למה משרד הבריאות לא מאפשר לכלל היבואנים לייבא בדיקות אנטיגן? זה מה ששואלים יבואנים ותיקים שמבקשים לייבא את הבדיקות, אך נתקלים בחומה. לפי המשרד, נכון להיום יש 28 רישומים של ערכות ביתיות ועד סוף השבוע יאושרו לפחות עוד ארבע ערכות נוספות. אבל לטענת יבואנים, יש מספר מצומצם של יבואנים שמייבאים את הערכות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשרד הגביל את הייבוא ליבואנים שרשמו עשרה מוצרי יבוא רפואי בתיק הייבוא שלהם או ייבאו בעבר בדיקות רפואיות. כלומר, גם אם היבואן עומד בכל התקנים והאישורים, כל עוד לא ייבא בעבר ציוד רפואי הוא לא יוכל לייבא בדיקות אנטיגן מהירות. כל זאת למרות שמשרד הבריאות אישר לאחרונה את המכירה שלהן ברשתות השיווק ולא רק ברשתות הפארם או בבתי המרקחת. מכאן שניתן למכור את הבדיקה הרפואית לכאורה, גם בנקודות מכירה שאין בהן פיקוח של רוקח.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
(צילום: shutterstock)
"צעד אחד נוסף והמשרד יקל על הייבוא ויגיעו לארץ עוד מיליוני בדיקות", אמר לנו אחד היבואנים. "אני מתוסכל מאוד, רוצה לייבא, רוצה להוריד את המחיר ולא יכול. משרד הבריאות כבר עשה צעד כזה במסכות כירורגיות. יבוא של מסכות התאפשר בעבר רק ליבואני ציוד רפואי וברגע שנוצר ביקוש בגלל חובת מסכה שהמדינה הטילה, המשרד איפשר גם ליבואנים אחרים לייבא מסכות. השוק הוצף ומחיר המסכות ירד בזכות הגבלת מחיר של המדינה ובזכות הכמויות שהביאו משלושה שקלים למסכה לכמה עשרות אגורות".
כמה יבואני בדיקות יש היום? "יש שישה יבואנים והרבה מאוד משווקים שקונים מהם ומוכרים לרשתות או לנקודות המכירה. המשרד דורש להביא ערכות מוכרות, למשל כאלה שנמצאות ברשימה המסובסדת של האיחוד האירופי, או של ממשלת גרמניה, או שאושרה על ידי הרשויות בבריטניה אחרי תיקוף מלא ובנוסף שנעשה בה שימוש ביותר מחמש מדינות או בתנאי שאושרה בשלושת החודשים האחרונים ושווקה בפועל בלפחות שלוש מדינות. כל יבואן יכול להביא ערכות כאלה. אני עומד בדרישות: מינוי מנהל רפואי שאחראי על הפעילות, יכולת שינוע ואחסון אבל אני לא ספק דיאגנוסטי מוכר ואין לי עשרה רישומים תקפים בפנקס הציוד הרפואי, אני לא ספק של ציוד רפואי".
לדבריו, "אם היו מאפשרים ליותר יבואנים להביא בדיקות, סיכוי יותר גדול שהמחיר היה יורד כי היו מביאים כמויות גדולות ואנשים לא רוצים להיתקע עם מלאי. צריכה להיות רכבת אווירית לארץ. יש פה עשרה מיליון תושבים, במטוס נכנסות אולי שישה מיליון ערכות, הצריכה היומית היא של ארבעה מיליון בדיקות. כרגע חברות הייבוא גורפות רווחים מטורפים. אני מאמין שיבואן שיש לו אישור יבוא מרוויח שמונה מיליון שקל לייבוא של מיליון בדיקות".
בתגובה לכתבה מסרו ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה במשרד הבריאות כי "יבואנים שאינם יבואני ציוד רפואי ודיאגנוסטי יכולים לייבא ערכות אנטיגן, ובלבד שיעמדו בקריטריונים זהים לאלה שעומדים בהם משווקי ציוד רפואי". רק נזכיר שוב: בקריטריונים האלה עומדים רק מי שרשמו עשרה מוצרי יבוא רפואי בתיק הייבוא שלהם או ייבאו בעבר בדיקות רפואיות במשך שלוש שנים - כלומר רשימה מוגבלת מאוד.


בעלי רשת יוחננוף, איתן יוחננוף התייחס הבוקר (חמישי) בראיון לאולפן ynet לאישור שנתן משרד הבריאות למכירה ברשתות השיווק וטען: "משרד הבריאות נתן לרשתות השיווק אישור קצת מאוחר. אם היו נותנים לנו אותו כבר בהתחלה אז לא הייתם רואים את החגיגה והמחירים האלה. מנכ"ל גוד פארם אוהד סנדלר הוסיף: "רשתות הפארם לא מתעסקות בייבוא בעצמם. הם קונים ממפיצים. אנחנו היינו זולים ב-50 אחוז מהשוק כי הבאנו בעצמנו את הבדיקות האלה לארץ".
מבדיקה עולה שהמחיר של המשווקים שקונים מהיבואנים ומוכרים לקמעונאים, נע כרגע בין 12.9 ל-9.5 ליחידה לא כולל מע"מ. מי שרוצה מאות אלפי בדיקות ישלם 9.50 שקלים לבדיקה מי שמעוניין בכמה אלפים ישלם 10.5 שקלים ומעלה, בעוד שברשתות השיווק הבטיחו מכירה לצרכן ב-5.90 שקלים ליחידה ומטה.
ללקוחה שחיפשה אתמול בדיקות אנטיגן מהירות ברשת מחסני השוק אמרו בסניף: "אין פה בדיקות". היא הגיעה לרשת בעקבות פרסומים שיימכרו שם ערכות בדיקת ב-5.90 שקלים ליחידה. מהרשת נמסר כי בכל הפרסומים נכתב בבירור שהבדיקות יגיעו בשבוע הבא, אבל בשוק טוענים כי המשלוחים ממילא מתעכבים. "היבואנים הבטיחו לספק ביום רביעי ולא סיפקו כי המדינה הפעילה נוהל חירום ולקחה את כל הבדיקות שמגיעות ארצה".
גורם אחר ברשתות אמר ל-ynet: "יש מיליוני בדיקות שכבר הגיעו לנתב"ג, נקווה שחלקן יזרמו אלינו ונוכל להוריד מחירים".
לצרכנים זאת לא בהכרח בשורה רעה, שכן המדינה מספקת בדיקות בחינם במוסדות החינוך ובנקודות הבדיקה המוסדיות. הבעיה היחידה היא התורים שעל הנבדק לצלוח בדרכו לבדיקת אנטיגן מוסדי חינמית. בינתיים, מי שרוצה בדיקה מהירה באמת - קונה אותה ברשתות הפארם ומשלם הרבה.