץ ישר לאקשן.

צלוף בי אם תוכל

בכל מה שקשור למשחקיות, סנייפר אליט 5 לוקח את הנוסחה המוצלחת של קודמיו (ובעיקר סנייפר אליט 4) ופשוט נותן לנו ממנה עוד. חווית המשחק של הסדרה תמיד הייתה מספקת, וגם הפעם, הצליפה, ההתגנבות והחקר של העולם מהנים למדי, אבל לאו דווקא מדובר בחוויה שתעיף לכם את הסכך.
המשחק כולל שמונה מפות שונות, ונראה שהפעם מדובר במפות הגדולות ביותר שהסדרה ידעה אי פעם, וכל אחת מהן מלאה באזורים מעניינים לחקור ובלא מעט נאצים לחסל. יחד עם זאת, הגודל של המפות לפעמים מעיק מאוד על חווית המשחק, בעיקר במקרים בהם תצטרכו לחצות את המפה מקצה לקצה ברגל.
במהלך המשחק תבקרו בלא מעט מבנים, טירות, שדות ויערות ענקיים. אציין לטובה את הפירוט הרב שהושקע כאן - סביבות המשחק השונות עמוסות בדגלים, חפצים וסממנים מוכרים אחרים מתקופת מלחמת העולם השנייה, שמעשירים את עולם המשחק ומכניסים אותנו בדיוק לאווירה המתאימה.
6 צפייה בגלריה
מפות ענקיות מלאות מבנים מרשימים
מפות ענקיות מלאות מבנים מרשימים
מפות ענקיות מלאות מבנים מרשימים
(צילום: Rebellion)
חוויית המשחק עצמה, שכוללת לא מעט תכנון, התגנבות וירי עם רובה הצלפים ועם שאר ארסנל הנשקים שלכם מספקת ומהנה מאוד, בייחוד במקרים שבהם אתם צולפים באויב מהקצה השני של המפה, בדיוק מושלם ובתוספת ראיית ה-X-Ray האייקונית של הסדרה שמראה לנו בדיוק באיזה עצמות ואיברים פנימיים פגענו. כמו כן, המשחק מאפשר לנו לשנות את רמת הקושי של לא מעט אלמנטים במשחק, עד לכדי רמה שנוכל להפוך אותו לסימולטור צליפה של ממש - פיצ'ר נהדר לאלה מכם שמחפשים אתגר אמיתי.
המשחק כולל בנוסף מערכת שלמה של שיפור נשקים, שתאפשר לנו לשנות את החלקים של הרובים והאקדחים שלנו ובכך להתאים אותם יותר לסגנון המשחק המועדף עלינו. כמו כן נוכל לשפר את פיירביורן עצמו לפתוח לו יכולות חדשות בהן יוכל להשתמש במהלך הקרב.
6 צפייה בגלריה
מערכת ה-X-Ray האייקונית, שמחים שחזרת
מערכת ה-X-Ray האייקונית, שמחים שחזרת
מערכת ה-X-Ray האייקונית, שמחים שחזרת
(צילום: Rebellion)
יש גם משימות צד שניתן להשלים, זאת בנוסף למשימה הראשית של השלב שאתם משחקים. בעוד וזה נחמד מאוד שיש לנו משימות צד שיעסיקו אותנו, המשימות האלה חוזרות על עצמן מאוד מהר, כשבדרך כלל נצטרך לחסל קצין נאצי בדרך כלשהי או להרוס יעד כלשהו על ידי פיצוץ של שלוש מטרות שונות. תוסיפו לזה את העובדה שהמשחק לא מספק פרסים שווים מספיק לסיום של משימות הצד, וגם כאן מהר מאוד נטשתי את העניין לטובת התמקדות במשימות הסיפור הראשיות.
לצד כל אלה היו כמה דברים שדי פגמו בחוויית המשחק. ראשית, המשחק כולל כמות שלא תיאמן של קירות, שיחים, תעלות ויערות שאי אפשר לעבור בחופשיות, מה שמביא לכך שאפילו שמדובר בשלבים פתוחים שניתן לחקור איך שרק נרצה, אנחנו עדיין מוגבלים מאוד לרצועות הדרך שהמשחק מתיר לנו להסתובב בהן. מנגד, באזורים שאנחנו כן יכולים להסתובב בהם יש לא מעט דרכים להתנייד, החל מחוטים עליהם נוכל להחליק ועד גדרות ודלתות שנוכל לפרוץ.
6 צפייה בגלריה
דרכי פעולה מגוונות
דרכי פעולה מגוונות
דרכי פעולה מגוונות
(צילום: Rebellion)
דבר נוסף שללא ספק פגע בחוויה הוא האויבים עצמם ורמת הטיפשות שהם מפגינים. פעמים רבות נתקלתי באויב שלא הצליח להבין מול מה הוא עומד, או אויב שעומד מטר ממני ומשום מה לא מבחין בי. כאמור, יש לנו את האפשרות לשנות את רמת הקושי של האויבים עצמם, אבל גם אחרי שעשיתי זאת, האויבים המשיכו להיות די טיפשים, וחבל שכך, בייחוד שמדובר בכותר החמישי של הסדרה, שידעה אויבים חכמים יותר בעבר.

