אז איך אתם מרגישים בחופש הגדול? איך הילדים שלכם מרגישים בו? האם שגרת היום שלכם עמוסה בפעילויות, או שאתם נהנים מהשקט ומהמזגן בבית? אמירה מפורסמת טוענת שבסופו של דבר לא יזכרו לנו את מה שעשינו, ולא מה שאמרנו, אלא איך שגרמנו לאחר להרגיש. במילים אחרות, יותר מאשר חשוב מה אתם עושים עם הילדים בחופשה הזאת - חשוב איך אתם נותנים להם להרגיש.
3 צפייה בגלריה
מטרד ועונש או הזדמנות והנאה? החופש הגדול
מטרד ועונש או הזדמנות והנאה? החופש הגדול
מטרד ועונש או הזדמנות והנאה? החופש הגדול
(צילום: shuttrtstock)
מחקרים רבים מראים שחוויות הילדות הטובות ביותר שילדים זוכרים בנויות מרגעים קטנים, ביתיים וחמים: לצפות ביחד בסרט בטלוויזיה, לאכול פופקורן ולצחוק, לאפות עוגיות עם סבתא, לטייל בשדה הקרוב. פעילויות קטנות ופשוטות שהמשותף להן הוא אווירה נעימה ומקבלת, כזאת שנותנת לילדים להרגיש שאנחנו באמת נהנים להיות איתם.
קראו עוד:
איך עושים את זה?
לפני הכול, כדאי שאנחנו ההורים לא נתייחס לחופש כאל מטרד או עונש. לא להכין בראש טבלת ייאוש ולסמן איקסים דמיוניים עד 1 בספטמבר, וגם לא לשתף בתהייה אם נכון היה לבטל את החופש הגדול לאור שנת הקורונה שחלפה. זה לא רלוונטי. נכון, ודאי לא פשוט ללהטט בין הילדים, העבודה, הבית ושאר משימות החיים, אבל הילדים לא אשמים בכך. יצירת אווירה טובה ככל האפשר, ורגשות חיוביים, יכולים מאוד לסייע.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לשחרר, אבל במידה. ודאי תסכימו שבתקופת החופש השגרה בבית גמישה יותר, ובאמת כדאי לשחרר מעט את הרגולציות - אבל לא את הערכים. קחו בחשבון שבשבועות הללו לא הכול מתנהל בדיוק לפי לוחות הזמנים הרגילים, וזה בסדר - הולכים לישון ומתעוררים קצת יותר מאוחר, אולי מבלגנים יותר את הבית.
מצד אחד, לחץ לשמירה על שגרה מסודרת יוצר מתח מיותר, וגם קצת נוגד את עיקרון החופש. מצד שני, כדאי לקבוע גבולות מתאימים ולדון בהם, בטח בנוגע לדברים שחשובים לכם ושעליהם אתם לא רוצים לוותר - ערכי הליבה שלכם.
אלה יכולים להיות זמן צפייה במסכים, כללי תזונה מסוימים ועוד, וחשוב שתדגישו זאת באמצעות גישה חיובית, לא מאשימה או נוזפת, אלא כזאת שמסבירה ומשדרת בביטחון אמון ביכולת של הילדים לעמוד בכך. פריקת גבולות לא טובה לכם, אבל בעיקר לא טובה לילדים. גם בחופש הם זקוקים למסגרת מחזיקה ובטוחה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דבר אחד לחכות לו. רגשות חיוביים, או גישה חיובית, לא בהכרח קשורים למצב שבו אנחנו נמצאים, אלא לאופן שבו אנחנו רואים ותופסים אותו. מחקרים מתחום הפסיכולוגיה החיובית מספקים לנו כלים לכך, אחד מהם הוא הכרת תודה קצרה בשעת בוקר מוקדמת, ממש לפני שיורדים מהמיטה, או תכנון מוקדם של דבר אחד פשוט ונחמד שאתם רוצים לעשות היום.
לא להיגרר למצבים בעייתיים. וגם לא ללכת מקומות שבהם הסיכוי שיהיה "פיצוץ" הוא גדול יותר. נכון, לא תמיד אפשר לדעת, אבל ניתן לצמצם סיכונים.
גישה חיובית. המציאות משתנה ומביאה איתה שלל רגעים והפתעות. לא רק בחופש, כדאי לנסות לפתח הסתכלות חיובית על שקורה ולגייס אופטימיות. חשבו על משמעות ההורות שלכם, מהות גידול הילדים בעיניכם, כל הדברים שחשובים לכם - ותנשמו הכרת תודה וכוח.
וגם למידה חיובית. התקופה הזו בשנה היא הזדמנות להעביר לילדים מסרים וערכים שחשובים לכם, כמו עזרה לאחר, אחריות, למידה ויצירתיות. שיעורים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בפעילות משותפת, יצירה, הרחבת הידע באמצעות תכנים שונים במדיה. שוב, נסו לא לשדר לחץ אלא להגיע למקומות רגועים שיכולים לאפשר לכם לעשות במשותף דברים נעימים ואינטימיים. זה מה שהילדים יזכרו לכם, כהורים. מה שאתם רוצים שהם יזכרו כשיהיו גדולים?
ד״ר ניבה דולב, היא ראש המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת