4 צפייה בגלריה
ציוד ציוד
ציוד ציוד
בואו לקניות. אבל תחסכו
(צילום: Shutterstock)
מועד החזרה ללימודים קרב ובא, ואיתו מגיעה לה גם קניית הציוד הגדולה לקראת החזרה לבתי הספר ולמסגרות החינוך. בימים שבהם העלות הממוצעת של כלל הציוד היא 700-1,250 שקלים, כשילקוט לבדו עולה כ-300 שקלים, נשאלת השאלה: איך אפשר להוזיל עלויות ולהוציא פחות כסף?
הכינו רשימת קניות ראשית, כדאי להכין רשימה של כל מה שנחוץ לשנת הלימודים הקרובה, אך קודם לכן - לבדוק מה יש כבר בבית, במיוחד אם מדובר בילדים עם אחים גדולים. סביר מאוד להניח שימי הלימודים המקוונים בתקופת הקורונה, השאירו אי אילו עודפים במגירות.
שתפו בהחלטות ושקפו בעלויות שקיפות מול הילדים של הסכום המיועד לקניה תסייע להם להחליט, למשל האם הם רוצים להוציא יותר כסף על ילקוט חדש השנה, או דווקא להשתמש בישן ולשמור את הכסף לפריט אחר שהם רוצים? שיתוף בקבלת ההחלטות תחזק את תחושת האחריות שהם יחושו, ותופתעו לגלות שהם יודעים להחליט ולהתמודד עם ההשלכות.
4 צפייה בגלריה
ציוד ציוד
ציוד ציוד
עלות כלל הציוד: בין 700 ל-1,250 שקלים
(צילום: Shutterstock)
הגדירו תקציב וחשבו יחד איך לחסוך בנו יחד עם הילדים טבלת תקציב אישי שכוללת את כל הפריטים, ולצידם כתבו את הסכום שהם עולים. כך הילדים לומדים מהו סדר עדיפויות, ואיך לוותר. עשו זאת כך שהם ממש יראו את המספרים מול עיניהם, והם יוכלו לחשב ולהשוות. ספרו להם גם על חלופות להוזלת עלויות, כך הם גם ילמדו שהן קיימות ובכל תחום.
אל תסתנוורו יצאתם לקניות? מעולה. אל "תסתנוורו" מדברים חדשים ונוצצים, אלא "שמרו" על העיניים ברשימה, במיוחד שמדובר בילד ראשון שעולה לכיתה א'. בשלב כזה, יש התרגשות גדולה, ועדיין נסו להימנע מלהיסחף עם הילדים ולרכוש דברים יקרים. מחברות חכמות וממותגות, תיקי גלגלים ותיקי מותגים יכולים לעלות כ-350-250 שקלים. מומלץ לא ישר לקנות מותגים ולמצוא תחליפים זולים יותר ולא פחות איכותיים כמו: חנויות זולות בסופר של חרדים, להזמין מחו"ל, חנויות בקמפוסים של אוניברסיטאות וכו'.
4 צפייה בגלריה
ציוד ציוד
ציוד ציוד
לא להסתנוור מכל החדש הזה!
(צילום: Shutterstock)
הפכו את הקנייה לחוויה מהנה אפשר בהחלט להפוך את החוויה למשחק, לדוגמה תחרות - מי מוצא על המדף את המוצר הזול ביותר? למשל, עטים במחיר הנמוך ביותר. תחרות נוספת - מי מוצא את המבצעים הכי שווים? ניתן להכיר לילדים את אמצעי התשלום - אפשרו לילד לשלם בקופה (פעם במזומן, פעם באשראי וכו').
תבינו שלא הכול הולך, וזה בסדר גם אם תכננו מראש, לפעמים התקציב לא יסתדר עם כמות הפריטים שהילדים ירצו לקנות, וזה בהחלט יכול לעורר תסכול גם בנו. עצתי היא לא להתעלם מהמצוקה הרגשית שלהם כשהם יבינו שהם לא יכולים לקבל את הכול. הסבירו להם כיצד אתם מתמודדים כשזה קורה לכם, ולמדו אותם מה שידוע גם לכם: כסף אמנם מקל על החיים, אבל האושר של אף אחד לא תלוי בו.
4 צפייה בגלריה
כן, לנשום עמוק ולהכיל את התסכול
כן, לנשום עמוק ולהכיל את התסכול
כן, לנשום עמוק ולהכיל את התסכול
(צילום: shutterstock)
שלמו לילדים "מהצד" לפריטים שהילדים רוצים לקנות שהם מעבר לתקציב שקבעתם מראש, תוכלו לתגמל את הילדים עבור מטלות בית שהם לא אמורים לעשות כמו למשל שטיפת רכב, טיפול בגינה, מכירת צעצועים ישנים וכדומה. ילד שחונך לשטוף את הכלים, לסדר את הבית, לשמור על אחיו הצעירים, הוא ילד שככל הנראה יצליח במשימת איתור העבודה טוב יותר. לכן, הורים, הקפידו לחנך את ילדיכם לאחריות ולעצמאות. כך תגדלו ילדים נבונים לא רק מעשית, אלא גם כלכלית.
חווית הקניות ללימודים יכולה לעלות ביוקר בלי שנשים לב לכך. לתפיסתי, חשוב לחדד את הגבול בין העיקר לבין הטפל, והכי חשוב לדעת מתי לשים את היד על ההדק. הברירה הזו לא רק מיטבה עם ההוצאות, אלא גם שומרת על הסביבה ובעיקר מעבירה שיעור חשוב לילדים שלנו.
הכותב הוא מרצה בחוגורדון (האקדמית גורדון) ומייסד ומנכ"ל של "מפנה חוויה פיננסית"