לא טוב היות הצלף לבדו

בדומה לשאר משחקי הסדרה, גם הפעם המשחק כולל אפשרויות למשחק מרובה משתתפים, בראשן האפשרות לשחק את כל משימות הסיפור של המשחק יחד עם חבר במצב co-op, וגם הפעם מדובר בדרך הטובה ביותר לחוות את המשחק כמו שצריך.
מצב משחק חדש שנוסף למשחק הוא "Axis Invasion". במצב משחק זה נוכל לפלוש למשחק של שחקן אחר בתור צלף נאצי במטרה לחסל אותו. מדובר במצב משחק שמזכיר מאוד את מצבי הפלישה של משחקים כמו Dark Souls או אלדן רינג, רק שכאן המטרה שלכם לא תסומן בשום צורה, מה שישאיר אתכם עם המשימה לאתר את המטרה שלכם ולחסל אותה מאפס.
ברגע ששחקן אחר יפלוש למשחק שלכם תקבלו על כך התראה, ומיד תיאלצו להיות דרוכים הרבה יותר מבדרך כלל. דבר שללא ספק הופך את הכל למעניין יותר היא העובדה שהשחקן הפולש יכול לעשות שימוש בחיילים הנאצים שבמפה ולהגדיר להם לאן ללכת ואיפה לעמוד, מה שמשנה לחלוטין את מהלך המשחק ואת הדרך שהאויבים בו מתפקדים, ועל הדרך הופך אותם לקצת יותר חכמים ומאיימים מבדרך כלל (לא רע בכלל בהתחשב בעובדה שבכל מצב אחר האויבים די טיפשים).
6 צפייה בגלריה
לא לשכוח לנשום
לא לשכוח לנשום
לא לשכוח לנשום
(צילום: Rebellion)
בסופו של דבר, מדובר בעוד דרך לא רעה בכלל לחוות את מכניקות המשחק השונות, ואני ממליץ לכם לנסות את מצב המשחק הזה לפחות פעם אחת ולשני הצדדים - פעם כפולש, ופעם כנפלש.

השורה התחתונה

בעוד ולא מדובר במשחק מושלם, סנייפר אליט 5 הוא ללא ספק המשך ראוי לסדרת משחקי הצליפה האייקונית, שפשוט לוקח את כל מה שהיה טוב במשחקים הקודמים ונותן לנו מהם עוד, כולל כמה מצבי משחק חדשים שלא ראינו בסדרה עד היום.
המשחק זמין למחשב האישי וכן לקונסולות הפלייסטיישן והאקסבוקס.
עותק לביקורת סופק על ידי עדלי יונייטד